ضرورت استفاده از ظرفیت انسانی برای ایجاد تمدن اسلامی
کد خبر: 3845394
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹

ضرورت استفاده از ظرفیت انسانی برای ایجاد تمدن اسلامی

گروه اجتماعی ـ پژوهشگر و دانش‌آموخته مسائل دینی گفت: تفاوت بین جامعه مدرن و جامعه انقلابی این است که در جامعه مدرن روابط انسانی حاکم نیست و روابط حقوقی در آن جریان دارد که اگر روابط انسانی باب شود همه از ظرفیت‌های انسانی‌شان برای ساخت تمدن اسلامی استفاده می‌کنند.

استفاده از ظرفیت انسانی برای ایجاد تمدن اسلامی

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین عبدالعلی‌زاده‌فرد پژوهشگر و دانش‌آموخته مسائل دینی، یک طلبه ۳۰ ساله‌، متولد و بزرگ‌شده تهران است و ادعا دارد به نیمی از کشور از جمله  مشهد، کردستان، لرستان، اصفهان، خوزستان و مناطق دیگر کشور سفر کرده و فعالیت‌های انسان‌دوستانه و خداپسندانه‌ای را در راستای کمک به فرایند ایجاد تمدن نوین اسلامی انجام داده است.

ایکنا، گفت‌وگویی در رابطه با فعالیت‌ها و اهداف این محقق جوان تهیه کرده است که با هم می‌خوانیم.

ایکنا - راجع به فعالیت‌های جهادی که به همراه همسرتان انجام می‌دهید، توضیح دهید.

امروزه کار جهادی این‌گونه تعریف می‌شود که گروهی با شور و شوق و در مدت زمان محدود، در منطقه‌ای محروم کار می‌کنند اما این کار به نوعی یک فعالیت خدماتی محسوب می‌شود و کاری برای تمدن‌سازی انجام نمی‌شود.

در واقع اگر این این خدمات گروه‌های جهادی مستمر و همیشگی باشد، استعدادهای مردم سرکوب می‌شود و در شرایط سخت همچون زلزله و سیل خودشان پای کار نیامده و از گروه‌های جهادی انتظار کمک و خدمت دارند.

برای تحقق امر ظهور یک نشانه و یک قاعده ظهور نیاز داریم و یکی از قواعد ظهور این است که مردم از تمام سیستم‌های جاری حکومت خسته شوند و به یک سیستم واحد میل داشته باشند و همه موارد به شیوه مردمی حل و فصل شوند.

اما رویکرد بنده با این کار جهادی متفاوت است، سه روز بعد از ازدواج به اتفاق همسرم که تمایل به انجام چنین کارهایی دارد به روستای بارز از توابع شهرستان لردگان در بخش منج رفتیم که بر بلندی یک کوه قرار گرفته و مسیری صعب‌العبور دارد.

همسرم فوق لیسانس شیمی و اهل بوشهر است و از زمان ازدواج تا کنون همچنان در کار هستیم و این به معنای زندگی است و غیر از آن مردگی محسوب می‌شود، با وجود اینکه یک مغازه بزرگ در بهترین منطقه مشهد داشتم به منطقه بارز آمدم و اینکه وابسته به جایی نباشیم برایم یک توفیق محسوب می‌شود.

ایکنا - در مناطق محروم چه فعالیت‌های انجام می‌دهید؟

منطقه‌ای همچون بارز و لردگان با وجود خاک حاصل‌خیز و آب و هوای مطلوب دارد، به هیچ وجه محروم نیست زیرا با استفاده از امکانات موجود در منطقه می‌توان محصولاتی تولید کرد که درآمد بالایی از این طریق به دست می‌آید. به‌طور مثال این منطقه قابلیت تولید پرتقال با کیفیت را دارا است که در بازار تهران بیش از ۱۵هزارتومان قیمت دارد.

همچنین این استان نخبگان بسیاری دارد، اما به علت عدم توجه به استعدادها این افراد تبدیل به اشخاص بیکار شده‌اند که نمونه این قشر در بارز دیده شد و یکی از این افراد با کمی توجه، توانست اولین روزنامه گردشگری لردگان را طی شش ماه افتتاح کند.

نهادهایی در سراسر کشور وجود دارد که به خاطر عدم مدیریت صحیح، بین مردم پول‌پاشی می‌کنند البته این موضوع برای افرادی که ناتوان هستند مناسب است اما با این رفتار یعنی خدمات رایگان به مردم، مخالف هستم زیرا مانع رشد استعدادها می‌شود.

در اسلام به استخدام گرفتن مکروه است و جامعه اسلامی زمانی از محرومیت خلاص می‌شود که خود افراد تولیدکننده باشند و از تولید خود سرمایه کسب کنند، لذا آموختن طرز تهیه پنیر و سرکه طبیعی در مناطق روستایی و محروم یکی دیگر از فعالیت‌های ما است که از این طریق درآمدهای بسیاری کسب می‌شود.

فعالیت ما مشارکت در فرایند جمعیِ تمدن‌سازی است و از هیچ اداره و ارگانی برای این کار هزینه‌‍ای دریافت و خرج نکرده‌ایم بلکه از خود مردم پول گرفته‌ایم، در منطقه بارز این اتفاق افتاد که مردم خودشان زندگی‌هایشان را با دسترنج خود اداره می‌کنند، درواقع تبلیغ تنها نماز خواندن و بیان احکام نیست و اگر روحانی برنامه منسجم فرهنگی ندارد بهتر است وارد مأموریت تبلیغ نشود زیرا تبلیغ به معنای تبیین همه ابعاد زندگی اعم از شغل، سلامت، فرهنگ، هنر، کار جمعی و... است.

کارها باید به صورت ضرب‌شستی باشد یعنی نباید برای تمام لحظات مردم برنامه‌ریزی شود زیرا این کار نادیده گرفتن هوش و استعداد مردم است بلکه با ضرب‌شست جریانی راه‌اندازی می‌شود که خود مردم حلقه اصلی این جریان شوند. به طور مثال توجه به مدیر داخلی خانه که خانم است سبب افزایش محبت در خانه، افزایش حس دیده شدن خانم، و ... می‌شود که خود سبب ایجاد اتفاق‌های زیبایی در آینده خواهد بود.  

ایکنا - تلاش برای کمک به فرایند تمدن‌سازی را از چه سالی آغاز کردید؟

از سال 80 این حرکت را آغاز کرده‌ام.

تفاوت بین جامعه مدرن و جامعه انقلابی این است که در جامعه مدرن روابط انسانی حاکم نیست و روابط حقوقی در آن جریان دارد که اگر روابط انسانی باب شود همه از ظرفیت‌های انسانی‌شان برای ساخت تمدن اسلامی استفاده می‌کنند.

مانند اینکه من یک جوان تهرانی‌ام اما ظرفیت دارم که در یک منطقه دور افتاده چهارمحال‌وبختیاری شغل ایجاد کنم لذا از این ظرفیت استفاده می‌کنم و از این طریق به رشد خود کمک می‌کنم.

ایکنا - از سختی این کار بگویید. آیا در منطقه‌ای با عدم همکاری مردم مواجه شدید؟

همکاری نکردن مردم یک سیر طبیعی دارد زیرا در این مسیر با انسان طرف هستیم، موجودی که احساسات، شعور و میل دارد، لذا طبیعی است که با یک سری رفتارها و برنامه‌ها مخالفت کند.

 کشور ما بهترین مردم را دارد زیرا به دنبال ریاست نیستند. پیامبر(ص) فرمودند: «الناس معادن» یعنی مردم معدن هستند، آن هم یک معدن نه، بلکه چند معدن و این جمله یعنی اینکه مردم پر از خوبی و کارآمدی هستند و این نگاه پیامبر با نگاه برخی‌ها بسیار متفاوت است.

قبل از برگزاری مناسک دینی باید به دنبال کشف استعداد مردم و اجرای فرهنگ باشیم، مردم ایران پای کار هستند و در شرایط سخت به خوبی وارد صحنه می‌شوند که نمونه این رفتار را در سیل اخیر می‌توان دید، عشق خدمت در همین موضوع است که سادگی‌های مردم را به حرفه تبدیل کنیم و از آن برای رسیدن به اوج استفاده می‌کنیم که این تعریف کار انقلابی است.

ایکنا - در هر منطقه چه مدتی می‌مانید؟ آیا به این مناطق سرکشی می‌کنید؟

مدت زمان اقامت ما در هر منطقه بسته به نتیجه دادن طرح‌های اجرایی دارد، زمانی که مشاهده شود کار روال طبیعی خود را طی می‌کند منطقه را ترک می‌کنیم و بزرگ‌ترهای آن روستا جمع می‌شوند و ادامه کار را رهبری می‌کنند.

بله، سرکشی انجام می‌دهیم اما نه به گونه‌‌ای که مردم تصور کنند قیم آن‌‎ها هستیم. خود مردم بنده را به مناطق دعوت می‌کنند، ما به مناطق می‌رویم و فقط به مردم راهکار می‌‍دهیم و چون این یک کار تربیتی است لذا ریزه‌کاری فراوان دارد و زمان می‌برد.

ایکنا - مسئولان در اجرای این طرح‌ها شما را یاری می‌کنند؟

آنچه که چهارمحال و بختیاری را به  منطقه‌‍ای محروم تبدیل کرده است عدم همکاری برخی مسئولان برای اجرای طرح‌ها است.

در این استان رفتار برخی از مسئولان سبب شده است که روحیه قوم وخویش‌گرایی ترویج پیدا کند که امیدواریم مردم در انتخابات پیش رو ثابت کنند که دیگر مسئولان را به صورت قومی و قبیله‌ای انتخاب نمی‌کنند.  

در حال حاضر مأموریت بنده این است که در این استان اشتغال‌زایی کنم که البته موانع جدی بسیاری بر سر این راه قرار دارد و برای حل آن‌ها از برخی از مسئولان کمک گرفته‌ایم که در صورت همکاری، مشکلات حل خواهد شد.

ایکنا - شما که همه فعالیت‌هایتان خیرانه است، امرار معاشتان چگونه می‌گذرد؟

بنده وابسته به هیچ اداره و ارگانی نیستم و به صورت آزاد کار می‌کنم و درآمدم از طریق مغازه و کارگاه‌هایم تأمین می‌شود.

همچنین یکی از طرح‌هایی که مسئولان ملی با بنده همکاری نکردند و می‌توانم از طریق بازار خصوصی آن را پیگیری کنم «احیاء صنعت فراوری بلوط» است. بهترین جنگل‌های بلوط در دنیا در آمریکا و شش استان کرمانشاه، چهارمحال‌وبختیاری، لرستان، کردستان، خوزستان و کهکیلویه و بویراحمد وجود دارند که این محصول تمام بیماری‌های معده را برطرف می‌کند.

در حال حاضر نیز بازار فروش این محصول در روسیه، هندوستان و سوریه همراه با یک تیم تحقیقاتی نخبه در اختیار ما است که درآمد خوبی از این طرح ایجاد خواهد شد.

ایکنا - خاطره‌ای از بهترین لحظه کارتان تعریف کنید.

همه این کار خوبی و خاطره است، حتی سختی‌های این کار هم زیبا است و تنها کافی است دیدگاه انسان تغییر کند.

captcha