ویژگی‌های متمایز تلاوت عبدالباسط از نگاه «کریم منصوری»/ به توصیه رهبری قرآن را حفظ کردم
کد خبر: 3860816
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
به مناسبت سالروز درگذشت عبدالباسط/

ویژگی‌های متمایز تلاوت عبدالباسط از نگاه «کریم منصوری»/ به توصیه رهبری قرآن را حفظ کردم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ کریم منصوری، قاری بین‌المللی کشورمان، ضمن تشریح ویژگی‌های متمایز تلاوت مرحوم عبدالباسط محمد عبدالصمد، اظهار کرد: بنا به توصیه مقام معظم رهبری کل قرآن را در مدت 11 ماه حفظ کردم.

ویژگی‌های متمایزکننده تلاوت عبدالباسط از نگاه «کریم منصوری»/ به توصیه رهبری قرآن را حفظ کردم + فیلمبه گزارش ایکنا؛ کریم منصوری، قاری بین‌المللی قرآن کریم شب گذشته، 9 آذرماه، با حضور در ویژه‌برنامه زنده شبکه رادیویی قرآن که به مناسبت سالروز وفات مرحوم استاد عبدالباسط و با اجرای محمدهادی صلحجو، مدیر گروه‌ اطلاع‌رسانی این شبکه پخش شد، اظهار کرد: به یاد دارم زمانی که در خوزستان زندگی می‌کردم، پدر بنده هر روز صبح زود، رادیو کویت و قطر را تنظیم می‌کرد و به صدای عبدالباسط گوش می‌داد و ما نیز با صدای عبدالباسط برای نماز برمی خواستیم. پس از مدتی که به کرمان مهاجرت کردیم، برای اولین بار صدای عبدالباسط را که مربوط به تلاوت سوره مبارکه کهف بود، به طور کامل و شیوا شنیدم که تأثیر فراوانی بر من داشت.

وی ادامه داد: پس از اینکه مبهوت صدای مرحوم عبدالباسط شدم از مادر خواهش کردم که به بازار برویم و نوار کاست سوره‌های مختلف عبدالباسط را خریداری کردیم. از همان زمان علاقه‌مند به تلاوت مرحوم عبدالباسط شدم و تلاوت قرآن را در کرمان بعد از پایان جنگ نزد اساتید مختلفی همچون زرندی، گروسی، ظهوری، شیخ مهدی رکابی آغاز کردم. همچنین، در ادامه و پس از هجرت به بوشهر نیز از محضر اساتیدی همچون عبدالله‌زاده، گل‌محمدی، باغ ملایی و ... بهره بردم.

منصوری با بیان اینکه از همان زمان شیفته عبدالباسط شده و از وی در تلاوت تقلید می‌کردم، اظهار کرد: البته در تلاوت خود از اساتید دیگری همچون محمد منشاوی، ابوالعینین شعیشع و مصطفی اسماعیل که الحان نزدیک به عبدالباسط دارند نیز بهره می‌برم حتی از الحان ایرانی نیز استفاده می‌کنم، ولی چارچوب و اسلوب تلاوت بنده عبدالباسط است. تلاوت‌های وی را به ویژه معروف‌ترین آن‌ها یعنی سوره‌های مدثر، قیامه، مریم(س)، رعد و یوسف که شاهکارهای وی بودند حفظ کرده و می‌خواندم.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم با بیان خاطره‌ای از دوران مدرسه خود اظهار کرد: به یاد دارم که در دوران مدرسه، معلم درس دینی به نام آقای رضایی هر هفته در کلاس از من درخواست می‌کرد تا آیاتی از قرآن کریم را تلاوت کنم و بنده نیز از شوق خود هر لحظه منتظر زنگ درس ایشان بودم. همچنین، در ادامه راه خود با تشویق‌های آقای مهاجر که آن زمان در سازمان تبلیغات اسلامی بود، به اتفاق بوشهری‌ها به تهران آمده و از محضر اساتیدی بزرگواری همچون سیدمحسن موسوی‌بلده، مرحوم علی اربابی و سیدمحسن خدام‌حسینی تلمذ کردم.

وی در رابطه با چگونگی تلاوت خود در تیتراژ سریال یوسف پیامبر(ع) نیز بیان کرد: یکی از دوستان با بنده تماس گرفت و از من خواست تا تلاوت این اثر را انجام دهم که بنده با کمال میل پذیرفتم. قبل از آغاز تلاوت از مسئولان خواستم تا آهنگ سریال را برای من پخش کنند. همین که آهنگ پخش شد، فهمیدم که در مقام حجاز باید بخوانم و همین کار را نیز انجام دادم که خداوند متعال توفیق داد و مورد پسند مردم قرار گرفت.

منصوری با اشاره به ویژگی‌‌هایی که باعث شد تا مرحوم عبدالباسط جزء قاریان ماندگار و ممتاز شود، با بیان اینکه البته این امر معطوف به لطف خداوند متعال بوده است، تصریح کرد: این عنایت الهی باعث شد تا مرحوم استاد عبدالباسط بر روی قله قرائت قرار گرفتند. امروز اگر کسی بخواهد از زیبایی تلاوت قرآن بگوید، می‌گوید که فلان فرد یا قاری شبیه عبدالباسط می‌خواند یعنی ایشان بر روی قله تلاوت قرار دارد.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم افزود: یکی از امتیازاتی که مرحوم عبدالباسط داشت، این بود که در مصر به دنیا آمده بود؛ چراکه مردم مصر عاشق قرآن و تلاوت آیات الهی هستند. خداوند متعال عنایت کرد که بنده نیز به واسطه فعالیت در وزارت امور خارجه طی سال‌های 80 تا 82 در مصر اقامت داشتم و با جو قاریان و مردم آنجا آشنا شدم. مردم مصر عبدالباسط را بسیار فراوان دوست دارند. البته دیگر قراء به ویژه منشاوی و مصطفی اسماعیل را نیز خیلی دوست دارند؛ چراکه ایشان تقریباً با عبدالباسط هم‌ لحن هستند. این سه قاری در مصر در اوج قرار دارند و شاهکارهای فراوانی از ایشان به جا مانده است.

منصوری ادامه داد: مرحوم عبدالباسط به واسطه علاقه فراوان مردم مسلمان جهان به صدای وی کثیرالسفر بود و مردم دنیا صدای وی را بسیار دوست داشتند. صدای پرتحریر، نفس عالی و تلاوت همه‌پسند از ویژگی‌های عبدالباسط است. صدای وی با اینکه زیباست، حزن هم دارد. مرحوم عبدالباسط کم‌غلط‌ترین استاد در تلاوت است و در خواندن اشتباه نمی‌کند، حتی زمانی که اختلاف قرائت نیز می‌خواند، آن را کاملاً با دقت اجرا می‌کند.

وی با بیان اینکه قرار لحنی مرحوم عبدالباسط بالا بوده است، گفت: این قرار لحنی از ابتدا توسط وی اجرا می‌شد و اگر جواب‌الجواب می‌آورد، شاید به جیغ تبدیل می‌شد. عبدالباسط از اول، قرار لحن را بالا می‌گرفت. این لحن با صدای وی کوک بود و اوج و بم دلنشینی داشت. البته آب و هوای معتدل مصر نیز تأثیر زیادی بر روی رشد صدای قاریان دارد.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم که گواهینامه قرائت نیز از مصر دریافت کرده و یک دوره کامل ترتیل وی را نیز در آنجا ضبط کرده‌اند، با اشاره به تلاوت‌های خود در مصر، اظهار کرد: به یاد دارم به دعوت احمد نعینع در یکی از مساجد قاهره به تلاوت پرداختم که مردم با شنیدن تلاوت گریه می‌کردند و درخواست فراوانی برای تکرار تلاوت داشتند. همچنین، در مصر با پسر مرحوم عبدالباسط یعنی یاسر رفت و آمد داشتم و وی به من می‌گفت که «شما پدر من را زنده کردید».

ویژگی‌های متمایزکننده تلاوت عبدالباسط از نگاه «کریم منصوری»/ به توصیه رهبر قرآن را حفظ کردم

گزارش ایکنا حاکی است؛ منصوری در رابطه با تلاوت خود در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی نیز بیان کرد: به یاد دارم بنده در آن روز، روزه بودم و هنگام تلاوت به خاطر اینکه خیلی زیاد به من هشدار داده بودند که مراقب باشم تا تلاوت به نحو احسن انجام شود، وقتی به آیه مبارکه «وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا» رسیدم، یک لحظه حواس بنده به سمت سوره مبارکه لیل رفت که توسل به امام زمان(عج) کرده و خداوند متعال عنایت کرد و آیات به ذهنم رسید.

وی ادامه داد: پس از این تلاوت، دعوت‌های زیادی از سوی سران کشورهای اسلامی از من شد. ازجمله به دعوت ولیعهد سابق اردن، به این کشور سفر کرده و تلاوت‌هایی را در رادیو قرآن و مساجد آنجا انجام دادم که حتی پس از فوت شاه قبلی این کشور، تلاوت‌های بنده را در اردن پخش کرده بودند. همچنین، وزیر امور خارجه عمان، وزیر نفت عربستان، وزیر ورزش کویت نیز از بنده درخواست تلاوت و اهدای کاست تلاوت کرده بودند. شاه مراکش نیز از بنده برای حضور در مراسم دروس حسینیه این کشور که مدت یک ماه در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شد، دعوت کرد که چند سال در آن حضور داشتم. همچنین، مرحوم حافظ اسد، رئیس‌جمهور پیشین سوریه نیز وصیت کرده بود که پس فوت ایشان، بنده برای تلاوت دعوت شوم که این اتفاق افتاد و در مراسم ایشان تلاوت کردم.

این قاری بین‌المللی قرآن ضمن تشکر فراوان از همسر خود که کمک فراوانی در راه حفظ قرآن وی کرده است، بیان کرد: در سال 72 که به اتفاق استاد شهریار پرهیزکار برای حضور در مسابقات به عربستان رفته بودیم، پس از بازگشت از سفر به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی رسیدیم که ایشان در آن جلسه به بنده فرمودند که همه شما را به قرائت قرآن می‌شناسند، بهتر است که قرآن را هم حفظ کنید که با رهنمود حضرت آقا و کمک‌های همسرم توانستم تا ظرف 11 ماه کل قرآن را حفظ کنم.

وی ضمن پیشنهاد برگزاری اجلاس رادیو قرآن‌های کشورهای اسلامی جهت بهره‌گیری از تجربیات یکدیگر، بیان کرد: خداوند متعال سه دختر به بنده عطا کرده است که دو دختر بنده ازدواج کرده و الحمدلله دامادهای بسیار خوب و مؤمنی نصیب ما شده است. دختر سوم بنده نیز در مقطع پیش‌دانشگاهی تحصیل می‌کند. خانواده تأثیر بسیار زیادی در موفقیت بنده داشته است، اظهار کرد: خداوند متعال عنایت کرد و بنده با خانواده همسرم آشنا شدم که نقش بسیار زیادی در زندگی و موفقیت بنده داشتند و رشد خود را مدیون این خانواده می‌دانم. امیدوارم عاقبت بخیر شوند.

در پایان این برنامه که به مدت 180دقیقه و به صورت زنده از رادیو قرآن پخش شد، تلاوت سوره‌های مدثر، قیامه کریم منصوری از سوی مردم و طی نظرسنجی صورت گرفته به عنوان بهترین تلاوت وی معرفی و پخش شد.همچنین، جدیدترین تلاوت این قاری بین‌المللی قرآن کریم که شامگاه گذشته و به صورت زنده در رادیو قرآن اجرا کرد اینجا بارگذاری شده است.

کد
 
 

 

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۰ - ۱۷:۱۶
1
1
سپاس از ایکنا بابت انتشار این مطلب
captcha