هند شبکه تلفن همراه در کشمیر را فعال کرد
کد خبر: 3850052
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰

هند شبکه تلفن همراه در کشمیر را فعال کرد

گروه بین‌الملل ــ دولت هند، دیروز، 22 مهر از فعال‌شدن شبکه تلفن همراه در جامو و کشمیر بعد از 72 روز از قطع شدن آن به علت لغو اختیارات ویژه این ایالت خبر داد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از ایرنا، برقراری شبکه تلفن همراه در کشمیر بیش از دو ماه پس از لغو امتیازات خاص جامو و کشمیر و برقراری حالت فوق العاده در این منطقه انجام می‌شود.

یک مقام هندی در کشمیر گفت: حدود چهار میلیون سیم کارت ثابت تلفن همراه از روز دوشنبه فعال شده در حالیکه هنوز سه میلیون سیم کارت غیر ثابت در کشمیر غیر فعال و دسترسی به اینترنت نیز غیر ممکن است.

روهیت کانسال معاون فرماندار کشمیر بیان کرد: سیم کارت های ثابت تلفن همراه مربوط به شرکت های مختلف، از ساعت ۱۲ ظهر (به وقت محلی)  روز دوشنبه در ۱۰ منطقه کشمیر فعال شده است.

نخست وزیر هند ۵ اوت (۱۴ مرداد) از تصمیم خود برای لغو خودمختاری نسبی و اختیارات ویژه منطقه جامو و کشمیر خبر داد.

طبق اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، این منطقه به جز در مسایل دفاعی و امور خارجی، در سایر موارد از اختیارات خاص برخوردار بود.

طبق بند ۳۵ قانون هند فروش هرگونه اموال غیر منقول به افرادی که بومی ایالت جامو و کشمیر نیستند، ممنوع است و ساکن دائمی جامو و کشمیر فردی است که پیش از سال ۱۹۵۴ مقیم این ایالت بوده یا ۱۰ سال دائم و مستمر در آن زندگی کرده باشد.

حزب حاکم بهاریتا جاناتای هند تحت رهبری "نارندرا مودی"، نخست وزیر این کشور از مدت ها پیش این منطقه را بخش جدایی ناپذیر هند محسوب و مالکیت پاکستان را بر آن رد می کند.

دولت پس از لغو اصل ۳۷۰ قانون اساسی و بند ۳۵ قانون هند که اختیارات ویژه ای برای ایالت جامو و کشمیر در نظر گرفته بود، برای جلوگیری از اعتراض مردم، مدارس و دانشگاه ها را تعطیل و تلفن و اینترنت این منطقه را قطع کرد.

دولت هند به صورت مرحله ای محدودیت های کشمیر را لغو کرده است.

هفته گذشته ممنوعیت حضور گردشگران در کشمیر لغو شد. دولت هند همچنین به صورت مرحله ای رهبران سیاسی کشمیر را آزاد کرده است.

انتهای پیام
captcha