مراسم «جاماندگان اربعین»؛ لطمه به جایگاه اختصاصی‌ اربعین
کد خبر: 3847749
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۹
تحلیلگر مسائل سیاسی:

مراسم «جاماندگان اربعین»؛ لطمه به جایگاه اختصاصی‌ اربعین

گروه حوزه‌های علمیه ــ یک تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه باید از ایجاد برنامه‌های موازی تحت عناوینی چون جاماندگان اربعین در دیگر بلاد و شهرها بپرهیزیم، تصریح کرد: این حرکت‌ها شاید در کوتاه‌مدت هم خوب باشد، اما در درازمدت اختصاصی بودن اربعین را زیر سؤال می‌برد.

برنامه «جا ماندگان اربعین» لطمه به اختصاصی‌ ماندن اربعین استبه گزارش ایکنا، احمد احمدی، تحلیلگر مسائل سیاسی، امروز 14 مهرماه در هم‌اندیشی نقش پیاده‌روی اربعین در روابط ایران و عراق در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: اربعین تلاش برای تحقق آرمان‌ها و اهداف عاشورا و تجلی همبستگی  دوستداران حسینی از سراسر عالم و به خصوص جهان اسلام و بزرگترین میتینگ سیاسی جهان اسلام است که هیچ گروهی توان برپایی آن را نداشته و نخواهد داشت.

اربعین حلقه وصل انقلاب نبوی و مهدوی

وی افزود: تحقق کامل تمدن اسلامی در عصر ظهور خواهد بود و اربعین حلقه وصل میان انقلاب نبوی به انقلاب جهانی مهدوی است از این رو ایران و عراق باید نقش خویش را در چارچوب و دایره حلقه وصل این دو انقلاب ایفا کنند.

احمدی با بیان اینکه ایران و عراق بخش اعظمی از جغرافیای اسلام ناب را دارند و ام القری هستند، لذا شایسته است در راستای تحقق تمدن اسلامی تلاش و آن را به الگویی به جهان اسلام نشان دهند، تصریح کرد: در آینده نه چندان دور، یعنی عصر ظهور، کوفه عاصمه دولت مهدوی است. عراق باید در مدار کربلا بدان پایه از رشد و تکامل برسد که مستعد پذیرایی از حضرت حجت باشد؛ یعنی در ساختن جامعه عراق و ایجاد شعب و کادرسازی برای حضرت نباید غفلت کنیم.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: ایران و عراق در طول تاریخ دوستدار اهل بیت بوده و هستند و از مردم ایران انتظار می‌رود علاوه بر شرکت در این حادثه بزرگ، بستر مشارکت دیگران را هم فراهم کنند و در فراهم ساختن تمدن عاشورا  یاور و مددکار عراق باشند.

احمدی با بیان اینکه برای تقویت حادثه اربعین در راستای تمدن‌زائی چه باید بکنیم تصریح کرد: اولین قدم این است که فلسفه اقامه اربعین، حکیمانه شناخته شده و شناسانده شود؛ زیرا صهیونیست‌ها معتقدند برای از بین بردن انقلاب اسلامی باید اربعین، عاشورا و ولایت فقیه را از ایران بگیرند.

وی افزود: دو ملت ایران و عراق باید خود را رسول اربعین بدانند و در این راه مجاهدت کنند. همچنین باید به اربعین از منظر جهانی  و فرامنطقه‌ای و مذهبی نگاه کنیم، زیرا امام حسین(ع) متعلق به همه بشریت است.

اربعین اختصاصی بماند

این کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی منطقه اظهار کرد: برنامه‌ریزی دقیق، حکیمانه و دوراندیشانه در زمینه اربعین همچنین اختصاصی ماندن اربعین از دیگر لوازم تقویت اربعین است؛ یعنی در تدابیر و اقدامات از ایجاد برنامه‌های موازی تحت عناوینی چون جاماندگان اربعین در دیگر بلاد و شهرها بپرهیزیم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: این حرکت‌ها شاید در کوتاه مدت هم خوب باشد، اما در درازمدت موازی‌کاری ایجاد می‌شود و اربعین از حالت اختصاصی بیرون خواهد آمد.

مبارزه با خرافات پیرامونی اربعین

وی افزود: باید مراقبت مستمر از این حماسه بزرگ در برابر بدعت گذاری‌ها و خرافات داشته باشیم. همچنین اجتناب از دولتی شدن این حماسه لازم است. هرچند دولتین عراق و ایران باید بستر این رویداد را فراهم کنند، ولی باید مراقبت کنیم دولتی نشود.

احمدی ادامه داد: اگر می‌خواهیم اربعین آحاد بشریت را متوجه خود کند، باید در میادین سیاسی و فرهنگی حکیمانه عمل کنیم و از به کارگیری سوژه‌های تنش‌زا به شدت اجتناب ورزیم؛ مثلاً مقایسه میان حج و اربعین و هزینه‌های آن از جمله این موضوعات تنش‌آفرین است؛ ما باید به جای تقابل دادن حج و اربعین این دو را دو کنگره عظیم در کنار هم بدانیم و نه در برابر یکدیگر.

وی افزود: با نظام‌های اداری متداول هرگز نمی‌توان به تمدن اسلامی از رهگذر اربعین دست یافت، بلکه باید طرحی نو در اندازیم؛ ما با ریل‌گذاری غربی نمی‌توانیم به اهداف برسیم و ریل‌گذاری جدید باید براساس مودت و محبت، اخوت، تعاون در بر و خیرات و ... باشد.

این تحلیلگر اظهار کرد: شایسته است هر سال یکی از ارکان تمدنی را شعار اربعین قرار دهیم تا نهادینه شود و بیش از یک شعار هم قرار ندهیم.

انتهای پیام
captcha