دعوت به نماز علاوه بر عاطفه نیاز به درایت دارد
کد خبر: 3847424
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴

دعوت به نماز علاوه بر عاطفه نیاز به درایت دارد

کانون خبرنگاران نبأ ــ سخنران همایش «دعوت به نماز و مسجد» در دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: دعوت به مسجد و نماز بیش از آن که با احساس و عاطفه همراه باشد نیاز به درایت و بینش دارد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام محمود لطفیان سرگزی، مدرس درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در این همایش که امروز، 13 مهرماه در محل دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد، گفت: نماز و مسجد محوری از جنبه اخلاقی، پرورش‌دهنده بعد معنوی انسان است؛ نماز و امر به معروف عالی‌ترین عامل تزکیه و تهذيب نفس بوده و نمودی از وحدت و یگانگی امت اسلامی است.

وی افزود: نمازگزار اهل مسجد نه تنها قهری با اطرافیانش ندارد بلکه قهر و تاریکی را نیز به آشتی و نور تبدیل می‌کند.

لطفیان با اشاره به اینکه به کار بردن حرام، کفران محبت‌های خداست، گفت: دعوت به مسجد و نماز بیش از آن که با احساس وعاطفه توأم باشد باید با درایت و بینش همراه شود.

وی توضیح داد: نماز و مسجد ابتدا فرد را می‌سازد و بعد اجتماع را و مجموعه افراد ساخته شده و اینها جامعه را می‌سازند. اسلام به عنوان یک دین کامل برای مقابله با مشکلات و تنش‌ها با معرفی دستورالعمل‌هایی مثل نماز، روزه، صبر، استقامت، ذکر خدا، و.... نقش خود را در اصلاح جامعه ایفا می‌کند.

کارشناس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه گفت: اگر می‌خواهید نمازمان مهم شود با رعایت آداب ظاهری و باطنی به آثار و ثواب نماز فکر کنید. پس از شناخت نماز و هدف والای آن جان را با آداب نماز و صفات آن بیارایید.

مدرس تفسیر وعلوم حديث سطح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه نماز این قله عبادت و معنویت سبب پیوند عقل و قلب است، افزود: نماز و مسجد سبب تربیت فکر و ذهن است و نقش به‌سزایی در بالندگی عقل خواهد داشت. از آثار اخلاقی و رفتاری نماز و مسجد محوری، تمرین ادب عبودیت و مبارزه با نفس، ابهت یافتن خدا در دل و پیشگیری از زشتی‌هاست.

مدرس و پژوهشگر مرکز تخصصی نماز و مهدویت بیان کرد: از اصول تبلیغ نماز اصل تدریج و تداوم، پرهیز از افراط و تفریط است؛ نباید یک‌باره کل نماز، معارف و مهارت‌های مربوط به آن را به جامعه هدف ارائه کرد. زیبایی‌های روحی، اخلاقی و فضیلتی، در اذان و نماز خلاصه می‌شود.

وی افزود: چه کمالی است که برای آدم ارزش باشد، اما در نماز یافت نشود؟ حق نماز ومسجد را بشناسید و ادا کنید و آن را کم ارزش‌تر از کارهای دیگر به حساب نیاورید. نماز نوشته‌ای ثابت از مبدأ وحی و رحمت و روشن‌ترین راه تقرب متقین به ساحت قدس ربوبی است.

کارشناس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: نماز و وقف رهایی از زندان تن و رهایی از سختی جان کندن است، نماز خروج از خانه وجود خویش و مهاجرت به سوی خداست؛ نماز هرچند سطحی و نا‌آگاهانه باشد، غیر ممکن است که هیچگونه تأثیری در انسان نداشته باشد.

وی گفت: در نماز چون با خدای خود صحبت می‌کنیم، این نیایش سبب می‌شود همه آلام و ناملایمات روحی خود را فراموش کنیم، گرچه تجمع در نمازها واجب نیست لکن نماز جماعت سنت است، نمازگزاران، هنرمندان مساجدند آنها تمام هستی خویش را وقف خدمت به خدا کردند تا بنای مسجد هم فرح‌بخش باشد هم سودمند.

لطفیان خطاب به دانشجویان گفت: بترسید و پروا کنید از آن که شیطان بیماریش را به شما سرایت دهد و با فریاد فراخوانش شما را بلغزاند. در هیچ جامعه‌ای نباید بی‌نمازان جانشین خداپرستان شوند که خیرات و برکات از میان خواهد رفت. در مکان‌های مختلف، نماز بگزارید وهر زمینی که بر آن نماز بگزارند دارای شرافت و امتیاز خواهد شد.

این مدرس و پژوهشگر مرکز تخصصی نماز و مهدویت در پایان گفت: یاران خدا لحظاتی قبل از وقت نماز به انتظار می‌نشینند و مشغول ذکر یا انجام نوافل می‌شوند.

محمود لطفیان 

انتهای پیام
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۴ - ۱۶:۵۸
0
0
سلام احسنت
یونس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۵ - ۲۳:۴۴
0
0
سلام احسنت اجرکم عندالله
captcha