حصول آرمان‌های مقدس پزشکی مبتنی بر کرامت اخلاقی است
کد خبر: 3847600
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
مبلغ حوزوی:

حصول آرمان‌های مقدس پزشکی مبتنی بر کرامت اخلاقی است

کانون خبرنگاران نبأ ــ آمنه لطفیان سرگزی با اشاره به اینکه جلوه‌گاه کرامت اخلاقی در دنیای پزشکی در مرحله حساس و سر‌نوشت‌ساز برخورد پزشک با بیمار و رعایت معنویات و احکام شرعی است، گفت: هر قدر این برخورد انسانی، اخلاقی، عاطفی و صمیمانه، شکوهمند، شرافتمندانه و احترام‌آمیز باشد، حصول آرمان‌های مقدس پزشکی قطعی‌تر خواهد بود.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ گفتمان دینی «اصول اخلاق پزشکی و حصول آرمان‌های مقدس مبتنی بر مبانی اسلامی» با حضور جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم و بانوان حوزوی فعال در طرح طب تسکینی، صبح امروز، 14 مهرماه در شبستان حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد.
آمنه لطفیان سرگزی، محقق و پژوهشگر مرکز تخصصی نماز و مهدویت گفت: اخلاق اسلامی امری ثابت و جاودانه بوده و نسبی نیست که دست‌خوش دگرگونی شود؛ اخلاق حرفه‌ای شاخه مهمی از اخلاق است.
وی بیان کرد: در میان شعب مختلف اخلاق حرفه‌ای، اخلاق پزشکی از اهمیت منحصر به‌فردی برخوردار است. ماهیت بین‌رشته‌ای اخلاق پزشکی و معارف غنی مذهبی ما و مواعظ قرآن کریم، زمینه بسیار زیبا و مناسبی را برای پرداختن به این رشته فراهم آورده است و می‌بایست بر مبنای تفکر اسلامی و با استفاده از دانش متداول روز در این رشته طرحی نو در انداخته شود.
مبلغ حوزوی ادامه داد: از جمله عوامل مهمی که در ایجاد رضایت خاطر بیماران مؤثر است، میزان توجه و احترامی است که کارکنان بخش درمان نسبت به حقوق و قلمرو خصوصی بیماران قائل می‌شوند.
مدرس تفسیر و علوم حدیث سطح عالی حوزه علمیه خواهران گفت: کانون اصلی اخلاق در حوزه پزشکی، ارتباط پزشک با بیمار است. از دیدگاه بینش اسلامی و صحیفه سجادیه وظیفه طبیب احیای نفس است که ارزش بسیار والایی در دیدگاه اسلام و عترت دارد «وَ مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا: هرکس که در نجات جان انسانی بکوشد مثل این است که در نجات جان همه انسان‌ها کوشیده است».
لطفیان سرگزی اظهار کرد: از دیدگاه قرآن و عترت، اصول اخلاق پزشکی این است که در مراقبت از بیماران شایستگی، صداقت، دلسوزی و احترام به شأن انسانی رعایت شود.
وی افزود: لازم است که نیروها و تشکیلات پزشکی، شناخت کافی از جایگاه انسان داشته باشند تا بتوانند در حرفه خویش شرافت و کرامت انسان را حفظ کرده و آن را زیر پا نگذارند.
 این مبلغ حوزوی با اشاره به اینکه جلوه‌گاه کرامت اخلاقی در دنیای پزشکی در مرحله حساس و سر‌نوشت‌ساز برخورد پزشک با بیمار و رعایت معنویات و احکام شرعی است، گفت: هر قدر این برخورد انسانی، اخلاقی، عاطفی و صمیمانه، شکوهمند، شرافتمندانه و احترام‌آمیز باشد، حصول آرمان‌های مقدس پزشکی قطعی‌تر خواهد بود.
محمود لطفیان‌سرگزی
انتهای پیام
captcha