برگزاری نشست «شورای استانی هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها» در شهرکرد
کد خبر: 3856972
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹

برگزاری نشست «شورای استانی هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها» در شهرکرد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ نخستین نشست «شورای استانی هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها» در دانشگاه آزاد واحد شهرکرد برگزار و موضوعات قرآنی در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

برگزاری نشست «شورای استانی هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها» در شهرکرد

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، صبح امروز، 22 آبان‌ماه نخستین نشست «شورای استانی هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها» در ساختمان فرهنگی دانشگاه آزاد شهرکرد با حضور مسئولان فرهنگی دانشگاه‌های استان برگزار شد و بر اساس دستور جلسه، بررسی آیین‌نامه تشکیل شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها، راهکارهای گسترش گفتمان قرآنی در دانشگاه‌ها، راهکارها‌ی گسترش فرهنگ انس با نهج‌البلاغه حضرت امیر(ع) در دانشگاه‌ها، مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید صفی، رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه آموزش قرآن باید از دوران کودکی آغاز شود، بیان کرد: تا انسان جوان است باید قرآن را فرابگیرد تا آیات قرآن بر دلش نقش ببندد و اگر فردی قرآن را از سن کم فرا بگیرد با تمام علوم آشنا می‌شود و خون و گوشتش با آنچه که 124 هزار پیامبر برای هدایت بشر آورده‌اند، مخلوط و در برابر فتنه‌ها مصون می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه‌های قرآنی در دانشگاه‌ها باید جدی گرفته شود و اگر به‌درستی برنامه‌ریزی شود قطعاً مورد توجه دانشجویان قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام صفی اظهار کرد: دانشگاه‌ها در دعوت اساتید قرآنی از استان‌های همجوار به استان هماهنگ شوند تا بهترین برنامه را در زمینه قرآنی داشته باشیم.

حجت‌الاسلام قاسمی‌نژاد، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد چهارمحال‌وبختیاری در ادامه این نشست با اشاره به اینکه موضوع فرهنگ‌سازی قرآن در جلسات مختلف مطرح شده است، تصریح کرد: آنچه در این موضوع مهم است این است که با گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی، در حوزه قرآن توسعه و پیشرفت زیادی اتفاق نیفتاده و جامعه اسلامی که جزء مهم‌ترین اهداف یک نظام اسلامی است هنوز محقق نشده است.

وی عامل تحقق نیافتن جامعه اسلامی را اینگونه بیان کرد: شاید علت این است که تاکنون همه توجهات به فرهنگ‌سازی ظاهری در زمینه قرآن و عترت معطوف بوده و به برپایی مجالس و محافل قرآنی ختم شده است حال آنکه محتوا و فرهنگ قرآن و اهل‌بیت(ع) مورد توجه واقع نشده است.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه‌های آزاد استان به گام دوم انقلاب اسلامی که با تلاش شبانه‌روزی رهبر معظم انقلاب در اختیار جامعه گذاشته شده است اشاره کرد و گفت: بحث قرآنی یکی از مهم‌ترین مباحث یاد شده در این بیانیه است؛ درواقع یک تکلیف برای همگان است تا در سنگر اصلی گفتمان سازی قرآن کریم تمام تلاش و هم‌وغممان در تبدیل قرآن از حالت شکلی به حالت عملی و محتوایی باشد.

وی ادامه داد: همه تلاش‌های نهادها به سمت محتواسازی قرآن و معارف اهل بیت(ع) در دانشگاه‌ها حرکت می‌کند و سال گذشته در فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها شکل دیگری به خود گرفت و این راستا جلسات متعددی برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مالک حسنی، معاون دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های چهارمحال‌وبختیاری در پایان این نشست با بیان اینکه در حوزه قرآن دو مشکل کیفیتی و کمیتی وجود دارد که مشکل کمیتی مهم‌تر است، گفت: قرآن به‌عنوان یک امر عمومی در کشور معرفی نشده است پس در ابتدا باید به یک امر عمومی تبدیل شود که با این کار خودبه‌خود برنامه‌ها کیفیت‌بخشی خواهد شد.

وی ادامه داد: در هر نهاد و اداره‌ای شورای قرآن و عترت وجود دارد اما هم‌افزایی تشکیلاتی در کشور دیده نمی‌شود و از تجربیاتی که بیت‌المال برای آن خرج شده است استفاده نمی‌شود؛ یکی از بهترین تجربیات قرآنی تجربیاتی است که در 40 سال انقلاب اسلامی در حوزه قرآن و عترت به دست آمده است که اگر به‌دنبال یک برنامه اثرگذار هستیم باید از این تجریبات استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام حسنی با بیان اینکه هدف این شورا انتقال جریان قرآن و عترت از دانشگاه به فضای خارج از دانشگاه است، اظهار کرد: این هدف نیازمند یک الگوی مشترک، جذاب و اثربخش با رعایت تنوع برنامه‌های قرآنی است که برای محقق شدن این الگو یک تیم کارآمد نیاز است و ازآنجا که مخاطبان ما اساتید و دانشجویان هستند؛ لذا باید از این جامعه هدف به عنوان تیم استفاده کنیم و دانشجویان فعال قرآنی به‌عنوان بازوان این تیم به محقق شدن هدف کمک کنند، این بازوان با مشاهده فعالیت‌های قرآنیِ دانشگاه‌های دیگر خروجی خوبی را ایجاد می‌کنند و حرکت عظیمی ایجاد خواهد شد.

وی در پایان گفت: این شورا در صورتی می‌تواند کار خوب انجام دهد که اساتید و دانشجویان سراسر استان را کنار هم قرار دهد و یک الگوی عملیاتی مشترک در دستور کار قرار گیرد.

یادآور می‌شود، برپایی جلسات نهج‌البلاغه‌خوانی، ایجاد کانال مجازی ویژه مسئولان فرهنگی و قرآنی، ایجاد میل و رغبت در میان دانشجویان، ایجاد گروه‌های تحقیقاتی گسترده با هدف بررسی موضوعات قرآنی در سطح دانشگاه‌ها، حضور رئیس و مسئولان دانشگاه در برنامه‌های قرآنی و نمازهای جماعت، برپایی کلاس‌های حفظ قرآن ویژه دانشجویان، پرسمان‌های قرآنی خوابگاهی از جمله مباحث و پیشنهادات مطرح شده در این جلسه از سوی اعضای شورای استانی هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها بود.

همچنین برگزاری  اردوهای قرآنی با موضوع قرآن و اهل بیت(ع)، استفاده از اساتید توانمند خاص شبهات دینی، انتخاب مسئولان قرآنی علاوه بر مسئولان فرهنگی در دانشگاه‌ها، تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت توشته شود و استفاده از آن‌ها به عنوان یک تقویم قرآنی، از دیگر موضوعات  و طرح‌های پیشنهادی اعضا بود که به سمع حضار این جلسه رسید.

انتهای پیام
captcha