بُعد علمی شخصیت حضرت معصومه(س) ناشناخته مانده است
کد خبر: 3862137
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳

بُعد علمی شخصیت حضرت معصومه(س) ناشناخته مانده است

گروه معارف ــ رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان قزوین گفت: حضرت معصومه(س) علی‌رغم سن کم به مسائل معرفتی، دینی و احکام الهی اشراف کامل و جامعی داشتند، در میان فرزندان اهل‌بیت (ع) البته به‌غیر از ائمه اطهار (ع) کسی چنین جایگاهی نداشت.

بُعد علمی شخصیت حضرت معصومه (س) ناشناخته مانده است

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسن دهقان‌نژاد، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: آنچه که در تاریخ و روایات از ائمه معصومین(ع) نقل شده است نشان از علم بالای حضرت معصومه(س) دارد.

وی ادامه داد: ایشان علی‌رغم سن کم به مسائل معرفتی، دینی و احکام الهی اشراف کامل و جامعی داشتند، اگر بخواهیم شخصیت ایشان را در نظر بگیریم در میان فرزندان اهل‌بیت(ع) البته به‌غیراز ائمه اطهار(ع) کسی چنین جایگاهی نداشت.

رئیس سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان قزوین افزود: در تاریخ آمده است که اندیشمندانی نزد امام موسی کاظم(ع) می‌آیند تا سؤالات علمی خود را بپرسند که وقتی به منزل امام می‌رسند ایشان در منزل نبودند، با حضرت معصومه (س) که دختری هشت‌ساله بودند مواجه می‌شوند که از دختر می‌پرسند پدرتان کجاست؟ حضرت در جواب می‌گویند منزل نیستند.

اندیشمندان می‌گویند که از امام سؤال داشتند و حضرت معصومه(س) می‌گویند من در خدمت شما هستم بفرمایید؛ اندیشمندان فکر می‌کنند این سخن شوخی است ولی وقتی با اصرار حضرت مواجه می‌شوند سؤال خود را عرضه می‌دارند و هنگامی‌که می‌بینند اولین سؤال را با دقت پاسخ دادند تمامی سؤالات را می‌پرسند؛ در راه با امام موسی کاظم(ع) مواجه می‌شوند و ماجرا را شرح می‌دهند؛ امام می‌پرسند دخترم چه جوابی به شما دادند؟ وقتی جواب‌ها را عرضه می‌کنند امام می‌گویند اگر من هم بودم همین جواب‌ها را خدمت شما ارائه می‌دادم.

دهقان‌نژاد تصریح کرد: «معصومیت» دیگر ویژگی حضرت فاطمه معصومه(س) است، ایشان اهل معصیت نبوده و همواره تقوا، محبت، عطوفت و قداست خاصی داشتند که این ویژگی‌ها ایشان را به درجه‌ای رسانده بود که گناه برایشان معنا و مفهومی نداشته باشد.

وی بیان کرد: در کامل الزیارات، صفحه 536، حدیث 827 آمده است که امام جواد(ع) می‌فرمایند «هرکس قبر عمّه‌ام حضرت معصومه (س) را با علاقه و معرفت در قم زیارت کند، اهل بهشت خواهد بود».

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان قزوین بیان کرد: همچنین در مجالس‌المؤمنین، جلد 1، صفحه 83 نیز آمده است که امام جعفر صادق (ع) می‌فرمایند «آگاه باشید خداوند حرمی دارد و آن مکه است. آگاه باشید رسول خدا حرمی دارد و آن مدینه است. آگاه باشید امیر مؤمنان حرمی دارد و آن کوفه است و آگاه باشید حرم من و فرزندانم قم است».

وی بیان کرد: عده‌ای به میرزای قمی می‌گویند که حضرت معصومه(س) می‌تواند مردم قم را شفاعت کند که ایشان در پاسخ می‌گویند «حضرت معصومه (س) مقامی دارند که می‌توانند همه را شفاعت کنند».

دهقان‌نژاد در پایان با بیان اینکه نقل حدیث سومین ویژگی حضرت معصومه(س) است، بیان کرد: ایشان به درجه‌ای رسیده بودند که حدیث نقل می‌کردند و به همین جهت محدثه از دیگر القاب این حضرت است؛ ایشان احادیث ائمه اطهار(ع) را از زوایای الهی تفسیر می‌کردند و کسی می‌تواند این کار را انجام دهد که خودش از معرفت بالایی برخوردار باشد.

انتهای پیام
captcha