سجاد احمدیخراجی، معلول نیمه بینایی است که این مشکل را به صورت مادرزادی از زمان تولدش یعنی سال 63 تاکنون به همراه دارد اما این معلولیت مانع پیشرفت او در مراحل تحصیلی و هنری مخصوصاً یادگیری قرآن نشده است. سجاد مجرد و دارای مدرک فوقلیسانس حقوق عمومی یا همان حقوق سیاسی است که در خانواده مذهبی متولد شده و بالنده شده است و از سن کودکی به دلیل جو قرآنی که در منزل حاکم بوده است به یادگیری قرآن علاقهمند میشود.
این فعال قرآنی پیش از ورود به مبحث قرائت قرآن کریم، کار را از مداحی آغاز و کم کم در مساجد و دارالقرآن در کلاسهای قرآن شرکت میکند، البته او میگوید که هیچ دوره تخصصی را برای یادگیری قرائت تحقیق ندیده و خودش در منزل و با کمک خانواده، قرائت را فراگرفته است.
این قاری جوان در مسابقات قرآنی بسیاری شرکت و از حضور اساتید مختلف در مسابقات استفاده کرده و در تمام این برنامهها نکات و ایرادات قرآنی خود را از حضوراساتید جویا میشود تا از فرصت حضور آنها نهایت استفاده را ببرد. سعید درفشیان یکی از دوستان نابینای سجاد است که در زمان مسابقات نیز استاد او بوده است.
وی در کلاسهای روخوانی قرآن و موسیقی شرکت کرده است و دستگاههای موسیقی را میشناسد، از این رو او توانسته است با نغمات عربی نیز آشنا شود و با یادگرفتن این فن به صورت خودجوش از طریق گوش فرا دادن به صوتهای اساتید بزرگ، توانسته است قرائت تحقیق را بیاموزد.
سجاد میگوید مجلسیخوانی را از مدرسه آغاز کرده است و این رویه را در دانشگاه، مساجد، هیئات، ادارات و نماز جمعه نیز ادامه میدهد، وی در رشته اذان نیز تواناییهای بالایی کسب کرده است.
این قاری جوان یادگیری قرآن را از سن 14 سالگی آغاز کرد و با وجود موفقیتهایی که در این زمینه کسب کرده است باز هم خود را در زمینه قرآن حرفهای نمیداند چرا که قرائت قرآن یک فن صوتی و موسیقایی نیز به شمار میرود که یادگیری آن مستلزم تلاش و پشتکار است و اگر فرد مدتی از فضای تمرینی صداسازی و موسیقایی دور باشد، ضعیف میشود.
این معلول قرآنی نیز به دلیل پرداختن به تحصیل در دانشگاه و مشغول شدن با درس، از تمرین و ارتقا در قرائت دور میشود اما با فعالیت در جامعةالقرآن، این فاصله را میکند.
قرآن هنری سمعی است
این فعال قرآنی به خاطر عشق به یادگیری قرآن معلولیت را فراموش میکند و معلولیتش را مانعی برای یادگیری قرآن نمیداند زیرا اعتقاد دارد همه چیز در دنیا سمعی و بصری هستند اما یادگیری قرآن سمعی و لسانی است و از طریق شنیدن هم میتوان این هنر را یاد گرفت و با زبان آن را بیان کرد. لذا برای نتیجه بهتر در کارش معمولاً سورههایی را که در مجالس قرائت میکند از حفظ است و به همین دلیل، بیشتر سورههای جزء 30 و چندین سوره از جزءهای دیگر قرآن کریم را حفظ کرده است.
سجاد در خانوادهای رشد کرده است که پدر و خواهر خانواده مربیان قرآن و برادران همه قاریان استانی هستند و نوادگان این خانه نیز از این سفره الهی محروم نماندهاند و در رشته حفظ کل و چند جزء توفیقاتی را کسب کردهاند، همین فضای قرآنی مشوقی برای او و آیندگان این خاندان است.
قرآنآموزی همزمان با آغاز تکلم
این جوان فعال قرآنی در رابطه با سن قرآنآموزی این چنین توضیح میدهد: کارشناسان مختلفی در این زمینه نظر دادهاند و البته برخی از پاسخها در سالهای اخیر مغرضانه بود و اعتقاد دارند که کودکان از سن کم نباید قرآن را یاد بگیرند زیرا برایشان سنگین و دشوار است و سبب دلزدگی آنها میشود و این در صورتی است که کودکان بسیاری در سه یا چهار سالگی حافظ قرآن هستند ودر این عرصه خوش درخشیدهاند.
لذا کودک از سنی که زبان باز میکند میتواند قرآن را یاد بگیرد اما نحوه ارائه مطالب به کودکان متفاوت است که باید در آن دقت کرد، در جامعةالقرآن کودکانی تربیت میشوند که در سن پنج سالگی با وجود نشناختن حروف الفبا، به صورت روان از روی قرآن میخوانند و هیچ مشکلی در این زمینه ندارند.
سجاد اعتقاد دارد فعالیتهای مذهبی در فرهنگ خانوادهها ریشه دارد و فرهنگسازی از خانوادهها آغاز میشود لذا در خانه اعتقادات کودکان تقویت میشود اما در جامعه هجمههایی وجود دارد که با اعتقادات کودک همخوانی ندارد و تنشهایی در او ایجاد میکند که این تنشها در مناطق محروم تأثیرگذارتر است زیرا این مناطق عموماً از نظر فرهنگی نیز محروم هستند.
این معلول قرآنی ادامه میدهد: اخیراً ولنگاری فرهنگی خاصی در استان مشاهده میشود که میطلبد برای خنثی کردن این ولنگاریها در مدارس، سازمانهای مربوط و دانشگاهها مجالس مذهبی بیشتری برگزار شود تا لااقل از لحاظ فرهنگی محروم نباشیم، زیرساختها و امکانات قرآنی و مذهبی خوبی در مساجد و هیئات استان وجود دارد که با کمی همت و جذب نیروهای قرآنی میتوان در این عرصه تحولاتی ایجاد کرد.
این مداح جوان با همه آیات قرآن انس پیدا کرده است و همه آیات نور را سبب آرامش میداند و تلاوتهای استاد منشاوی و استاد مصطفی اسماعیل از سوره حشر و صوت استاد عبدالباسط از سوره مریم را زیباترین صوتهای قرآنی میداند که روح را به پرواز درمیآورند و آرامش خاصی را به قلوب مؤمنان هدیه میدهند.
سجاد از کودکی به خواندن آیتالکرسی مبادرت داشته و آرامش خاصی از تکرار این آیات در مراحل مختلف زندگی دریافت کرده است. وی معتقد است یادگیری قرآن تمام شدنی نیست و به سن و سال یا گروه خاصی نیز اختصاص ندارد، فرد حتی اگر در رشتهای از قرآن به اوج برسد موفقیت او در گرو یادگیری رشته دیگر خواهد بود زیرا همه رشتههای قرآن تکمیل کننده یکدیگر هستند مثلاً یک قاری زمانی میتواند قرائتی تآثیرگذار انجام دهد که مفهوم آیات را بداند پس تربیت قاری حرفهای در گروه یادگیری مفهوم آیات است. لذا زمانی که میگویند «ز گهواره تا گور دانش بجوی» منظور فراگیری دانش قرآنی است، زیرا خلاصهای از تمام علمهای عالم است.
این معلول قرآنی هر ساله در مسابقات استانی و شهرستانی این رشته مقامات برتر را از آن خود کرده است، وی در مسابقات کشوری رشته اذان نیز شرکت و تا کنون سه رتبه اول را کسب کرده است. مهمترین دغدغه قرآنی او به وجود آمدن زمینه فراگیری قرآن در خانوادهها است چرا که یادگیری این رشته باید در خانواده آغاز و در جامعه تقویت شود.
انتهای پیام