پیوند سنت و مدرنیته در لوای عشق به اهل بیت(ع) بین اهالی آران‌و‌بیدگل
کد خبر: 3847284
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸
نماینده مردم کاشان و آران‌و‌بیدگل بیان کرد:

پیوند سنت و مدرنیته در لوای عشق به اهل بیت(ع) بین اهالی آران‌و‌بیدگل

کانون خبرنگاران نبأ ــ آران و بیدگل پیوند سنت و مدرنیته را همراه با عشق به خاندان نبوی(ع) زنده نگه داشته است به نحوی که اکنون در دل مردم این دیار که پایتخت فرش نفیس ماشینی کشور و دارای نرخ منفی بیکاری است؛ عشق به خاندان پیامبر اسلام موج می‌زند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ آیین رونمایی از کتاب «سوگ آوای سنج» نوشته مجید نظیمی آرانی پنجشنبه، 11 مهر با حضور مسئولان، هنرمندان و جمعی از مردم در تالار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آران و بیدگل برگزار شد.
سیدجواد ساداتی‌نژاد،  نماینده مردم شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی با اشاره به همت و عزم مردم شهر کویری آران و بیدگل گفت: آران و بیدگل پیوند سنت و مدرنیته را همراه با عشق به خاندان نبوی(ع) زنده نگه داشته است به نحوی که اکنون در دل مردم این دیار که پایتخت فرش نفیس ماشینی کشور و دارای نرخ منفی بیکاری است؛ عشق به خاندان پیامبر اسلام موج می‌زند.
وی گفت: آمادگی کامل داریم موزه بزرگ هنری شهر را راه‌اندازی کنیم و این مکان محلی برای نمایش قدمت و فرهنگ آئینی مردمان خونگرم و شهیدپرور این سامان شود.
سیدجواد ساداتی نژاد ادامه داد: شهر کویری آران و بیدگل مملو از هنرمندان متعهد و متخصصی چون مجید نظیمی است که هرگاه جامعه به وجودشان نیاز داشت از زمان جنگ، سازندگی و.. با تمام وجود و بی‌هیچ چشمداشتی در خدمت مردم بوده‌اند.
معاون اسبق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز با اشاره به قدمت آیین سنتی مذهبی سنج‌زنی در آران و بیدگل گفت: این آیین کهن نشان از عشق سرشار مردمان این دیار به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) دارد و نماد کامل ولایتمداری است.
سیف‌الله امینیان ادامه داد: سنج‌زنی که در حقیقت مویه عزاداران حسینی در سوگ سید و سالارشهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است، اکنون نیز با شور خاصی در هیئت عزاداری در شهرستان آران‌وبیدگل اجرا می‌شود و به جهت آنکه ریشه در دل مردم دارد با استقبال شایان توجه مردم روبه‌رو می‌شود.
این کارشناس تعزیه کشور با اشاره به کتاب ارزشمند آوای سنج مجید نظیمی آرانی گفت: در این کتاب به خوبی به ریشه‌ها، چگونگی، آداب این آیین باشکوه می‌پردازد.
سعید ضابطی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آران و بیدگل نیز طی سخنانی پاسداشت هنرمندان را از جمله وظایف ذاتی این اداره دانست و گفت: به لطف الهی از تمامی هنرمندان در عرصه‌های مختلف این شهر که در رشته خود در کشور زبانزد هستند به مرور با برگزاری چنین مراسمی تجلیل خواهیم کرد.

یادآور می‌شود، کتاب سوگ آوای سنج در 120 صفحه قطع رقعی در شمارگان 1000 نسخه از سوی انتشارات مرنجاب وارد باز نشر شده است. مؤلف در این کتاب در سه فصل؛ فصل اول معرفی شهرستان آران‌وبیدگل، فصل دوم در خصوص مراسم سنج‌زنی و فصل سوم به جنبه‌های نمایشی مراسم سنج‌زنی پرداخته است و در پایان در قالب پیوست اسناد و تصاویر مرتبط آورده شده است.

جواد دهقانی آرانی

عکاس: فاطمه بصیرتی 

انتهای پیام

انتهای پیام
captcha