معرفی کتاب «ولایت مطلقه فقیه؛ مقبول عقل، منظور نقل»
کد خبر: 3856790
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹
معرفی کتب مذهبی/2

معرفی کتاب «ولایت مطلقه فقیه؛ مقبول عقل، منظور نقل»

گروه فرهنگی ـ در فرازی از مقدمه کتاب «ولایت مطلقه فقیه؛ مقبول عقل، منظور نقل» می‌خوانیم: مسلم است که تا چیزی به غایت اهمیت و ارزش نرسد، غایتِ دشمنی و مخالفت را نیز به همراه نخواهد داشت از این‌رو تلاش بیشتری برای تبیین اصل ولایت‌فقیه برای اساتید و دانشجویان ضرورت می‌یابد.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری کتاب «ولایت مطلقه فقیه؛ مقبول عقل، منظور نقل» به قلم احمدرضا بسیج، عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان چهارمحال‌وبختیاری و رئیس بسیج اساتید استان، در بهار سال 97 در پنج فصل و یک‌هزار شمارگان، از سوی انتشارات سدرة‌المنتهی شهرکرد چاپ و روانه بازار شد.

این کتاب که در 186 صفحه آماده شده و به دست علاقمندان رسیده است به تشریح نظرات چند تن از علما نظیر امام خمینی(ره)، آیت‌الله جوادی آملی و آیت‌الله مصباح یزدی می‌پردازد و برهان‌های عقلی پیرامون ولایت مطلقه فقیه می‌پردازد.

کتاب «ولایت مطلقه فقیه؛ مقبول عقل، منظور نقل» در پنج فصل سامان یافته است. فصل اول کلیاتی پیرامون انواع حکومت و تقسیم‌بندی آن از منظر اندیشمندان غربی و نیز فارابی به عنوان نماینده متفکران شیعی آورده شده است و البته نظرات امام خمینی(ره) نیز به عنوان مؤسس نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر ولایت‌فقیه در همین فصل جای خواهد یافت.

فصل دوم مفاهیم قرار گرفته در اصطلاح «ولایت مطلقه فقیه» کالبدشکافی و معنی شده‌اند.

فصل سوم اختصاص به اثبات ضرورت حکومت اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه از منظر عقل و نقل اختصاص دارد.

در فصل چهارم الزامات ولایت‌مداری و تفاوت آن با ولایت‌پذیری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در فصل پنجم خواننده پاسخ برخی سؤالات و شبهات مهم را در این مورد می‌یابد.

در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: «حکومت، شکل حکومت و نوع آن از نظر محتوا، از دیرباز مورد مطالعه و نظریه‌پردازی اندیشمندان بوده است. لیکن حکومت دینی مبتنی بر ولایت‌فقیه تنها در رأی و نظر متفکران و اندیشمندان مسلمان شیعی مجلای ظهور و بروز یافته است.

از این جهت از یک سو برای کسانی که با اندیشه سیاسی غرب آشنا هستند و البته بی‌اطلاع از اندیشه سیاسی شیعه و از سوی دیگر شیعیانی که با احتیاط و گاه شک به مقوله حاکمیت ولی‌فقیه می‌نگرند و در توفیق و بایستگی آن در زمانه و اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی امروز جهان تردید دارند، فرصتی را برای تبیین بیشتر و دقیق‌تر نظریه ولایت‌فقیه پیش روی می‌نهند.

اما همه دلیل و ضرورت گفتن و نوشتن پیرامون ولایت‌فقیه مطلب فوق نیست؛ بلکه گسترش فشار، مخالفت و مقاومت در برابر حکومت دینی مبتنی بر ولایت‌فقیه از سوی دشمنان بیرونی و مخالفان داخلی، ضرورت تحقیق و تألیف را پررنگ‌تر و قوی‌تر می‌کند.

مسلم است که تا چیزی به غایت اهمیت و ارزش نرسد، غایتِ دشمنی و مخالفت را نیز به همراه نخواهد داشت از این‌رو با توجه به گسترش و اندازه پرحجم هجوم به اصل و شخص ولایت‌‍‌فقیه، تلاش بیشتری برای تبیین اصل ولایت‌فقیه برای اساتید و دانشجویان ضرورت می‌یابد».

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر و استاد حوزه علمیه در ابتدای کتاب یادداشتی بر این کتاب نوشته است، در فرازی از این تقریظ آمده است: «تنها راه حاکمیت سعادت‌آمیز سیاسی در زمان کنونی، ایمان و نهادیه شدن نظام سیاسی اسلامی است که در حضور معصومان(ع) به ولایت آن ذوات مقدسه و در عصر غیبت به رهبریت ولی‌فقیه جامع‌الشرایط است.

این موضوع و این گزاره سیاسی برگرفته برهانی از متون فاخر دین و عقلانیت سیاسی می‌باشد و انقلاب شکوهمند اسلامی ایران تجلی این شیوه حکومتی در هندسه جهان سیاست است که باعث شده در آسمان تاریخ سیاستِ استکباری حاکم بر جهان، چون ستاره‌ای بدرخشد و بیداری بیافریند».

انتهای پیام
captcha