تعدد زوجات در معرض سوءاستفاده است
کد خبر: 3856140
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴

تعدد زوجات در معرض سوءاستفاده است

گروه اجتماعی ــ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه نمی‌توان به دلیل سوءاستفاده برخی افراد از یک حکم، آن را تماماً زیر سؤال برد افزود: در مورد تعدد زوجات نیز باید قانونی وضع شود که هر کس از روی هوسرانی اقدام به این کار کرد مجازات شود. بسیاری از احکام و قوانین در معرض سوءاستفاده هستند که برای جلوگیری از این اتفاق باید قانونی بازدارنده وضع کرد.

تعدد زوجات موجب دوری از فساد می‌شود/ حکم تعدد زوجات موقتی نیستحجت‌الاسلام سیدمحمدعلی فقیهی، استاد حوزه علمیه قم، در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، درباره علت وضع حکم تعدد زوجات در اسلام، اظهار کرد: گاهی اوقات در یک جامعه تعداد زنان بیشتر از مردان می‌شود و از طرف دیگر، زنانی را می‌بینیم که از همسر خود جدا شده یا همسرشان فوت می‌کند. هر زنی به یک سرپرست مرد نیاز دارد و اینکه امروزه زنان احساس استقلال می‌کنند، شاغل‌اند و به فکر ازدواج نیستند، خلاف آن چیزی است که خداوند برای آنها در نظر گرفته، چون خداوند راحتی زن را می‌خواهد و مرد را موظف به تأمین معیشت او کرده است.

وی افزود: صرف‌نظر از آمار مربوط به طلاق و فوت افراد، گفته می‌شود که تعداد دختران متولد دهه شصت چند برابر پسران متولد این دهه است، در نتیجه توازن آنها در ازدواج به هم می‌خورد. وقتی چنین مسائلی در جامعه به وجود می‌آید، حکم تعدد زوجات وضع شده تا هیچ زنی بدون سرپرست نماند. زنان اگر سایه مردی بالای سرشان باشد، احساس آرامش خواهند داشت. ضمن اینکه ممکن است برخی زنان فاقد شوهر بیشتر در معرض فساد قرار بگیرند، بنابراین نهادینه شدن حکم تعدد زوجات موجب دوری از فساد می‌شود.

حکم تعدد زوجات موقتی نیست

این استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: اسلام دینی جهانی بوده و احکام آن مربوط به همه زمان‌هاست. اگر حکمی موقتی بود، این موقتی بودنش ذکر می‌شد، بنابراین در هر موردی که حرفی از موقتی بودن به میان نیامده، معلوم می‌شود که آن حکم، دائمی و همیشگی است. حکم تعدد زوجات نیز در قرآن آمده و قرآن فقط مربوط به زمانی خاص نیست، بنابراین حکم تعدد زوجات، همیشگی است.

حجت‌الاسلام فقیهی تصریح کرد: مردی که بیش از یک زن اختیار می‌کند، باید عدالت را در مورد آنها به طور کامل رعایت کند، حتی مدت زمانی که با هر یک از آنها سپری می‌کند، باید به یک اندازه باشد. این موضوع در خصوص امکانات زندگی هر کدام نیز صادق است. البته امکان دارد محبت و گرایش به یکی بیشتر از دیگری باشد که نمی‌توان آن را تغییر داد. خداوند نیز خطاب به مردان فرموده است که شما به لحاظ محبت قلبی نمی‌توانید میان زنان خود عدالت را برقرار کنید، ولی این به این معنا نیست که نسبت به سایر ابعاد عدالت بی‌توجه باشید و باید در ظاهر به گونه‌ای رفتار کنید که احساسات هیچ‌کدام خدشه‌دار نشود. اگر واقعاً مردی بتواند عدالت را به طور کامل برقرار سازد، هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد و اگر آنها این کار را انجام نمی‌دهند، ربطی به اسلام ندارد و خداوند این اجازه را به آنها نداده است.

وی با بیان اینکه هر چیزی می‌تواند مورد سوءاستفاده قرار بگیرد، افزود: نمی‌توان به دلیل سوءاستفاده برخی افراد از یک حکم، آن را تماماً زیر سوال برد. اگر عده‌ای پیدا می‌شوند که به دروغ ادعای رسالت می‌کنند، نمی‌توان گفت که خداوند نباید پیامبری را به رسالت مبعوث کند، بلکه باید جلوی سودجویان را گرفت. در مورد تعدد زوجات نیز باید قانونی وضع شود که هر کس از روی هوسرانی اقدام به این کار کرد یا عدالت را میان همسران خود رعایت نکرد، مجازات شود. بسیاری از احکام و قوانین در معرض سوءاستفاده هستند که برای جلوگیری از این اتفاق باید قانونی بازدارنده وضع کرد.

تعدد زوجات نیاز به فرهنگ‌سازی دارد

این استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: در شرایط حال حاضر، طرح مسئله تعدد زوجات باعث آسیب دیدن کانون عاطفی خانواده‌ها می‌شود، ولی برای هر موضوعی باید فرهنگ‌سازی شود که امری ضروری است. همان‌طور که برای کنترل جمعیت اقدام به فرهنگ‌سازی نادرست کردند و در سال‌های آینده کشور ما دچار پیری جمعیت و تبعات ناشی از آن خواهد شد، این فرهنگ‌سازی باید در امور مثبت انجام شود. اگر در خصوص موضوع تعدد زوجات اقدام به فرهنگ‌سازی کنیم، به تدریج در جامعه نهادینه خواهد شد، همان‌طور که در بسیاری از کشورهای اسلامی و حتی برخی مناطق کشورمان امری پذیرفته شده است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد، ولی فقدان فرهنگ‌سازی در این زمینه قطعاً به آسیب‌های اجتماعی منجر خواهد شد.

انتهای پیام
captcha