درخواست سازمان ملل برای توقف فوری درگیری‌ها در شمال سوریه
کد خبر: 3849990
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲

درخواست سازمان ملل برای توقف فوری درگیری‌ها در شمال سوریه

دبیرکل سازمان ملل، توقف درگیری و حملات ترکیه در شمال شرق سوریه را خواستار شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  پایگاه اینترنتی سازمان ملل متحد گزارش داد: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، ضمن درخواست توقف فوری درگیری در شمال شرقی سوریه از طرف‌ها خواست از خود خویشتن‌داری نشان دهند و از غیرنظامیان محافظت کنند.

سخنگوی گوترش در بیانیه‌ای اعلام کرد: دبیرکل به شدت از تحولات نظامی در شمال شرقی سوریه نگران است که بنابر گزارش‌ها شمار زیادی غیرنظامی در آن کشته شده و دست‌کم ۱۶۰ هزار غیرنظامی آواره شده‌اند. او از طرف‌های درگیر می‌خواهد نهایت خویشتن‌داری را از خود نشان دهند و تاکید دارد هر عملیات نظامی باید به طور کامل به حقوق بین‌الملل از جمله منشور سازمان ملل و حقوق بین‌الملل بشردوستانه احترام بگذارد.

دبیرکل سازمان ملل توقف فوری درگیری‌ها را خواستار شد و از همه طرف‌ها خواست نگرانی`هایشان را از طریق ابزار صلح‌آمیز حل و فصل کنند. دبیر کل سازمان ملل تاکید دارد غیرنظامیانی که در این خصومت شرکت ندارند باید مورد محافظت قرار گیرند. همچنین از زیرساخت‌های غیرنظامی نیز مطابق با حقوق بین‌الملل بشردوستانه باید محافظت شود. وی همچنین تضمین دسترسی انسانی و بدون مشکل نیرو‌های سازمان ملل و نیرو‌های امدادرسان را به غیرنظامیان نیازمند خواستار شد.

گوترش همچنین با ابراز نگرانی شدید یادآور شد عملیات نظامی کنونی به آزادی ناخواسته عناصر یاری‌دهنده داعش در عراق و سوریه منتهی می‌شود که می‌تواند پیامد‌هایی در پی داشته باشد. دبیر کل سازمان ملل با یادآوری قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید کرد هر راه حلی برای بحران سوریه باید بر حاکمیت، استقلال، وحدت و یکپارچگی ارضی سوریه تاکید کند.

انتهای پیام
captcha