دوفصلنامه «پژوهش‌های هستی‌شناختی» به ایستگاه پانزدهم رسید
کد خبر: 3849347
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰

دوفصلنامه «پژوهش‌های هستی‌شناختی» به ایستگاه پانزدهم رسید

گروه اندیشه ـ پانزدهمین شماره دوفصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش‌های هستی‌شناختی» شامل 12 مقاله منتشر شد.

به گزارش ایکنا؛ پانزدهمین شماره دوفصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش‌های هستی‌شناختی» ویژه بهار و تابستان 98 به صاحب‌امتیازی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و مدیرمسئولی عین‌الله خادمی منتشر شد.

عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «نظریه چهاربعدگرایی لوئیس و مسئله تغییر»، «نقد و بررسی نظریه انالوژی توماس آکویناس در مبحث صفات الهی»، «نفی پوچی از منظر هستی‌شناختی در اندیشه ملاصدرا»، «مولفه‌های مابعدالطبیعی معنای زندگی به روایت اروین یالوم»، «تاثیرات باور به حرکت جوهری بر ساحت امیال و خواسته‌های روان انسان»، «تاملی نقادانه درباره وجود رابط و مستقل با تاکید بر آرای استاد جوادی آملی»، «هستی‌شناسی رنگ بر مبنای سنت تفکر فلسفه اسلامی»، «تاثیر مبانی هستی‌شناختی وحیانی در طراحی مدینه فاضله صدرایی»، «مبانی هستی‌شناختی رمزپردازی در حکمت متعالیه صدرایی»، «بررسی و نقد سیدجلال الدین آشتیانی به ایرادهای غزالی در باب علم خدا به جزئیات»، «تحلیل هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی معقولات ثانیه فلسفی در حکمت متعالیه (با تاکید بر مفهوم وجود)»، «بررسی و تحلیل تجرد تشکیکی نفس در تفکر ابن سینا و ملاصدرا».

نفی پوچی از منظر هستی‌شناختی در اندیشه ملاصدرا

در چکیده مقاله «نفی پوچی از منظر هستی‌شناختی در اندیشه ملاصدرا» می‌خوانیم: «از ارکان کشف دیدگاه ملاصدرا در مسئله فلسفه زندگی، شناخت معنای حیات و ابعاد و مولفه‌های آن است. در فرایند کشف این نظریه، نقد دیدگاه رقیب و بدیل نیز صورت خواهد گرفت. مسئله اصلی این تحقیق کشف مواضع هستی‌شناختی صدرا در تحلیل معناداری زندگی و به تبع آن نقد و نفی پوچی و بی‌معنایی زندگی است. درواقع در این جستار در پی پاسخ به این پرسش اساسی هستیم که در نظام فکری ملاصدرا و مبتنی بر رهیافت هستی‌شناسی او، پوچی و بی معنایی زندگی چگونه نفی می‌شود؟ رهاورد به دست آمده بیانگر آن است که با بازخوانی دیدگاه ملاصدرا به این نتیجه می‌رسیم که وی در زمره اندیشمندانی است که از نظریه فراطبیعت‌گرایانه در حوزه معنای زندگی دفاع می‌کند.

از دیگر نتایج و دستاوردهای این پژوهش آن است که از منظر هستی‌شناختی، باور به مبدا و معاد و ارائه استدلال‌های موجه و معقول در این دو حوزه خواه ناخواه حیات آدمی را معنادار جلوه داده و به معناداری زندگی او منجر خواهد شد. بنیادی‌ترین مبنا در میان مبانی هستی‌شناسی، مسئله وجود خدا و توحید و از پس آن معاد است. پژوهش پیش رو به شیوه توصیفی- تحلیلی دیدگاه صدرا را درباره معناداری حیات در پرتو باور به مبدا و معاد بیان و در ادامه به تبیین و در پاره‌ای موارد بازخوانی و حتی بازسازی دیدگاه او در نفی پوچی و بی معنایی از زندگی خواهد پرداخت.»

انتهای پیام
captcha