یادگیری قرآن پایان ندارد/ تلاوت قرآن مقدمه تدبر در آیات باشد
کد خبر: 3862116
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹
دانشجوی نخبه قرآنی:

یادگیری قرآن پایان ندارد/ تلاوت قرآن مقدمه تدبر در آیات باشد

گروه فعالیت های قرآنی ـ یک دانشجوی نخبه قرآنی گفت: یادگیری قرآن پایانی ندارد زیرا تبحر در قرائت قرآن خود مقدمه‌ای است برای تدبر در قرآن و تدبر در قرآن مقدمه‌ای برای عمل به قرآن است و تا زمانی که زنده هستیم باید به قرآن عمل کنیم، پس از یادگیری قرآن پایانی ندارد.

یادگیری قرآن پایان ندارد/فرهنگ قرآن‌خوانی در کشور جا بیفتد

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، ۱۶ آذر روز دانشجو روز آینده سازان کشور است و به این بهانه نخبه‌های دانشجو در رشته‌های مختلف مورد تجلیل و تقدیر مسئولان کشوری و یا استانی قرار می‌گیرند.

رسانه قرآنی ایکنا در راستای معرفی استعدادهای قرآنی به دانشگاه فرهنگیان چهارمحال‌وبختیاری سرزده است و گفت‌وگویی با یکی از دانشجویان نخبه قرآنی این دانشگاه و نیز، قاری و مؤذن مسجد جمکران و حرم حضرت معصومه(س) انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

مجتبی کریمی‌آذر دانشجوی ۲۰ ساله متولد شهر قم و دانشجوی رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فرهنگیان شهرکرد از یک خانواده چهار نفره و فرزند دوم خانواده است.

این دانشجوی جوان علاوه بر موفقیت تحصیلی در رشته قرائت تحقیق قرآن کریم، در اذان نیز موفقیت‌ها و رتبه‌های استانی و کشوری متعددی کسب کرده است، وی از دوران نونهالی به قرآن علاقه‌مند شده است.

او می‌گوید در ابتدای کار با قرآن آشنایی چندانی نداشتم و تلاوت‌های قرآن را فقط از تلویزیون می‌شنیدم، همیشه آرزو داشتم آیات قرآن را پشت میکروفون بخوانم لذا اولین باری که وارد هیئت «عاشقان حضرت ابوالفضل(ع)» شدم بخشی از آیات قرآن را زیر نظر استاد «مهدی حسن‌نژاد» که خود حافظ کل قرآن کریم است، خواندم و مورد تشویق ایشان قرار گرفتم و در ادامه با بهره‌گیری از راهکارهای سازنده استاد، برای ادامه راه مصمم‌تر شدم.

کم کم تقلید از اساتید بزرگ را آغاز کردم و با حضور در جلسات اساتید بزرگ در شهرهای تهران و مشهد مشغول تقویت خود در این راه شدم، به همین منظور در جلسات اساتیدی از جمله استاد مهدی فروغی، دکتر شعاعی، محمدعلی دهدشتی و سید رضا محمدی شرکت کردم و تلمذ در محضر این اساتید همچنان ادامه دارد.

مجتبی در قرائت‌های خود از سبک تلاوت مرحوم استاد عبدالباسط و بیشتر از آن، مرحوم استاد شحات محمد انور تقلید می‌کند و دلیل این تقلید خود را در ابتدا علاقه خاصش به سبک استاد شحات انور و در درجه دوم شباهت صدایش به استاد می‌داند، زیرا اعتقاد دارد شباهت صوتی یکی از لازمه‌های تقلید از استاد در این رشته است.

وی صوت زیبا و قرائت خوب قاری در جلسات و محافل را دلیلی برای جذب به قرآن دانست و گفت: بارها در انتهای جلسات تلاوت، افراد حاضر سؤالاتی در رابطه با نحوه یادگیری راه‌های ورود به این رشته پرسیدند که این بازخوردها قطعاً به خاطر شنیدن صوت زیبای قرآن بود، همین استقبال‌ها سبب شد تا جلسه قرآنی هفتگی به صورت منظم، دوشنبه شب‌ها بعد از نماز مغرب و عشاء در سرای دانشجویی و خوابگاه‌ها با حضور ۵۰ الی ۶۰ دانشجو برگزار می‌شود که البته بازخوردهای خوبی نیز داشته است و به واسطه همین جلسات، از بنده در دانشگاه‌های دیگر استان و یا حتی خارج از استان برای تلاوت مجلسی قرآن دعوت می‌شود.

آغاز جذب قرآن از خانواده

این جوان قرآنی جذب افراد به قرآن را از خانواده و اقوام خود آغاز کرده و زمانی که به محافل قرآنی می‌رود کودکان فامیل از جمله پسر دایی و پسر عمویش را که سن و سال کمی نیز دارند با خود در محافل قرآن همراه می‌کند تا با شنیدن صدای قرآن به کلام الهی علاقه‌مند شوند، زیرا اعتقاد دارد بعد از ایجاد علاقه خودشان به دنبال یادگیری و کسب موفقیت در این رشته خواهند رفت.

وی آغاز سن یادگیری قرآن را بدون در نظر گرفتن استثنائاتی ازجمله علامه طباطبایی که قرآن را از پنج سالگی فراگرفت، در دوران ابتدایی یعنی همان زمانی که کودکان حروف الفبا را فرا می‌گیرند، می‌داند.

مؤذن مسجد جمکران با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در زمینه قرائت قرآن، اظهار کرد: ایشان می‌فرمایند «منظور از تشکیل جلسه قرآنی این است که قاری در جایگاه مورد نظر قرار بگیرد، قرآن بخواند و مستمعان گوش فرا دهند زیرا این کار سبب جذب به قرآن می‌شود، به علاوه عملکرد قاری به قرآن نیز سبب می‌شود تا این رفتار او در صورتش نیز نمود پیدا کند و خوب قرآن خواندن او سبب جذب مستمع می‌شود».

وی ادامه داد: قاری نباید به گونه‌ای قرآن بخواند که مستمع بعد از شنیدن آیات قرآن با لحن تمسخرآمیز بگوید «آهنگ خودمان بهتر است»، بنده همیشه به دوستانم توصیه می‌کنم در کنار موسیقی‌های گوناگونی که گوش می‌دهید تلاوت‌هایی از شحات انور یا استاد شاکرنژاد را نیز گوش دهید زیرا این‌ها هم نوعی از موسیقی هستند و ارزش یکبار امتحان کردن را دارند که البته اگر جوانی این امتحان را انجام دهد با صدای دلنشین این اساتید خود به خود جذب قرآن خواهد شد.

مؤذن و قاری حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه در دانشگاه‌های سراسری کشور مخصوصاً دانشگاه فرهنگیان که خودم در آن تحصیل می‌کنم کمابیش خلأهای قرآنی وجود دارد، تصریح کرد: اساتید حاذق قرآنی در این دانشگاه‌ها کم هستند که البته علاقه‌مندان با توجه به ظرفیت دانشگاه و دانشجو می‌توانند با پرداخت هزینه‌هایی با دعوت اساتید مورد نیاز خود از استان‌های اطراف از جمله اصفهان این مشکل را حل کنند، که این عمل همکاری اداره‌کل اوقاف و امور خیریه و اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان را می‌طلبد.

کریمی‌آذر در رابطه با انس خود با آیات قرآن به آیه شریفه «الا بذکر الله تطمئن القلوب» اشاره کرد و گفت: منظور از ذکر در این آیه شریفه تلاوت قرآن است که باعث آرامش انسان می‌شود، خواندن آیات قرآن سبب آرامش آدمی‌ می‌شود و بنده نیز بیشتر با خواندن آیه ۲۸ سوره رعد این آرامش را به دست می‌آورم.

تلاوت معمولی قرآن؛ مرحله اول انس جوانان با کلمه وحی

وی تصریح کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: «تا جایی که برای شما میسر است قرآن بخوانید» که البته لازمه این قرآن خواندن، تلاوت حرفه‌ای نیست همین که آیات قرآن را روزانه با مفاهیم و تفسیر قرائت کنیم مشمول ثوابی عظیم می‌شویم وقرآن را از مهجوریت خارج می‌کنیم ، پس تلاوت معمولی قرآن مرحله اول انس جوانان با کلمه وحی است.

یادگیری قرآن پایان ندارد/فرهنگ قرآن‌خوانی در کشور جا بیفتد

فرهنگ قرآن‌خوانی در کشور جا بیفتد

این قاری جوان با بیان اینکه متأسفانه قرآن در شهرکرد مهجور است، گفت: دانشجویان استان کمتر از جلسات قرآنی استفاده می کنند، برای حل این مشکل باید فرهنگ قرآن‌خوانی جا بیفتد که این کار نیازمند فرهنگ‌سازی در نهادهای دانشگاهی است و البته خانواده نیز در این مسیر نقش مهمی دارد، خانواده‌ها حتی اگر مذهبی نیستند باید با قرآن آشنا باشند تا بتوانند فرزندانشان را نیز با این فضا آشنا کنند، علاقه به قرآن ابتدا در خانواده‌ها شکل می‌گیرد و در جلسات اساتید تقویت می‌شود.

این دانشجوی نخبه قرآنی تصریح کرد: قرائت قرآن را به اندازه خودم یاد گرفته‌ام اما هدف بنده کسب رتبه اول مسابقات بین‌المللی است که لازمه این کار تقویت قرائت قرآن و عمل کردن به آن است، البته یادگیری قرآن پایانی ندارد زیرا تبحر در قرائت قرآن خود مقدمه‌ای است برای تدبر در قرآن و تدبر در قرآن مقدمه‌ای برای عمل به قرآن است و تا زمانی که زنده هستیم باید به قرآن عمل کنیم پس از یادگیری قرآن پایان ندارد.

کریمی‌آذر در رابطه با کسب رتبه و مقام در مسابقات قرآنی بیان کرد: در مسابقات مختلفی شرکت و رتبه‌های گوناگونی را کسب کرده‌ام به طور مثال در سال متوسطه اول و دوم، سه سال پیاپی در رشته قرائت و اذان در مرحله استانی رتبه اول، در رشته قرائت و اذان اداره اوقاف در مقطع دانش‌آموزی رتبه دوم و همچنین در مسابقات بسیج مسابقات مدهامتان، رتبه‌هایی را کسب کرده‌ام.

وی افزود: همچنین در مسابقات کشوری از جمله مسابقات کشوری رشته قرائت دانش‌آموزی رتبه هشتم، رتبه دوم کشوری در رشته اذان در مقطع دانش‌آموزی و رتبه‌های مختلف دیگری را نیز به یاری خدا در این رشته‌ها کسب کرده‌ام و در حال حاضر نیز قاری، معلم قرآن و مؤذن حرم حضرت معصومه(س) در ایام ماه مبارک رمضان و نیز قاری و مؤذن مسجد جمکران هستم.

کریمی‌آذر در پایان در رابطه با مهم‌ترین دغدغه قرآنی‌اش اینگونه گفت: دغدغه اصلی بنده انس بیشتر مردم با قرآن و فرهنگ قرآنی است و امیدوارم قرائت و عمل به قرآن در میان مردم آغاز شود.

انتهای پیام
captcha