معرفی کتاب «ارتباط با قرآن و آداب و شروط آن»
کد خبر: 3860470
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷
معرفی کتب مذهبی/3

معرفی کتاب «ارتباط با قرآن و آداب و شروط آن»

گروه فرهنگی ـ در فرازی از کتاب «ارتباط با قرآن و آداب و شروط آن» آمده است: ارتباط انسان با قرآن چهار مرحله دارد «معارفه»، «مراوده»، «معاشرت»، «مجالست» و هر مرحله دارای شروط و آدابی است.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری کتاب «ارتباط با قرآن و آداب و شروط آن» به قلم محمود خسروی، عضو هیأت علمی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد، در سال 94 و با یک‌هزار شمارگان، چاپ و روانه بازار شد.

این کتاب بر اساس مراحل انس با قرآن در چهار بخش و هر بخش در چند فصل به تحریر درآمده است که در 132 صفحه آماده شده و به دست علاقمندان رسیده است.

 بر اساس تبیین ارائه شده از سوی نویسنده، ارتباط انسان با قرآن چهار مرحله دارد «معارفه»، «مراوده»، «معاشرت»، «مجالست» و هر مرحله دارای شروط و آدابی است، از این رو در هر بخش سعی شده است آن مرحله تعریف و به بیان شروط و آداب آن پرداخته شود. 

گفتنی است که در اثنای ابواب و فصول کتاب به تناسب موضوع، همواره نیم‌نگاهی به کیفیت تعلیم و آموزش قرآن شده است و در راستای مطالعه این کتاب علاقه‌مندان کم و بیش به الگوهایی برگرفته از رهنمودهای قرآن کریم و سیره معصومین(ع) در زمینه آموزش و ترویج قرآن دست می‌یابند.

نویسنده مقدمه کتاب را با توضیحاتی در رابطه با آیات شریفه 2 و 3 سوره مبارکه جمعه آغاز و بیان می‌کند: «در این تحقیق کیفیت پیدایی ارتباط میان قرآن، با صفاتی چون«کریم»، «مجید»، « عزیز» «مبین» و ... با انسانی «لفی خُسر»، « لَیَطغی»، « لَکَنود»، «لَکَفور» ...مورد بررسی قرار می‌گیرد و نیز این مسئله بسیار مهم ارتباط انسان با قرآن چگونه می‌تواند به انس با قرآن» پرداخته می‌شود.

در این نوشتار در عین رعایت اختصار، سعی بر این بوده است که در حد توان شیوه‌ها و روش‌های ارتباط با قرآن ارائه شوند، بدان امید که بتوانیم «خلیل» قرآن شویم و از آن جمله کسانی نباشیم که قرآن کریم را بیگانه و مهجور گرفته‌اند».

برای ارتباط گرفتن انسان با قرآن چهار مرحله را می‌توان در نظر گرفت، مرحله اول، مرحله معارفه با قرآن است؛ در این مرحله انسان با قرآن به عنون کلام الله و سخن خداوند آشنا می‌شود و اگر به شروط و آدابی که لازمه توفیق در این مرحله است ملتزم شود معارفه صحیح و درستی با قرآن کریم خواهد داشت.

مرحله دوم، مرحله مراوده با قرآن است، در این مرحله انسان پس از آشنایی اولیه با قرآن به دیدار قرآن خواهد رفت و با رعایت شروط و آداب آن از لذت دید و بازدید با قرآن برخواردار خواهد شد.

مرحله سوم، مرحله معاشرت با قرآن است، در این مرحله ارتباط  قرآن با انسان پر معناتر اما هنوز سطحی است، چنانکه گاه قرآن از انسان فاصله می‌گیرد، و گاه انسان از قرآن، و ارتباط انسان با قرآن استحکام و عمق کافی نیافته است، رعایت شروط و آداب این مرحله می‌تواند در جهت تحکیم و تقویت این ارتباط تآثیر بسزایی داشته باشد.

مرحله چهارم، مرحله مجالست با قرآن است، در این مرحله میان قرآن و انسان رفاقت و انس و دوستی و همنشینی ایجاد شده است و این همان کمال مطلوب در حوزه ارتباط با قرآن است، نورانیت و هدایت عرشی و الهی قرآن کریم در این مرحله است که کاملا خونمایی می‌کند و کار ساز می‌افتد».

انتهای پیام
captcha