مجمع توسعه روستایی و مناطق محروم در چهارمحال‌وبختیاری راه‌اندازی شود
کد خبر: 3855813
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹

مجمع توسعه روستایی و مناطق محروم در چهارمحال‌وبختیاری راه‌اندازی شود

گروه اجتماعی ــ معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: چهارمحال‌وبختیاری از جمله استان‌های پیشرو در بحث خیران است؛ بنابراین لازم است مجمع توسعه روستایی و مناطق محروم در استان راه‌اندازی شود.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، محمد امید، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری شب گذشته 18 آبان‌ماه در جمع خیران چهارمحال‌وبختیاری اظهار کرد: شاید یکی از دلایلی که می‌توانستیم از جایگاهی که هستیم در حد بهتری باشیم انسجام و هم افزایی میان مراکز خیریه، سمن‌ها و مراکز عام‌المنفعه بود که متأسفانه از هدف اصلی فاصله گرفتیم و موجب شده کمتر اهداف مدنظر را پوشش دهیم.

وی افزود: در بهترین شرایط، بیش از یک درصد درآمد کشور در بخش اقتصاد خیر مصرف می‌شود که آمارها نشان می‌دهد در کشورهایی همچون آمریکا این امر، ۱۶ درصد است.

امید بیان کرد: در حال حاضر حدوداً ۲ یا ۳ استان کشور در شرایطی قرار دارند که بالای ۴۰ درصد از مدارس آن‌ها نیازمند نوسازی بوده که این امر نشان‌دهنده آن است که فضاهای مدرسه اصلاً در حد مطلوب نیست.

وی ادامه داد: راه‌اندازی انجمن خیران مدرسه‌ساز موجب شد عدم هم‌پوشانی و انسجامی که وجود داشت برطرف شود، گرچه در بخش سلامت نیز این اتفاق رخ داد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: هفته گذشته طی نشستی با معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت مقرر شد ۸۰۰ واحد خانه بهداشت در کشور ساخته شود که تا اواخر بهمن‌ماه سال جاری افتتاح شوند، در این میان سهم چهارمحال و بختیاری بیش از ۵۰ خانه بهداشت بوده که لازم است این کار سریع‌تر انجام شود.

وی گفت: لازم است انسجامی که در بخش سلامت و مدرسه‌سازی صورت گرفته، در سایر بخش‌های مربوطه به امور خیری نیز شکل گیرد.

امید افزود: به هیچ وجه به دنبال آن نیستیم که مراکز مردم نهاد را وابسته به دولت کنیم، بنابراین در معاونت توسعه روستایی و نهاد ریاست جمهوری به دنبال انسجام و هم افزایی نهادهای کوچک و موثر در جامعه هستیم تا خروجی قوی‌تری حاصل شود.

وی اضافه کرد: امروز دولت در بخش توجه به روستاها و زیرساخت‌های روستایی اقدامات مطلوبی انجام داده، گرچه ظرفیت‌هایی وجود دارد که خارج از عهده دولت است و نتوانستیم روی آن‌ها کار کنیم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: مشکلاتی در صدور مجوزها، مباحث مالیاتی، واگذاری‎ها در حوزه مراکز مردم‌نهاد وجود دارد که باید منسجم باشند تا این مشکلات برطرف شود.

وی افزود: هدف اصلی در معاونت توسعه روستایی و نهاد ریاست جمهوری این است که ظرفیت‌ها را شناسایی و مشکلات را برطرف کرد تا شرایط بهبود یابد و با آمادگی کامل از ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

امید گفت: چهارمحال و بختیاری از جمله استان‌های پیشرو در بحث خیران است، بنابراین لازم است مجمع توسعه روستایی و مناطق محروم در استان راه‌اندازی شود تا در قانون برای سمن‌ها و خیریه‌ها اصلاحات صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: انسجام‌بخشی و هم‌افزایی سمن‌ها و خیریه‌ها جزء اهداف مهم است که باید در این حوزه دنبال شود.

در ادامه نظری مشاور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم اظهار کرد: یکی از عوامل توسعه مشارکت خیران‌، خیریه‌ها و مردم است.

وی افزود: در معاونت توسعه روستایی سه عامل فعالیت دستگاه‌های دولتی بر مبنای وظایف ذاتی خود، نهادهای حکومتی و خیران و خیریه‌ها می‌توانند توسعه یا رفع محرومیت از مناطق کمتر توسعه‌ یافته را ایجاد کنند.

نظری ادامه داد: اگر به درستی در جهت رفع محرومیت حمایت نشود توسعه‌ای محقق نمی‌شود.

وی با اشاره به وجود ۳۲ هزار سازمان مردم نهاد در کشور، تصریح کرد: از این تعداد ۸ هزار در حوزه روستایی فعالیت دارند و سهم استان ۲۷۶ سمن است که کمتر از یک درصد از سهم کشور را داراست، بنابراین باید تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شود.

نظری خاطرنشان کرد: در امر کمک‌رسانی در بخش خیران نیاز به هماهنگی است که با جلساتی که در مرکز برگزار شد، مقرر شد مجمع توسعه روستایی و مناطق محوروم در استان‌ها شکل گیرد که ۵ استان به عنوان استان هدف انتخاب شده که یکی از آن‌ها، چهارمحال و بختیاری است.

انتهای پیام
captcha