تلاوت قرآن بانوان محروم از سواد؛ انگیزه‌ای برای کار مضاعف
کد خبر: 3862732
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲

تلاوت قرآن بانوان محروم از سواد؛ انگیزه‌ای برای کار مضاعف

گروه فعالیت‌های قرآنی - مدیر خانه قرآن کوثر فاطمه زهرا(س) دهنو گفت: دیدن بانوان پا به سن گذاشته، کم‌سواد و محروم از سوادی که به صورت روان به تلاوت قرآن می‌پردازند، در بنده ایجاد شور و شعف می‌کند و انگیزه‌ای برای ادامه کار با عشق و علاقه مضاعف است.

صنم‌گل ابراهیمی، مدیر خانه قرآن کوثر فاطمه زهرا(س) دهنو، شهرستان بروجن، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه از سال 71 و با آغاز دوران طلبگی همواره دغدغه ترویج و تبلیغ دینی و قرآنی را داشته است، اظهار کرد: در این سال به عنوان طلبه وارد حوزه علمیه فاطمیه شهرکرد و در همان زمان متوجه علاقه وافرم به امر تبلیغ و ترویج شدم.

وی ادامه داد: یکی دو سال بعد کار تبلیغی خودم را در روستای محل تولدم، دهنو، و با توجه به رسالتی که حس می‌کردم بر دوش دارم، با ترویج و تبلیغ دین در مدارس، حسینیه‌ها و گردهمایی‌های بانوان در برنامه‌های مختلف آغاز کردم اگرچه برای این امر نیازمند مکانی مناسب‌تر برای فعالیت منسجم و هدفمند بودم.

ادامه کار تبلیغ در خانه قرآن

ابراهیمی با اشاره به آغاز کار خانه قرآن کوثر فاطمه زهرا(س) دهنو، گفت: در راستای انسجام بخشیدن به فعالیت تبلیغی و با همیاری اداره تبلیغات اسلامی بروجن توانستم مجوز خانه قرآن را کسب کنم و یک مدرسه را در دهنو برای انجام فعالیت‌های آموزش قرآن و امور تبلیغی و فرهنگی کرایه کردیم، اما تهیه هزینه این کار برایم دشوار بود و اگرچه کار بنده کاری مردم‌نهاد بود، اما به دلیل محرومیت مردم دهنو کمک‌های مردمی نیز میسر نبود.

این فعال با سابقه قرآنی در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه با کمک استاندار، فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی خانه قرآن کوثر فاطمه زهرا(س) دهنو چندین سال در حسینیه‌ روستا ادامه یافت که در جوار گلزار شهدا قرار دارد و در این چند سال، بانوان روستا با ذوق و شوق فراوان و در گرما و سرما خود را به حسینیه می‌رساندند و از کلاس‌ها استفاده می‌کردند.

ابراهیمی با اشاره به پیشرفت قرآنی بانوان روستا در طی این چند سال، تأکید کرد: در ابتدای کار، یعنی 21 سال پیش، این بانوان روخوانی و روانخوانی را فرا گرفتند و بعد از فراگیری کامل روخوانی، ختم انعام را که بسیار علاقه‌مند بودند، آغاز کردیم و از حدود چهار سال گذشته به تمام سور مبارکه قرآن می‌پردازیم.

این مربی با اشاره به کلاس‌هایی که در حال حاضر برای علاقه‌مندان دایر است، گفت: در حال حاضر بانوان قرآن‌آموز روستا در سه گروه مشغول یادگیری روخوانی، روانخوانی و تجوید قرآن کریم هستند که در روزهای پنج‌شنبه و جمعه آموزش‌ها ادامه دارد، در کنار قرآن آموزش سبک زندگی از جمله روابط همسران به بانوان ارائه می‌شود.

طرح‌های خانه قرآن کوثر فاطمه زهرا(س)

این مربی قرآن در خصوص طرح‌های در حال اجرا در خانه قرآن کوثر فاطمه زهرا(س)، تصریح کرد: طرح «چهره به چهره» ویژه کودکان و نوجوانان به آموزش مجموعه شش جلدی کتاب «دعوت» از شهید بهشتی اختصاص دارد که به عنوان مبلغ، این طرح را برای فرزندان دهنویی اجرا می‌کنم.

عضو جمعیت مبلغان دفتر تبلیغات قم ادامه داد: در راستای این طرح، به همایش‌های آموزشی بسیار خوبی با حضور اساتید برتر کشوری از جمله حجت‌الاسلام قرائتی اعزام می‌شویم که اجرای این طرح برای دانش‌آموزان دختر و پسر مقاطع ابتدایی اجرا می‌شود و به آموزش مباحث اخلاقی، اعتقادی و قصه‌های قرآنی اختصاص دارد که تلاش می‌شود با برگزاری مسابقه و اهدای جوایز، کودکان را به این کلاس‌ها علاقه‌مند کرد.

ابراهیمی با اشاره به کار و سکونتش در فرخ‌شهر، بیان کرد: در فرخ‌شهر نیز طرح‌های قرآنی اجرا می‌شود اما شور و حالی را که در بانوان دهنویی برای یادگیری همواره وجود داشته است، نمی‌توان در شهر دید اگرچه استقبال بانوان فرخ‌شهر نیز از آموزش‌ها خوب است.

تلاوت قرآن بانوان محروم از سواد؛ انگیزه‌ای برای کار مضاعف

مبلغ طرح «فلاح» کمیته امداد امام خمینی (ره) تأکید کرد: بنده به فراخور کارم در بسیاری از شهرها و روستاهای استان به امر تبلیغ و آموزش پرداخته‌ام اما کار برای بانوان همشهری‌ام در دهنو را کنار نگذاشته‌ام و در ایام تعطیل و نیز مناسبت‌های مختلف مذهبی امر آموزش و تبلیغ و اجرای برنامه برای اهالی در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه خدمت به اهالی دهنو به صورت رایگان است، گفت: دعاخوانی، مداحی، برگزاری طرح‌های تربیتی و فرهنگی مختلف برای کودکان و نوجوانان و نیز بانوان روستا، رایزنی بر خیران و برخی نهادها از جمله دفتر تبلیغات اصفهان در جهت تهیه جوایز برای افراد فعال، ارائه مشاوره پیش از ازدواج، همسرداری، تربیت فرزند و ...، برپایی کلاس‌های هنری مانند تابلو فرش، گلیم‌بافی و ... از جمله فعالیت‌های بنده در روستای دهنو است.

وی ابراز کرد: دیدن بانوان پا به سن گذاشته، کم‌سواد و محروم از سوادی که به صورت روان به تلاوت قرآن می‌پردازند، در بنده ایجاد شور و شعف می‌کند و انگیزه‌ای برای ادامه کار با عشق و علاقه مضاعف در بنده ایجاد می‌کند. خوشبختانه تأثیر قرآن در زندگی بانوان به اذعان خودشان، بسیار مثبت و مهم است و آموزش آیه‌های کاربردی، سبک زندگی اسلامی و مهارت‌های اجتماعی و خانوادگی تأثیرات خوبی را در خانواده‌ها داشته است که این نیز، جای شکر دارد.

طرح «شباب‌الرضا(ع)» در روستای دهنو

خادمیار افتخاری آستان قدس رضوی با اشاره به طرح «شباب‌الرضا(ع)»، تأکید کرد: اجرای این طرح که فرصت خوبی را برای شناسایی استعدادهای تلاوت و پرورش آن‌ها در اختیار ما می‌گذارد، در دهنو و فرخ‌شهر در دستور کار قرار دارد که با توجه به محرومیت مردم دهنو تلاش می‌شود برای تهیه هزینه این طرح از خیران کمک گرفته شود تا اجرای آن برای علاقه‌مندان دهنویی رایگان باشد.

مدیر خانه قرآن کوثر فاطمه زهرا(س) در پایان گفت: در برنامه‌های مختلف از حضور دهیار و امام جماعت روستا به ویژه برای تشویق و اهدای جوایز به قرآن‌آموزان، که با رایزنی با خیران تهیه می‌شود، بهره‌مند می‌شویم اما این انتظار از سایر مسئولان به ویژه فرماندار وجود دارد که شده برای یکبار به این خانه قرآن بیایند و فعالیت‌ها را از نزدیک ببینند و حمایت معنوی آن‌ها را داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha