فرصت کافی به دانشجویان برای حصول نتایج مطلوب علمی داده شود
کد خبر: 3845734
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷

فرصت کافی به دانشجویان برای حصول نتایج مطلوب علمی داده شود

گروه فرهنگی - رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: باید فرصت کافی به دانشجویان برای حصول نتایج مطلوب و عمقی داده شود، دشمنان با ایجاد جریانی در کشور می‌خواستند نام و یاد شهدای هسته‌ای را به فراموشی بسپارند و عده‌ای هم به دنبال این بودند آنها را دانشمند جلوه ندهند.

فرصت کافی به دانشجویان برای حصول نتایج مطلوب علمی داده شود

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، فریدون عباسی دوانی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی کشور امروز هفتم مهرماه در اجلاسیه شهدای دانشجو استان مرکزی از سلسله اجلاسیه‌های کنگره ملی نقش امام خمینی(ره) در دوران دفاع مقدس و نکوداشت۶۲۰۰ شهید استان که در دانشگاه اراک برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدا گفت: با انقلاب فرهنگی در سال ۵۹ و تعطیلی دانشگاه‌ها دانشجویان برای رفع محرومیت و بازسازی و سازندگی ایران بسیج شدند.

وی تصریح کرد: دشمن در شهریور سال ۵۸ با تجهیزات کامل ازطریق دریا، زمین و هوا به ایران حمله کرد، ایران بدون داشتن هیچ‌گونه تجهیزاتی در برابر دشمن ایستاد، رزمندگان و ملت شجاع ایران با فرمایش امام راحل که فرمودند دزدی آمده سنگی انداخته و رفته روحیه گرفته و تمام عزم خود را برای رویارویی و مبارزه با دشمن جزم کرد و‌ بدون اینکه هیچ‌گونه تجربه‌ای در حوزه جنگ داشته باشیم تمام افکار خود را روی کاغذ آوردیم.

وی با بیان این نکته که با دست خالی به جنگ دشمن رفتیم و  توانستیم در قدم اول با غنیمت گرفتن اسلحه‌ها خود را تجهیز کنیم، تصریح کرد: در شرایط جنگ جوانان برای مبارزه از تمام هستی خود گذشتند تا توانستند ۸ سال در برابر زیاده‌خواهی‌های دشمن بایستند امروز ما هم باید تمام قد در برابر تحریم‌های وارده ایستادگی کرده و از انسجام و وحدت دست برنداریم.

وی اضافه کرد: حوادث اتفاق افتاده در روزهای اول جنگ بسیار دردناک بود و دیری نپایید که با همت و تلاش جوانان از این برهه زمانی عبور کردیم. روحیات بسیار قوی رزمندگان در دوران دفاع مقدس رمز موفقیت و عبور از این بازه زمانی بود و همین عامل کلید حل مشکلات شد.

عباسی تأکید کرد: در دوران جنگ توانستیم انسجام مدیریت بین واحدهای مختلفی که دارای ادبیات گوناگون، تجهیزات و آموزش‌های متفاوت هستند به وجود آوریم، این اقدامات در واقع مقدمه‌ای برای آزادی 5500 کیلومتر مربع از مرزهای ایران بود.

وی اظهار کرد: عنایات بسیاری در طول دفاع مقدس پشتیبان رزمندگان و ملت ایران بود، اینکه امام (ره)فرمودند؛ «خرمشهر را خدا آزاد کرد» جمله بسیار مفهومی است و تنها افرادی که درگیر جنگ در این منطقه بودند به عمق این مفهوم پی می‌برند؛ چراکه از نزدیک با اتفاقات عجین بودند.

عباسی ادامه داد: باور اینکه ما برای مقابله با دشمن دست خالی بدون حتی یک کلاش و سیم خاردار ایستادیم بسیار سخت است، دشمن از همان اول با رعب و وحشت در برابر ایران و نیروهای ما ایستادگی کرد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی جوانان امروز را از نظر کیفیت و کمیت برتر از جوانان دیروز خواند و تصریح کرد: اکثر جوانان امروز تحصیل کرده در زمینه‌های مختلف علمی هستند و تعدادشان از جوانان دوره انقلاب بیشتر است اما ما در دوران انقلاب و دفاع مقدس تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی نداشتیم، اما با همان اطلاعات آن زمان و باز شدن عرصه‌های علمی و شکوفایی استعدادهای نهفته رزمندگان رقم بخورد.

عباسی عمل به فرمایشات رهبری معظم انقلاب را ضروری دانست و گفت: ایشان بر لزوم استفاده از نیروی جوان در کنار استفاده از تجریبات پیشکسوتان بسیار تأکید دارند، مدیران ارشد می‌توانند از نیروی خلاق، مستعد و متعهد جوان در کنار اساتید مجرب استفاده کنند تا بزرگان عرصه علم تجارب خود را در اختیار نیروهای تازه‌نفس قرار دهند. جوانان خون تازه‌ای در رگ‌های سازمان‌ها و دستگاه‌ها هستند که می‌توانند به توسعه پایدار و رونق تولید کمک کنند.

وی با بیان اینکه در سوم خرداد با آزادسازی خرمشهر تثبیت سرزمینی صورت گرفت، به سمت بازگشایی دانشگاه‌ها رفتیم، اضافه کرد: در دفاع مقدس وقتی مستشاران غربی را کنار گذاشتیم بنا را بر این قرار دادیم که از جوانان دانشگاهی و انقلابی در پیشبرد اهداف دفاع مقدس استفاده کنیم این مقطع دوره طلایی دانشگاه شد و در واقع از سال ۶۲ به بعد محوریت کار با دانشگاه‌ها شد. در سال 63 رشته فیزیک از جمله رشته‌های پیشتاز بود که در مقطع کارشناسی ارشد درس‌های مربوط به این رشته در سه دانشگاه تدریس شد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: پیشرفت‌های امروز در زمینه هسته‌ای مرهون خوش‌فکری‌های برنامه‌ریزان در شورای انقلاب فرهنگی بود که دانشجویان را هدفمند هدایت کردند، شهید علی‌محمدی از جمله شهدایی است که امروز باید نقشش در تحقق اهداف هسته‌ای برای جوانان تبیین شود. اگر امروز در زمینه هسته‌ای، دانش اُپتیک و لیزر و دیگر رشته‌های مرتبط پیشرفت داشته‌ایم نتیجه کوشش جوانان آن دوران است؛ چراکه جنگ بدون علم و فناوری پیش نمی‌رفت.

وی در ادامه به آغاز فعالیت‌های هسته‌ای کشور اشاره کرد و بابیان این که هدفدار تحصیل کردن مورد توجه ویژه باید قرار گیرد، گفت: پروژه هسته‌ای یک پروژه بسیار مهم در کشور بود که شروع آن از قبل از انقلاب بود البته آمریکایی‌ها از همان ابتدا حاضر نبودند قدمی در این راستا بردارند ولی اروپایی‌ها به دلیل نیازمندی‌هایی که داشتند تا حدودی کمک کردند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ادامه داد: بعد از مدت کوتاهی این پروژه تعطیل شد و این تعطیلی ۱۰ سال زمان برد بعد از آن شهید علی‌محمدی در سال 67- 68 با حضور مستمر در جبهه به علومی دست یافته بود و با ارائه مطالعات و تحقیقات بسیار جامع و کامل تصمیم گرفت اقداماتی در این خصوص انجام دهد، ایشان براین باور بود که ایران اگر قصد فعالیت در حوزه هسته‌ای دارد باید به سمت رآکتور آب سنگین حرکت کند. وی مطالعاتی در زمینه شتاب دهنده نیز داشته است و اگر امروز دانشجویان در این عرصه در حوزه بین‌المللی می‌درخشند مرهون زحمات این شهید است. این شهید در محاسبات ماشین‌های غنی‌سازی اولیه نیز خدماتی از خود برجای گذارد.

عباسی به خدمات شهید مجید شهریاری نیز اشاره‌ای کرد و افزود: هر درسی را که می‌خواند بسیار خوب فرا می‌گرفت و می‌توانست توسعه داده و علم تولید کند، این شهید وارد مباحث رآکتور و هسته‌ای شد و یکی از قوی‌ترین افرادی است که می‌توانست محاسبات هسته‌ای به خصوص محاسبات مربوط به انتشار نوترون و گاما را انجام دهد، این اقدام اساس سیستم‌های هسته‌ای و رآکتورهای قدرتی است. وی توانست در مدت 10 سال 500 نفر را خارج از آموزش دانشگاهی به صورت کارگاه آموزشی آموزش دهد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی از ادا نشدن حق واقعی شهیدان احمدی‌روشن و رضایی‌نژاد ابراز تأسف کرد و گفت: شهید رضایی‌نژاد هدفمند تحصیل کرد و با دریافت مدرک کارشناسی در پروژه‌های حساس ورود جدی پیدا کرد، وقتی رضایی‌نژاد شهید شد مصاحبه‌های خوبی از سوی مسئولان در معرفی ایشان صورت نگرفت و او را به عنوان دانشجوی خواجه‌نصیر مطرح کردند در صورتی که این شهید مهندسی باتجربه، کارساز و هم‌بحث شهید شهریاری و علی‌محمدی بود.

عباسی اضافه کرد: متأسفانه در حق شهید احمدی‌روشن اجحاف صورت گرفته است و برخی از افراد به علت بخل و هوای نفس اذعان دارند این شهید دانشمند نبوده است. آنان بیان می‌دارند اگر فردی دکترا ندارد حتما دانشمند نیست و فرد دانشمند باید حتما در دانشگاه امریکایی تحصیل کرده باشد، اما شهیدان علی‌محمدی، رضایی‌نژاد و شهریاری تمام مراحل تحصیل را در ایران طی کردند، پس ما برای استاد شدن نیاز به فرصت مطالعاتی خارجی نداریم. ایشان در زمینه سوخت انرژی اتمی 10 سال فعالیت داشت و در حوزه غنی‌سازی متخصص شده و جزو تیمی بود که غنی‌سازی 20 درصد را به انجام رساند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: باید فرصت کافی به دانشجویان برای حصول نتایج مطلوب و عمقی داده شود، دشمنان با ایجاد جریانی در کشور می‌خواستند نام و یاد شهدای هسته‌ای را به فراموشی بسپارند و عده‌ای هم به دنبال این بودند آنها را دانشمند جلوه ندهند.

عباسی اضافه کرد: جوانان باید شهدای هسته‌ای را سرمشق خود قرار دهند امروز ایران اسلامی یک قدرت نوظهور در منطقه و جهان محسوب می‌شود و لذا امروز جوانان باید این قدرت را حفظ و تقویت کنند.

وی بیان کرد: امروز دانشگاه‌های ایران از نظر علمی دست کمی از دانشگاه‌های دنیا ندارند، همه باید از این ظرفیت عظیم علمی برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی استفاده کنیم.

انتهای پیام

captcha