تحقق آموزه‌های تربیتی دین در قالب جامعه‌سازی و تشکیلات‌سازی
کد خبر: 3841224
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۴
حجت‌الاسلام موسوی عنوان کرد:

تحقق آموزه‌های تربیتی دین در قالب جامعه‌سازی و تشکیلات‌سازی

گروه معارف ـ حجت‌الاسلام موسوی با بیاناینکه آموزه‌های تربیتی دین در قالب جامعه سازی و تشکیلات سازی اتفاق می‌افتد، گفت: تفقه در دین باید با نگاه اجتماعی بازتولید شود و دغدغه اصلی مؤمنان باید مذهبی بودن تشکیلات اجتماعی و دولت اسلامی باشد.

موسوی

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام سیدمنصور موسوی، مدیر مرکز فرهنگی عصر ظهور اهواز در «نشست تشکیلات ولایی مدیریت انقلابی» که ظهر امروز 18 شهریورماه در مسجد الغدیر اهواز برگزار شد، اظهار کرد: حادثه عاشورا یک مدل کوچک و در عین حال جامع از جامعه اسلامی و تشکیلات ولایی و مدیریت انقلابی و جهادی بود.

وی ادامه داد: متاسفانه دین‌شناسی ما تا به الان دین‌شناسی فردمحور بوده است؛ خیلی اندک در تاریخ هزارساله حوزه علمیه امثال امام راحل، مقام معظم رهبری، علامه طباطبایی و سیدحیدر آملی توانستند بُعد اجتماعی دین را برجسته کنند. علمای اسلامی مثل این بزرگواران نمونه‌ای جدید از دین شناسی را آوردند که البته هنوز به پختگی کامل نرسیده است.

موسوی با تأکید براینکه باید اندیشه اجتماعی امام راحل و مقام معظم رهبری را مورد کنکاش قرار دهیم، افزود: آموزه‌های تربیتی دین در قالب جامعه سازی و تشکیلات سازی اتفاق می‌افتد؛ اگر تمدن غرب توانسته است بر دنیا چیرگی یابد از همین اکسیر استفاده کرده و فلسفه خود را در بستر اجتماع تولید کرده است یعنی به عبارت دیگر تمدن غرب نظام اجتماعی خود را برتری داده و لایه پنهان آن فلسفه و فکری است که این نظامات اجتماعی را تولید می‌کند.

مدیر مرکز فرهنگی عصر ظهور اهواز با اشاره به اینکه تفقه در دین باید با نگاه اجتماعی بازتولید شود، گفت: با مطالعه کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» متوجه می‌شویم که مقام معظم رهبری به ما می‌گویند دولت اسلامی مقدم بر جامعه اسلامی است؛ وقتی می‌گویم دولت منظور قوه مجریه نیست بلکه همه ارکان مثل نهادهای مذهبی، شهرداریها، قوه قضاییه و هر کسی که مسئولیتی دارد را شامل می‌شود.

وی افزود: دغدغه اصلی مؤمنان باید مذهبی بودن تشکیلات اجتماعی و دولت اسلامی باشد. بزرگترین مظلومیت اهل بیت(ع) این است که قدرت تحلیل اجتماعی یارانشان اندک بود.

موسوی با تأکید بر اینکه ویژگی‌های یاران امام زمان(عج) با یاران امام حسین(ع) قطعا متفاوت خواهد بود، تصریح کرد: جانفشانی، ایثار، از خودگذشتگی و ... از ویژگی‌هایی است که برای یار امام زمان(عج) خوب است اما آنچه مهم و نیاز اصلی این است که یاران صاحب الزمان(عج) مدیریت ولایی و انقلابی را می‌دانند و در اوج کار تشکیلاتی و مدیریتی هستند؛ مدیریت در تراز توحیدی اباصالح المهدی(ع) ویژگی یاران امام زمان(عج) است.

مدیر مرکز فرهنگی عصر ظهور اهواز افزود: امام به انسانهای پاک‌دست، مدیر و کارآمد مثل، ابوالفضل العباس(ع)، حبیب بن مظاهر و مسلم نیاز دارد که بتوانند تشکیلات او را اداره کنند. از این بابت است که باید درسهای مدیریتی کربلا را مورد کنکاش قرار دهیم.

وی بزرگترین آفت جامعه ایمانی را عدم هماهنگی میان دغدغه‌های آن جامعه با مسائل و دغدغه‌های امام زمان دانست و گفت: «شبی که امام حسین(ع) فردای آن عازم عراق بود، محمدبن حنفیه به ایشان گفت که به این سفر نرو. از مکر کوفیان نسبت به برادر و پدرت خبر داری؛ می‌ترسم که با تو نیز چنین کنند. امام حسین(ع) پاسخ گفت باید باید در اینباره فکر کنم؛ سحرگاه آن شب که امام تصمیم سفر به عراق را عملی ساخت، محمد گفت: وعده داده بودی که فکر کنی چرا بدین زودی عازم سفر شدی؟ امام(ع) فرمود: چون تو رفتی، جدم ـ پیامبر(ص) را در خواب دیدم. فرمودند : یا حسین اُخْرُجْ فإنّ اللهَ شاءَ أن یَراکَ قَتیلا ؛ ای حسین بیرون برو که خدا می خواهد تو را کشته ببیند. محمد حنفیه گفت: چرا زنان را با خود می بری ؟ حضرت فرمودند : إنَّ الله شاءَ أنْ یَراهُنَّ سَبایا ؛ خدا می خواهد ایشان را اسیر ببیند.»

موسوی ادامه داد: حرف حق همیشه یارانش کم هستند پس نترسید. بسیاری از اشکالاتی که در انقلاب اسلامی ایجاد شد به این دلیل بود که خوبان ما علم مدیریت را نداشتند و بالعکس. تا کی باید در دهه محرم بر سر خود بزنیم و وااماما و واغربتا بگوییم در حالی که امام حی و حاضر ما در غربت است. چرا امام حسین(ع) پس از شهادت حضرت عباس(ع) گفت: «الْانَ إِنْکَسَرَ ظَهْری» چون مدیرش را از دست داد.

مرکز فرهنگی عصر ظهور اهواز بزرگترین مشکل فراگیر میان قشر مذهبی و حزب‌اللهی را ترس از نرسیدن به نتیجه عنوان کرد و توضیح داد: بسیاری از آنهایی که امام حسین(ع) را در کربلا همراهی نکرده و یا میانه راه تنها گذاشتند به دلیل ترس از به نتیجه نرسیدن حرکت امام بود.

وی با بیان اینکه در راه تکلیف گرایی، حوزه تکلیف و نتیجه گرایی ناشناخته مانده است، گفت: حتما انسان باید ناظر به نتیجه اقدام کند اما آنچه که باید برای او مهم باشد حوزه تکلیف است. توضیح آیه شریف «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها» این است که حوزه تکلیف انسان حوزه مقدمات است نه نتیجه و انسان در آماده کردن مقدمات رسیدن به یک نتیجه مطلوب مکلف است و مسئول نتیجه نیست؛ این نکته را از جهان بینی توحیدی آموخته‌ایم. پس در اینجا باید گفت اگر امام حسین(ع) در حرکتش موفق می‌شد و می‌توانست حکومت تشکیل دهد، سرنوشتی همچون حکومت امیرالمومنین(ع) داشت و دیگر ظرفیتی برای حماسه و عزاداری نبود.

موسوی اظهار کرد: مدیر با نگاه توحیدی هیچگاه از نرسیدن به نتیجه ناراحت نمی‌شود و هرگاه به نتیجه نرسید در آن خیر می‌بیند.

انتهای پیام

captcha