فصلنامه «پژوهش‌های اعتقادی کلامی» به ایستگاه 35 رسید
کد خبر: 3848840
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱

فصلنامه «پژوهش‌های اعتقادی کلامی» به ایستگاه 35 رسید

گروه اندیشه ــ سی و پنجمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش‌های اعتقادی کلامی»، شامل 11 مقاله علمی منتشر شد.

به گزارش ایکنا؛ سی و پنجمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش‌های اعتقادی کلامی» ویژه پاییز 98 به صاحب‌امتیازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه و مدیرمسئولی محمود قیوم‌زاده منتشر شد.

عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «مبانی معرفت‌شناختی تربیت توحیدی (امکان، منابع و موانع)»، «مضامین قرآنی - روایی در آثار بیدل دهلوی»، «هم‌آوایی حکمت متعالیه و قرآن در انگاره همسانی وجود و ادراک»، «بررسی دیدگاه مارک مالر در پاسخ به مساله درد و رنج حیوانات»، «سیمای نبوی پیامبر اسلام(ص) در دیوان اسماعیل اصفهانی و سیف فرغانی»، «تاثیر عضویت در شبکه‌های اجتماعی بر سطوح هویت‌یابی و احساس امنیت اجتماعی نوجوانان»، «اسلام‌شناسی با نگاهی به آثار برنارد لوئیس»، «تصویر زیبایی‌شناسانه نقش الگوی تربیتی توحیدی از منظر قرآن و حدیث»، «مطالعه و تحلیل ماهیت، اصول، حدود، انواع و منابع معرفت‌شناسی»، «ماهیت مرگ و اهداف مرگ‌ستایی از دیدگاه مولانا»، «بررسی تطبیقی تخطئه و تصویب با رویکرد کلامی».

بررسی تطبیقی تخطئه و تصویب
در چکیده مقاله «بررسی تطبیقی تخطئه و تصویب با رویکرد کلامی» می‌خوانیم: «تخطئه و تصویب، دو نگرش موجود و پرسابقه میان متکلمان مسلمان و فقیهان فریقین است. خاستگاه تصویب در میان اهل سنت و تخطئه نیز ریشه و مبنایی شیعی دارد. از آن جا که دو طایفه شیعه و اهل سنت در مسئله خلافت و جانشینی پیامبر دچار تعارض و اختلاف بوده‌اند، مسائلی از این دست نیز به تقابل بیشتر دیدگاه‌های آن‌ها انجامیده است. مطالعات موجود میان حوزویان و پژوهشگران دانشگاه‌ها در این زمینه غالباً رنگ و بوی توصیف و تبیین صرف دارد. نگاه عمیق و دقیق به هر دو مساله تصویب و تخطئه برای شناسایی چالش‌های کلامی و کارکردی این نظریات دلیل اصلی پژوهش بوده است. در این تحقیق علاوه بر توصیف و تبیین هر دو مقوله، اشکالات کلامی این دیدگاه‌ها با بررسی جامعیت یا نقص دین در نگاه تصویب و نیز مشکل تکفیر و نسبت آن با تخطئه مورد بررسی قرار گرفته است. در کنار تعارض و تنافی دو دیدگاه، همسانی و وحدت محتوایی دو نظریه و نیز برخی ابعاد مثبت و سازنده فکر تصویب نیز از دیگر یافته‌های محقق بوده است.»

انتهای پیام
captcha