«نقش آموزش در شکل‌گیری تمدن اسلامی»؛ محور نشست اندونزی
کد خبر: 3846074
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸

«نقش آموزش در شکل‌گیری تمدن اسلامی»؛ محور نشست اندونزی

گروه بین‌الملل ــ رایزن فرهنگی کشورمان در اندونزی طی نشستی در اندونزی به تبیین «نقش آموزش و معنویت در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی» در دانشگاه اسلامی شهر «جوگجاکارتا» پرداخت.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مهرداد رخشنده، رایزن فرهنگی ایران در اندونزی، در سخنرانی خود در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه اسلامی شهر جوگجاکارتا گفت: نگاه به تاریخ شکل‌گیری تمدن اسلامی بیانگر آن است که با آغاز بعثت پیامبر گرامی اسلام، بنیان‌های یک تمدن جدید در جهان بنا نهاده شد که امروزه آن را با عنوان تمدن اسلامی می‌شناسیم.

وی ادامه داد: این تمدن برخلاف سایر تمدن‌ها که از طریق فعالیت‌های سیاسی و نظامی در مناطقی شروع به رشد می‌کند، از طریق یک ایده بزرگ و با یک سخن نو در منطقه‌ای از جهان مطرح شد که فاقد آثار تمدنی است. به عبارتی اگر بخواهیم آغاز تمدن اسلامی را از لحاظ جغرافیایی با دیگر تمدن‌های موجود در عصر ظهور اسلام مقایسه کنیم، خواهیم دید که منطقه ظهور اسلام از آثار قابل توجهی برخوردار نبوده و تمدن اسلامی در سرزمینی شروع به رشد می‌کند که قرآن کریم آن جامعه را با واژه جاهلیت توصیف کرده است.

رخشنده تأکید کرد: آنچه از پیامبر اسلام(ص) عرضه شد، یک ایده بزرگ بود، به طوری که حتی ایشان در آغاز رسالت به تنهایی و مخفیانه فقط به اشخاص خاص و مستعد پیام رسالت بزرگ خود را عرضه کرد و آموزش داد و از طرح علنی آن به خاطر نبود ظرفیت در جامعه آن روز مکه خودداری کرد.

وی افزود: پیامبر اسلام(ص) به مرور به بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و برنامه‌ریزی دقیق برای بنای یک تمدن بزرگ اسلامی با محور آموزش پیام الهی و انسان‌ساز و با تزریق اندیشه‌های وحیانی و معنویت اقدام کرد.

رایزن فرهنگی کشورمان در اندونزی بیان کرد: آموزش صحیح براساس آموزه‌های اسلام و قرآن و معنویت حاکم بر جوامع اسلامی می‌تواند یک حرکت فکری و اندیشه‌ای تأثیرگذار را در امت اسلامی ایجاد کند.

مهرداد رخشنده همچنین در ادامه برنامه سفر خود به جوگجاکارتا علاوه بر بازديد از اتاق ايران دانشگاه اسلامی این شهر با یودیان وحیودی، رئیس اين دانشگاه، دیدار کرد و بر لزوم توسعه همکاری‌های مشترک فرهنگی بین دو کشور به ویژه در زمینه برگزاری سمینار، نشست‌ و کنفرانس‌های تخصصی و احیای اتاق ایران در این دانشگاه تأکید شد.

انتهای پیام
captcha