برپایی 3 موکب و 500 برنامه قرآنی طی اربعین امسال/ توقع سفر رایگان از آیین اربعین مشکل‌ساز شده است
کد خبر: 3847501
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۷
فعالیت‌های قرآنی موسم اربعین 98 تشریح شد؛

برپایی 3 موکب و 500 برنامه قرآنی طی اربعین امسال/ توقع سفر رایگان از آیین اربعین مشکل‌ساز شده است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مسئول کارگروه قرآنی ستاد اربعین در نشست «تشریح فعالیت‌های قرآنی موسم اربعین 98» از پیش‌بینی بیش از 500 برنامه و برپایی سه موکب قرآنی خبر داد. رئیس کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد اربعین نیز با اشاره به مدیریت انتظار زائران گفت: راهپیمایی اربعین سفر ارزانی است، اما توقع اینکه همه چیز باید رایگان باشد، همه‌ساله سبب مشکلاتی برای زائران می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری «تشریح فعالیت‌های قرآنی موسم اربعین 98»، عصر امروز، 13 مهرماه با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد اربعین و حسن محمدی، مسئول کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد اربعین در سالن نشست‌های اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور برگزار شد.
در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام احمدی، رئیس کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد اربعین گفت: در مراسم اربعین سطوح فعالیت‌ها به دلیل نوع مخاطب‌ها و گستردگی که وجود دارد، از فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف و سواد و سن متفاوت است. از سوی دیگر با توجه به اینکه مراسم در خارج از کشور صورت می‌گیرد، باید به حاکمیت دولت عراق احترام بگذاریم.
وی ادامه داد: تمام فعالیت‌ها باید در چارچوب قوانین و مقررات دولت عراق باشد. در حوزه‌های قرآنی نیز هماهنگی‌ها با دستگاه‌های مرتبط انجام گیرد. همچنین به اصل احترام و تمکین مردم عراق به عنون میزبان اصلی مراسم اربعین باید جامه عمل بپوشانیم، توصیه مقام معظم رهبری نیز این است که حتی ما میزبانی مراسم اربعین را از مردم عراق نگیریم.
احترام به سنت‌ها و آداب مردم عراق در مراسم اربعین
احمدی بیان کرد: سنت‌ها و آداب مردم عراق در مراسم اربعین باید مورد احترام باشد و مجاز نیستیم سنت‌ها، آیین و آدابی که مردم به عنوان وارث معنوی سال‌ها حفظش کردند، تغییر دهیم یا سنت‌هایی را که چندان با ذائقه آنان هماهنگ نیست، به آنها تحمیل کنیم.
وی اضافه کرد: همچنین نباید در کارهای فرهنگی، دینی وآداب و سنت‌ها اقداماتی انجام شود که مغایر با فرهنگ آنها  باشد. مسئله دیگر بحث مرجعیت دینی در عراق است. محور استقلال عراق جدید و نقطه کانونی تحولات جدید که استقلال و تمامیت عراق را حفظ کرده است، مرجعیت شیعه است. مجاز نیستیم اقدامی را به نام فرهنگ و دین انجام دهیم تا این نقطه کانونی تضعیف شود؛ لذا همه فعالیت‌های فرهنگی و دینی را با این نگاه تنظیم می‌کنیم.

محور استقلال عراق جدید و نقطه کانونی تحولات جدید که استقلال و تمامیت عراق را حفظ کرده است، مرجعیت شیعه است. مجاز نیستیم اقدامی را به نام فرهنگ و دین انجام دهیم تا این نقطه کانونی تضعیف شود

رئیس کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد اربعین ادامه داد: بحث دیگر کاهش و مدیریت انتظار زائران است. امسال با حجم زیاد زائران روبرو هستیم و یک موقع به ذهن مردم خطور پیدا نکند که این سفر کاملاً رایگان است یا توقعات دیگری ایجاد شود. این سفر به این شکل نیست و مردم باید بدانند در این سفر باید هزینه کنند. ولو اینکه راهپیمایی اربعین سفر ارزانی است، اما همه چیز آن رایگان نیست و این تصور و توقع که همه چیز باید رایگان باشد، سبب می‌شود که مردم هرساله با مشکلاتی روبرو شوند؛ چنانکه هر سال شاهد مراجعه شماری از زائران به دفتر بعثه، کنسولگری و ستاد به دلیل کمک کردن برای بازگشتن آنها به کشور و همچنین تأمین بخشی از هزینه‌های بازگشت آنها هستیم.
برگزاری مراسم اربعین با شعار «الحسین یجمعنا»
احمدی گفت: همچنین با حجم افزایش زائران در حمل و نقل و همچنین خروج و ورود از مرزها با مشکلاتی روبرو خواهیم بود که مردم باید با آن مدارا کنند. شرایط جدید در عراق اقتضا می‌کند که سفری هوشیارانه داشته باشیم. عده‌ای در صدد زنده کردن برخی از گسل‌ها و ایجاد ذهنیت‌های خاصی بین مردم ایران، عراق و یا دیگر مردم از فرق و مذاهب مختلف هستند و لذا با همفکری و پیشنهاد مردم عراق، شعار «الحسین یجمعنا» انتخاب شد که این شعار برگرفته از شرایط خاص منطقه‌ای و عراق و پیشنهاد و اصرار طرف عراقی بوده است.

برپایی 3 موکب و 500 برنامه قرآنی طی اربعین امسال/ توقع سفر رایگان از آیین اربعین مشکل‌ساز شده است
وی بیان کرد: امام حسین(ع) محور همه فضائل است و حریت و انسان‌دوستی او می‌تواند محور تجمع مردم باشد، لذا تجمع اربعین، تجمعی فراملی، فراقومی و فرامذهبی است. همچنین فعالیت‌های قرآنی در حوزه‌های متنوع کودکان، بزرگسالان و بانوان و هم‌اندیشی‌ها و معرفت‌افزایی و همایش‌ها با حضور اندیشمندانی از دیگر کشورها برگزار می‌شود. هشت هم‌اندیشی در کربلا و نجف با حضور اندیشمندان جهان اسلام و دیگر کشورها در نظر گرفته شد؛ به مانند سال گذشته که از 14 ملیت در آن شرکت کردند.  همچنین پیش‌بینی افزایش شرکت‌کنندگان از دیگر کشورها را در برنامه‌ها خواهیم داشت. از سوی دیگر نیز برنامه‌هایی در حوزه کودک و نوجوان با عنوان روایت حماسه عاشورا و اربعین با حمایت نیروهای آموزش دیده شده و مبلغان در موسم اربعین خواهیم داشت.
احمدی با اشاره به اینکه تصدی اجرای برنامه با کمیته فرهنگی ـ آموزشی است، تصریح کرد: از 100 مؤسسه و با همکاری و هماهنگی و هم‌افزایی میان دستگاه‌ها، برنامه‌هایی را داریم و در حوزه قرآنی نیز اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت با رایزنی که با بخش‌های مختلف انجام می‌دهد، این برنامه‌ها را انجام می‌دهد.
پیوند قرآن و عترت در موسم اربعین باید خودش را نشان دهد
رئیس کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد اربعین با تأکید بر اینکه گروه‌های قرآنی دیگری نیز از سوی استان‌ها طی موسم اربعین فعالیت خواهند داشت، گفت: همچنین پیوست فرهنگی که به موکب‌ها داده شده است، برگزاری محافل قرآنی با استفاده از قاریان ممتاز استان‌ها است که بخش زیادی از موکب‌های ایرانی، قاریانی را با خود همراه می‌کنند و برنامه‌هایی را خواهند داشت. همچنین در بخش روایتگری، کودک و نوجوان و مراسم خواسته شده است تا رویکرد ترویج فرهنگ و مفاهیم قرآنی را حفظ کنند. چون پیوند قرآن و عترت در موسم اربعین باید خودش را نشان دهد.
احمدی اضافه کرد: کتابی نیز با عنوان «قرآن در کلام و نهضت سیدالشهدا(ع)» است که به چاپ دوم هم رسید. این کتاب تحویل مبلغان و اصحاب رسانه داده می‌شود. این کتاب مشتمل بر آیاتی است که حضرت سیدالشهدا(ع) پس از خارج شدن از مدینه تا روز عاشورا برای تبیین اهداف قرائت کردند یا افراد دیگری از اصحاب او که به این آیات استناد کرده‌اند و می‌توانند برای مراسم اربعین از آن استفاده کنند.

تکریم از موکب‌داران عراقی به عنوان نماینده زائران ایران به موجب حسن تکریم زائران از دیگر برنامه‌هایی است که امسال برای سومین سال انجام می‌شود و طی آن بسته‌هایی متشکل از قرآن چاپ جمهوری اسلامی و همچنین دیگر هدایا در اختیار موکب‌داران قرار می‌گیرد

وی با اشاره به هماهنگی‌هایی که با رسانه‌ها در پوشش برنامه‌های قرآنی شده است، بیان کرد: تکریم از موکب‌داران عراقی به عنوان نماینده زائران ایران به موجب حسن تکریم زائران از دیگر برنامه‌هایی است که امسال برای سومین سال انجام می‌شود و طی آن بسته‌هایی متشکل از قرآن چاپ جمهوری اسلامی و همچنین دیگر هدایا در اختیار موکب‌داران قرار می‌گیرد تا بخشی از شبهات برطرف شود. داشتن قرآن چاپ کشورمان در خانه‌های عراقی تبلیغی برای توجه ایرانیان به فرهنگ قرآنی است.
رئیس کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد اربعین با اشاره به حوادث اخیر عراق، تصریح کرد: در مباحث داخلی عراق به هیچ وجه مجاز به دخالت نیستیم، بلکه خود حاکمیت عراق باید خواسته مردم را دنبال کند. عراق کشوری است که امنیت میلیون‌ها انسان را از کشورهای مختلف در مراسم اربعین تأمین می‌کند که نشان‌دهنده ثبات و اقتدار این کشور است و حفظ عظمت و ابهت این برنامه برای مردم این کشور مهم است، لذا نباید کاری کرد تا به این مسئله ضربه بزند و چهره آن را تخریب کند. امیدواریم از این اقتدار معنوی که برای پیروان اهل‌بیت(ع) ایجاد شده، به درستی استفاده شود.

برپایی 3 موکب و 500 برنامه قرآنی طی اربعین امسال/ توقع سفر رایگان از آیین اربعین مشکل‌ساز شده است

رشد چشمگیر آیین اربعین طی دهه اخیر

در ادامه، حسن محمدی، مسئول کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد اربعین به بیان نکاتی پرداخت و گفت: اگر دستگاه‌ها با روحیه جهادی و نیت خالصانه فعالیت کنند، حتما موفق خواهند بود و به اهدافی که ترسیم کرده‌اند، خواهند رسید. کمیته فرهنگی اربعین نیز از سازمان‌هایی است که به برکت خلوص نیتی که دارند، مورد عنایت قرآن و اهل‌بیت(ع) هستند و امیدواریم دستاوردهای خوبی داشته باشیم.
مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور درباره موسم اربعین، اظهار کرد: افتتاحیه «فعالیت‌های کاروان قرآنی اربعین» روز گذشته، 12 مهرماه، به صورت رسمی با برگزاری محفل قرآنی و با حضور قراء کشور عراق و ایرانی در آستان مقدس رضوی برگزار شد.
وی ادامه داد: موسم اربعین تاریخچه چندصد ساله‌ای دارد که در سال‌های اخیر به طرز معجزه‌آسا، رشد چشمگیر داشته است و در دهه اخیر به پدیده‌ای بی‌نظیر در تاریخ بشر بدل شده است؛ به گونه‌ای که بزرگترین مانور سیاسی ـ الهی است و جمعیتی بی‌نظیر به برکت وجود حضرت سیدالشهدا(ع) گرد هم می‌آیند و قدرت عظیمی را به دنیا نشان می‌دهند.
اجرای بیش از 500 برنامه قرآنی
محمدی با اشاره به اینکه این پدیده به اندازه‌ای برای استکبار خطرناک شده است که به هر قیمتی به کمرنگ کردن آن اقدام کرده‌اند، اظهار کرد: با وجود بسیج همه دارایی‌ها و امکانات و رسانه‌ها در این روزهای اخیر، معتقدم امسال نیز شاهد حضور پررنگ‌تر مردم هستیم.
وی بیان کرد: اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت نیز به دنبال ترویج فرهنگ ناب قرآنی از سوی آحاد مردم، از سال 1393 فعالیت‌هایی را با انگیزه شخصی در حد بضاعت خود در این موسم شروع کرده است که از سال 1395، این کار با همکاری و لطف دوستان در کمیته فرهنگی ستاد اربعین با جدیت بیشتری انجام شد.
مسئول کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد اربعین ادامه داد: کاروان قرآنی نور چند سالی است که عازم اربعین می‌شود و امسال نیز محافل و برنامه‌های قرآنی را با حضور قاریان برجسته و بین‌المللی برگزار می‌کند. این کاروان امسال متشکل از 30 قاری و مبتهل‌خوان است که بالغ بر 100 موکب نیز برای اجرای برنامه‌های آنها از سوی کمیته مراسمات در شهرهای مختلف نجف اشرف، کربلای معلی، کاظمین و سامرا هماهنگ شده است. همچنین در شهرهای کوخ و بلده نیز مراسم و محافلی برگزار خواهد شد.

برپایی 3 موکب و 500 برنامه قرآنی طی اربعین امسال/ توقع سفر رایگان از آیین اربعین مشکل‌ساز شده است
ثبت‌نام بیش از 200 داوطلب در کاروان نور اربعین
وی درباره نحوه انتخاب قراء افزود: چند سالی است که شرایط قاریان شرکت‌کننده در این کاروان را اعلام کرده‌ایم و واجدین شرایط ثبت‌نام انجام داده‌اند. براساس ضوابط و شرایط، کمیته راهبری فعالیت‌های قرآنی، قاریان واجد شرایط و افراد اعزامی در این کاروان را انتخاب کردند. البته بیش از 200 نفر داوطلب همراهی در این کاروان شدند که این تعداد 30 نفر براساس ضوابط و همچنین با در نظر گرفتن گستردگی جغرافیایی، مناطق مختلف و برخورداری از سطح قابل قبولی از قرائت و ابتهال انتخاب شدند. همچنین دوستانی که سال گذشته در کاروان همراه بودند، امسال انتخاب نشدند.

بیش از 500 برنامه قرآنی اعم از قرائت، ابتهال و تواشیح و قرائت اذانگاهی پیش‌بینی شده است و قطعاً این گروه‌ها به صورت خودجوش برنامه‌ها و محافلی خواهند داشت که تعداد آن بیش از 500 مورد خواهد بود، اما عمده فعالیت‌ها در مسیر نجف اشرف به کربلای معلی است. همچنین سه موکب با همکاری مؤسسات به عنوان مقرّ قرآنی در نظر گرفته شده است


محمدی با اشاره به اینکه بیش از 500 برنامه قرآنی اعم از قرائت، ابتهال و تواشیح و قرائت اذانگاهی پیش‌بینی شده است، بیان کرد: قطعاً این گروه‌ها به صورت خودجوش برنامه‌ها و محافلی خواهند داشت که تعداد آن بیش از 500 مورد خواهد بود، اما عمده فعالیت‌ها در مسیر نجف اشرف به کربلای معلی است. همچنین سه موکب با همکاری مؤسسات به عنوان مقرّ قرآنی در نظر گرفته شده است که در این موکب‌ها به صورت متمرکز، فعالیت‌های قرآنی انجام می‌شود که متعاقباً شماره عمود و محل استقرار موکب اعلام می‌شود.
تجهیز موکب‌ها به حدود هفت هزار مصحف قرآنی
مسئول کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد اربعین با اشاره به تجهیز موکب‌ها به حدود هفت هزار مصحف قرآنی، تصریح کرد: این مصاحف با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه، مرکز طبع و نشر قرآن کریم و کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد اربعین میان موکب‌ها توزیع می‌شود. همچنین مسابقات متعدد با مجموعه اتحادیه قرآنی یزد و شهرداری این استان به صورت اپلیکیشن با عنوان «سقای سیره قرآنی امام حسین(ع)» همراه با جوایز ارزنده برگزار می‌شود که در حال حاضر ویژه زائران ایران است.
پخش 10 محفل شاخص از شبکه قرآن و معارف سیما
وی ادامه داد: همچنین 10 محفل قرآنی شاخص از سوی شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود و برخی از محافل امسال نیز مشترکاً با کشور عراق به منظور تقریب دو مذهب برگزار می‌شود. پیشنهاد برگزاری این محافل به دیگر کشورها نیز داده شده است و امیدواریم این محافل مشترک قرآنی به دیگر کشورها نیز سرایت کند.
محمدی با اشاره به اینکه فعالیت این کاروان از دهم صفر آغاز خواهد شد، بیان کرد: البته این فعالیت‌ها پس از اربعین ادامه خواهد داشت و همکاری مشترک به منظور برگزاری دوره توانمندسازی قاریان و حافظان عراقی در نظر گرفته شده است که پس از این موسم، انجام می‌شود.

برپایی 3 موکب و 500 برنامه قرآنی طی اربعین امسال/ توقع سفر رایگان از آیین اربعین مشکل‌ساز شده است
حسن ختام این نشست، رونمایی از مجموعه صوتی با عنوان «طنین عاشقی» بود.
گزارش تصویری این نشست را اینجا ببیند.

انتهای پیام
captcha