آسیب‌های فردی و اجتماعی چندهمسری
کد خبر: 3857695
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۷

آسیب‌های فردی و اجتماعی چندهمسری

گروه اجتماعی ـ جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه پیام‌نور شهرکرد در خصوص آسیب‌های چندهمسری، گفت: افسردگی، عدم پایبندی به زندگی مشترک، افزایش طلاق، بروز اختلالات روحی برای بانوان، زندگی با حس تلافی‌جویانه از جمله آسیب‌های فردی این رفتار است.

آسیب‌های فردی و اجتماعی چندهمسری

حمید فدایی، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه پیام‌نور شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، اظهار کرد: چندهمسری از جمله مباحثی اسـت که در قـرن اخیـر مـورد توجه اندیشمندان اجتماعی قرار گرفته است، این موضوع بدین معناست که چندهمسری به معنای اختیار کردن بیش از یک زن در نزد شارع مقدس، منوط به شرایط خاص و رعایت عدالت است.

دلایل بروز چندهمسری

فدایی اضافه کرد: بسیاری از افراد جامعه تنوع‌طلبی، به رخ کشیدن تمکن و توان مالی در مردانی با موقعیت اقتصادی خوب را مهم‌ترین علل گرایش مردان به داشتن همسر دوم می‌دانند.

وی تصریح کرد: مباحث مهم‌تری نیز برای بروز این پدیده وجود دارد که مشکلات مالی زنان، اختلالات روانی و احساساتی بودن برخی زنان، نیاز به فرزندآوری و عدم برآورده شدن این نیاز توسط همسر اول و ... از جمله دلایل روی‌آوردن به چندهمسری است، از طرفی در کنار همه این دلایل، مسائلی همچون نبود پیوند عاطفی قوی میان زوجین یا سردمزاجی زن، از دیگر علل گرایش مرد به داشتن همسر دوم است؛ از طرف دیگر بسیاری از روان‌شناسان بر این باورند که برخی اختلالات شخصیتی مانند بیماری مانیک منجر به این می‌شود که مردان نتوانند با یک همسر زندگی کنند.

چندهمسری ریشه در فرهنگ دارد

فدایی با تأکید بر اینکه موضوع چندهمسری ریشه در فرهنگ دارد و اگر قرار باشد راهکاری داده شود باید به صورت بلندمدت باشد، گفت: آموزش مفهوم صحیح همسرداری در جامعه از طریق رسانه‌های عمومی، آگاه کردن مردم از آمار طلاق به علت چندهمسری به طرق مختلف، ایجاد مراکز مشاوره ارزان‌قیمت و قابل دسترس برای افزایش سطح آگاهی مردم نسبت به آسیب‌های چندهمسری توسط مسئولان و البته تلاش صحیح دولت در بالا بردن سطح آگاهی‌های مردم نسبت به ازدواج را می‌توان به عنوان راهکارهای جلوگیری از بروز این پدیده در جامعه نام برد.

مدرس پیام نور شهرکرد بیان کرد: این مبحث را باید آسیب شناسی کرد، در درجه اول باید دید مبانی ازدواج از منظر اعتقاد یا فرهنگ چیست، چه تعریفی از ازدواج می‌توان داشت، ازدواج افراد ریشه در اعتقادات دارد یا فرهنگ، در زندگی مدرن امروزی ارزش‌های بسیاری تغییر کرده‌اند، زندگی خانوادگی که اساس جامعه را تشکیل می‌دهد مانند دیگر سنت‌ها مورد هجوم واقع شده است.

فدایی افزود: امروزه نمی‌توان بدون توجه به آسیب‌های چندهمسری یا تعدد زوجات و بدون آگاهی از شرایط، علل و ساز و کارهای آن به موضوع ازدواج مجدد پرداخت؛ از دید جامعه‌شناسان، ازدواج برخوردی دراماتیک بین فرهنگ و طبیعت یا میان قواعد اجتماعی و کشش جنسی است و باید بتوان برای سؤالاتی که در این زمینه پیش می‌آید، پاسخی یافت: چند نوع ازدواج وجود دارد؟ زن و مرد از حیث فیزیولوژیکی چه تفاوت‌هایی دارند؟ چه عواملی باعث به وجود آمدن چندهمسری می‌شود؟

وی اساس ازدواج را در بسیاری از مواقع مبتنی بر اجبار یا بر حسب احساس و عدم‌آگاهی دانست و گفت: همچنین می‌توان به عدم بلوغ فکری و جنسی هم اشاره کرد؛ مسئله ازدواج در ایران یک‌بُعدی نیست، بلکه وابسته به ابعاد مختلفی، چون ابعاد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... است و نمی‌توان تعیین کرد که کدام‌یک نقش پررنگ‌تری دارند.

آسیب‌های اجتماعی و فردی چندهمسری

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر آسیب‌های چندهمسری، گفت: افسردگی، عدم پایبندی به زندگی مشترک، افزایش طلاق، بروز اختلالات روحی برای بانوان، زندگی با حس تلافی‌جویانه از جمله آسیب‌های فردی این رفتار است؛ زن در جريان این زندگی شاد نیست چرا که از لحاظ عاطفی و روانی پذيرش چندهمسری برای زنان بسیار دشوار است، اما به ناچار آن‌را ادامه می‌دهد.

فدایی با بیان اینکه این پدیده در جامعه ما به چشم می‌خورد، گفت: این رفتار غالباً در قالب یک خیانت پنهانی شکل می‌گیرد و تنها راه‌حل رهایی از این موضوع، بهبود شرایط حاکم بر جامعه است؛ مسئولان می‌بایست این موضوع را به صورت تخصصی آسیب‌شناسی، دسته‌بندی و علت‌یابی کنند که چرا در جامعه ما این موضوع به شکل اپیدمی فراگیر شده است؛ استفاده از نظرات روان‌شناسان و جامعه‌شناسان و آسیب‌شناسی این مقوله می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

انتهای پیام
captcha