فضای مجازی یکی از عوامل ایجاد طلاق عاطفی در خانواده‌ها
کد خبر: 3860947
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰
یزدان یگانگی مطرح کرد:

فضای مجازی یکی از عوامل ایجاد طلاق عاطفی در خانواده‌ها

گروه اجتماعی ـ رئیس سازمان فضای مجازی سراج واحد چهارمحال‌وبختیاری در رابطه با تأثیر آسیب‌های فضای مجازی برافزایش طلاق عاطفی در خانواده‌ها، گفت: یکی از مشکلاتی که امروزه در خانواده‌ها بسیار دیده می‌شود طلاق عاطفی است که در واقع فضای مجازی یکی از عوامل ایجاد طلاق عاطفی بوده و این امر، آسیب و خطری بزرگ برای کودکان محسوب می‌شود.

یزدان یگانگی، رئیس سازمان فضای مجازی سراج واحد چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در رابطه با آثار مخرب فضای مجازی بر روی کودکان ونوجوانان و با اشاره به اینکه فرزندپروری کار ساده‌ای نیست و با مطالعه و آموزش محقق می‌شود، بیان کرد: در حوزه فضای مجازی، فرزندان سبک جدید از زندگی را تجربه می‌کنند، لذا پدر و مادر باید از با این سبک زندگی اطلاعاتی داشته باشند تا بتوانند فرزندانشان را با معایب و فواید این فضا آشنا کنند.

وی با بیان اینکه برای ایجاد ارتباط بهتر اعضای خانواده در این فضا باید شکافت دیجیتالی که بین والدین و فرزندان ایجاده شده است کاهش یابد، ادامه داد: والدین در ارتباط با فضای مجازی نگران هستند و فرزندان به این فضا نگاه ابزاری دارند لذا صحبت‌های یکدیگر را متوجه نمی‌شوند پس باید این فاصله کم شود که لازمه این کار افزایش سواد رسانه‌ای والدین است.

یگانگی با بیان اینکه پدر و مادر خود باید در فضای مجازی فعالیت کنند، این فضا را خوب بشناسند و خود را به کودکان نزدیک کنند تا بتوانند فرزندان را درست با این فضا آشنا کنند، اظهار کرد: کمبود اطلاعات خانواده از فضای مجازی سبب تحمیل آسیب‌هایی برای کودکان است پس پدر و مادر با افزایش سواد رسانه‌ای و یادگیری مطالب ضروری بهتر می‌توانند فرزندان خود را کنترل کنند.

 رئیس سازمان فضای مجازی سراج واحد استان در رابطه با تأثیر آسیب‌های فضای مجازی برافزایش طلاق عاطفی در خانواده‌ها، افزود: یکی از مشکلاتی که امروزه در خانواده‌ها بسیار دیده می‌شود طلاق عاطفی است که در واقع فضای مجازی یکی از عوامل ایجاد طلاق عاطفی بوده و این امر، آسیب و خطری بزرگ برای کودکان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: زمانی که پدر و مادر به جای ایجاد فضای گفت‌وگویی در داخل منزل هر کدام جداگانه با دنیای مجازی در ارتباط هستند قطعاً کودک نیز اوقات خود را در این فضا می‌گذراند و از فضای گرم و صمیمی منزل دور می‌شود، این رفتار سبب می‌شود که کوچک‌ترین مشکل میان زوجین تبدیل به مشاجره شود و خطرات بسیاری نیز در فضای مجازی کودک را مخصوصاً زمانی که در سن بلوغ و رشد است تهدید کند که اولیاء از آن بی‌خبر هستند و هرچه این رفتار ادامه پیدا کند طلاق عاطفی نیز تشدید خواهد شد.

تربیت در حوزه فضای مجازی با مشارکت والدین نتیجه می‌دهد

یگانگی با بیان اینکه تربیت در حوزه فضای مجازی با مشارکت والدین انجام می‌شود، تصریح کرد: در بحث‌های پژوهشی و تحقیقاتی ثابت شده است که بحث تربیتی فضای مجازی بدون حضور پدر و مادر نتیجه نخواهد داشت زیرا ممکن است دختری در فضای مجازی فیلم یا تصاویری را ببیند که لازم است مادر در رابطه با آنچه دیده به او توضیح دهد و یا گاهی پسر مواردی را می‌بیند که باید پدر به او توضیحاتی دهد و البته گاهی نیز هر دو باید وارد عمل شوند تا شبهات فضای مجازی را برای جوان تشریح کنند، پس اصول مدیریت رسانه در منزل و مشارکت پدر و مادر در این نوع تربیت اثرات موثری دارد که به همان میزان از آسیب‌های اجتماعی کم می‌کند.

چهار اصل تربیتی در مواجهه با فضای مجازی

رئیس سازمان فضای مجازی سراج واحد چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه فضای مجازی دنیای عظیم و گسترده‌ای است که در میان عموم در گوشی تلفن همراه و فضاهای تلگرام، اینستاگرام و شبکه‌هایی از این قبیل خلاصه می‌شود، اظهار کرد: در مواجهه با این فضا چند اصل قانون‌گذاری، مسئولیت‌پذیری، جایگزینی و حیا را باید در نظر گرفت.

اصل قانون گذاری

وی با اشاره به اینکه در اصل قانون‌گذاری پدر و مادر باید برای استفاده از اینترنت در منزل قانون وضع کنند، افزود: اگر این قانون توسط پدر و مادر وضع نشود کنترل و مدیریت فرزندان در مواجهه با این فضا سخت خواهد شد، پدر و مادر باید ساعت و حجم اینترنت مورد استفاده فرزندانشان را کنترل کنند و حتی‌الامکان برای فرزندان زیر 10 سال گوشی مستقل تهیه نکنند و گوشی فرزندشان با گوشی خودشان مشترک باشد تا بتوانند کودک را کنترل کنند.

اصل مسئولیت‌پذیری

یگانگی با بیان اینکه در این اصل باید به فرزندان آموزش داده شود که در فضای مجازی نیز مسئولیت‌هایی برعهده آن‌ها قرار می‌گیرد، بیان کرد: کمی قبل‌تر پدر و مادر برای افزایش حس مسئولیت‌پذیری فرزندان را به خرید می‌فرستادند اما امروز فعالیت‌های این چنینی کم‌رنگ شده و کودکان کمتر مسئولیت‌پذیر هستند لذا اولیاء وظیفه دارند این رفتار را به فرزندانشان آموزش دهند.

وی گفت: باید به کودکان یاد دهیم زمانی که در صفحه اینستاگرام پستی را لایک می‌کنند و یا به اشتراک می‌گذارند در برابر آن لایک و اشتراک‌گذاری مسئولیت دارند و یا زمانی که اکانتی برای خود می‌سازند، یعنی یک شخصیت مجازی نیز دارند و باید مراقب آن شخصیت باشند و هر کاری را انجام ندهند.

اصل جایگزینی

رئیس سازمان فضای مجازی سراج واحد استان اصل جایگزینی را سومین اصل تربیتی در مواجهه با فضای مجازی دانست و بیان کرد: اگر قرار است بین کودک و فضای مجازی فاصله‌ لازم را ایجاد کنیم باید یک سرگرمی دیگر جایگزین گوشی همراه و فضای مجازی شود تا اوقات فراغت کودک را پر کند، در غیر این صورت کودک نمی‌تواند این فاصله را تحمل کند.

وی ادامه داد: نکته مطرح شده در خصوص ثمربخشی تربیت در حوزه فضای مجازی با مشارکت والدین در این اصل نمود دوباره پیدا می‌کند زیرا در اصل جایگزینی، پدر نیز باید مشارکت کند و فضای خانه را با ایجاد فضای بازی و شادی با کودک تغییر دهد و یا با گردش و تفریح در خارج خانه از وابستگی فرزندش به فضای مجازی بکاهد.

اصل حیا

یگانگی به اصل حیا نیز اشاره کرد و گفت: در فضای مجازی بحث‌های بسیار جدی علیه باورها و اعتقادات صورت می‌گیرد و هدف از مطرح کردن آن‌ها حیازدایی از کودکان و جوانان ایرانی است که والدین باید در خلاف جهت این هدف کار کنند و نگذارند قبح گناه و کار زشت برای فرزندانشان از بین برود و به این ترتیب، مانع از تحقق هدف دشمن شوند.

وی ادامه داد: پدر و مادر برای تقویت و نهادینه ساختن حیا از خود فضای مجازی نیز می‌توانند کمک بگیرند و با نصب برنامه‌های اعتقادی و یا بازی‌های مذهبی و قرآنی ایمان فرزندانشان را تقویت کنند که تقویت باورها و ایمان آن‌ها حیا را برایشان به ارمغان می‌آورد و این خصیصه نوجوان و جوان را در برابر بسیاری از آسیب‌ها ایمن می‌کند.

یگانگی با بیان اینکه در کنار فعالیت والدین مسئولان نیز وظیفه دارند بسترها را مهیا کنند، تصریح کرد: مسئولان باید دوره‌های آموزشی سواد رسانه‌ای به منظور مواجهه با آسیب‌های فضای مجازی را برای اولیاء و جوانان برگزار کنند و با ارتقاء اینترنت بومی از وقوع بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: باید دقت شود که آسیب‌های این فضا مقوله‌ای جهانی است که برخی از کشورها این آسیب‌ها را پیش‌بینی و برایشان برنامه پیاده کرده‌اند اما متأسفانه در کشور ما یا برنامه‌ای وجود ندارد یا به برنامه‌ها عمل نمی‌شود و همین امر سبب شده تا آسیب‌های نوجوانان و جوانان ایرانی در مواجهه با فضای مجازی نسبت به کشورهای دیگر بیشتر باشد.

یگانگی در پایان گفت: مقام معظم رهبری نیز به این موضوع بسیار توجه دارند و تذکراتی فرموده‌اند، ایشان حتی از این فضا با عنوان «قتلگاه» برای جوانان یاد می‌کنند که می‌طلبد برای رفع آسیب‌ها برنامه‌ریزی شود و خانواده‌ها برای فرهنگ‌سازی تلاش کنند تا در نهایت یک فضای مجازی سالم و مفید در دسترس فرزندان قرار داده شود.

انتهای پیام
captcha