نذر ۱۱۲ ساله/ موقوفه‌ای که رنگ ارادت حسین(ع) دارد
کد خبر: 3848257
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۵

نذر ۱۱۲ ساله/ موقوفه‌ای که رنگ ارادت حسین(ع) دارد

گروه اجتماعی ــ موقوفه محمدابراهیم و امیراسماعیل در سال ۱۳۲۹ هجری قمری با نیات مختلف به ثبت رسید که یکی از این نیات اطعام عزاداران حسینی است. اکنون با گذشت ۱۱۲ سال از آن زمان همچنان نیت واقفین توسط اداره اوقاف بیرجند اجرا می‌شود.

نذر 69 ساله/ موقوفه‌ای که رنگ ارادت حسین(ع) داردپس از ظهور اسلام در ایران و گرایش ایرانیان به این دین، وقف گسترش یافت. امروز کمتر شهر و روستایی وجود دارد که در آن وقف و موقوفات نباشد و هر چه دین و معنویت حضور بیشتری در این مناطق داشته، انگیزه و تنوع وقف و گستره موضوعات و مصارف وقف هم نمود فراوان‌تری پیدا کرده است.

در خراسان‌جنوبی وقف‌هایی که ریشه در ابراز ارادت و عشق به اهل بیت(ع) هستند، وجود دارند و این وقف‌ها در محرم و صفر که ماه عاشقی برای ایثار امام حسیبن(ع) است، بیشتر جلوه‌گری می‌کند.

حجت‌الاسلام اسماعیل مختاری، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌‌جنوبی، اظهار کرد: مراسم عزاداری امام حسن مجتبی(ع) در تکیه جانباز کربلا همراه با اجرای امینانه نیت از محل موقوفه محمدابراهیم و امیراسماعیل توسط اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان بیرجند برگزار شد.

وی  تصریح کرد: در این مراسم ۶۰۰ پرس غذای گرم از محل نیت موقوفه محمدابراهیم و امیراسماعیل بین عزاداران توزیع شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند در خصوص این موقوفه، بیان کرد: موقوفه محمدابراهیم و امیراسماعیل در سال ۱۳۲۹ هجری قمری با نیات مختلف ثبت شده است که یکی از این نیات اطعام عزاداران حسینی است.

مختاری ادامه داد: اکنون با گذشت 112 سال از آن زمان همچنان نیت واقفین توسط اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان بیرجند اجرا می‌شود و ثواب این کار خیر به واقفین آن می‌رسد.

وی یادآور شد: بیشترین موقوفات بیرجند در استان با نیات مذهبی و عزاداری و اطعام عزاداران است که این امر نقش مهمی در برپایی مراسم عزای معصومین دارد.

برای شکوفایی وقف در جامعه باید فرهنگ وقف را ترویج کرد. برای این منظور تنها یک نهاد یا ارگان مسئول نیست، بلکه همه دستگاه‌های تبلیغی و اجرایی کشور موظف‌اند تا در راستای اعتلای فرهنگ وقف در جامعه با همدیگر همکاری کرده و زمینه‌های شکوفایی آن را فراهم آورند.

فضیلت صدقه که وقف مصداق بارز آن است، در این است که خداوند شخصاً او را می پذیرد و دریافت می‌کند؛ چنان که در آیه 104 سوره توبه فرمود: « أَلَمْ یَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ هُوَ یَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَیَأْخُذُ الصَّدَقَاتِ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ؛ آیا ندانسته‏ اند كه تنها خداست كه از بندگانش توبه را مى‌‏پذیرد و صدقات را مى‏ گیرد و خداست كه خود توبه‏ پذیر مهربان است».

انتهای پیام
captcha