هیئت‌های مذهبی از مدیریت‌های سنتی فاصله بگیرند
کد خبر: 3839654
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
منطق حسینی3/

هیئت‌های مذهبی از مدیریت‌های سنتی فاصله بگیرند

گروه شهرستان‌ها ــ رئیس تبلیغات اسلامی کاشمر و خلیل‌آباد با تأکید بر اینکه هیئت‌های مذهبی باید از ظرفیت هیئت در طی سال نیز استفاده کنند و منحصر به دهه محرم و یا ایام خاصی نباشند، گفت: همچنین هیئت‌های مذهبی در طول سال باید خدمات فرهنگی ارائه دهند.

هیئت‌های مذهبی از مدیریت‌های سنتی فاصله بگیرندحجت‌‌الاسلام محمدحسین صداقتی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشمر و خلیل‌آباد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه طبق سال‌های گذشته ماه محرم و صفر در اولویت کارها قرار دارد و از قبل برنامه‌ریزی‎‌های ویژه‌ای در این خصوص انجام می‌شود، گفت: در سطح شهرستان‌های کاشمر و خلیل‌‍آباد 300 هیئت مذهبی وجود دارد که از این تعداد 160 هیئت در کاشمر و روستاهای اطراف، 70 هیئت در شهرستان خلیل‌آباد و 70 هیئت دیگر در بخش کوهسرخ هستند.

وی ادامه داد: برای آماده‌سازی هیئت‌های مذهبی در سطح دو شهرستان کاشمر و خلیل‌آباد جهت ماه محرم جلساتی برگزار شده که همایش طلایه‌داران با حضور 150 نفر از روحانیان دو شهرستان و مسئولان هیئت‌های مذهبی در مکتب نرجس کاشمر، برگزاری کلاس آموزشی نسبت به مسائلی که در دهه اول محرم باید مطرح شود، نشست توجیهی مسئولان هیئت‌ها و مداحان شهرستان خلیل‌آباد با حضور 100 نفر، دعوت تمامی هیئت‌های مذهبی برای شرکت در همایش لبیک یاحسین از جمله آن برنامه‌ها بوده است.

صداقتی همچنین از اعزام 40 نفر مبلغ بانو و آقا خبر داد و گفت: 36 نفر از این افراد آقا و 4 نفر بانو هستند که برای ماه محرم در سطح منطقه به خصوص در روستاها اعزام شدند و فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری درباره لزوم توجه به نقش خانواده و اهمیت تلاش هیئات در این زمینه، با مشارکت ‌و هم‌اندیشی جامعه ‌بزرگ ‌فعالان ‌هیئت، شعار «بنفسی انت و اهلی و مالی» به‌عنوان شعار مشترک هیئت‌های مذهبی در ماه محرم 1441 اعلام شده است.

رئیس تبلیغات اسلامی کاشمر و خلیل‌آباد بیان کرد: در این زمینه به روحانیان تأکید شده منبرهایشان در محورهای اجتماعی به خصوص خانواده باشد تا ظرفیت خانواده اسلامی احیا شود، همچنین از هیئت‌های مذهبی خواسته شده فضاسازی و انتخاب شعارها برمبنای موضوع خانواده باشد. همچنین آغاز تمامی هیئت‎های مذهبی با قرآن از دیگر توصیه‌هایی است که به هیئت‌های مذهبی می‌کنیم که نه تنها در ماه محرم و صفر بلکه خواسته شده آغاز تمامی مراسم‎ هیئت‎ها در طول سال هم با تلاوت قرآن باشد تا از ظرفیت قاریان شهرستان بیشتر استفاده شود.

ضرورت جوان کردن بدنه هیئت‌های مذهبی

صداقتی همچنین براستفاده بیشتر از ظرفیت جوانان در هیئت‌ها تأکید کرد و گفت: با استفاده بیشتر از ظرفیت جوانان و استفاده از توان آن‌ها در مدیریت هیئت‌ها تلاش می‌‏شود برای سال‌های آینده بدنه هیئت‌ها را جوان کنیم.

وی رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشمر و خلیل‌آباد در ادامه در خصوص ممنوعیت حمل تمثال‌ها و تصاویر منتسب به ائمه‌اطهار(ع) گفت: چون در هیئت‌های مذهبی و عزاداری‌ها با اعتقادات مردم کار می‌کنیم، نمی‌توان به یکباره جلوی تمامی آن‌ها را گرفت. باید در این خصوص فرهنگ‌سازی شود، در همین راستا بسته‌های محتوایی برای هیئت‌های مذهبی تولید شده و در حال توزیع شدن است.

وی بیان کرد: سطح اعتقادی مسئولان هیئت‌ها، مداحان و قشر مذهبی به مرور زمان ارتقا پیدا خواهد کرد و هیئت‌هایی که مراعات کنند در اجرای برنامه‌ها در اولویت قرار دارند و تشویق می‌شوند.

صداقتی با بیان اینکه خانه مداحان اداره تبلیغات اسلامی مسئولیت نظارت بر اشعار مداحان را برعهده گرفته است، گفت: مداحانی که نسبت به شعار سال و موضوع خانواده کار می‌کنند و در اشعار و روضه‌ها از این محتوا استفاده کنند، تقدیر می‌شوند.

وی در ادامه با تأکید براینکه هیئت‌های مذهبی باید از مدیریت‌های سنتی فاصله بگیرند و از ظرفیت هیئت در طی سال نیز استفاده کنند و منحصر به دهه محرم و یا ایام خاصی نباشد، افزود: هیئت‌های مذهبی در طول سال باید خدمات فرهنگی ارائه دهند.

رئیس تبلیغات اسلامی کاشمر و خلیل‌آباد منحصر شدن فعالیت هیئت‌های مذهبی را تنها در محرم، صفر و مناسبت‌های طول سال را یک آسیب دانست و اظهار کرد: هر چند در استفاده از آهنگ‌های نامناسب در مداحی‌ها، نوع سینه‌زنی‌ها و برگزاری مراسم‌، آسیب‌هایی داریم که با توجه به توجیهات صورت گرفته، گزارش خاصی تاکنون در منطقه نداشته‌ایم، اما اگر مواردی هم بوده مسئولان توجیه می‎شوند تا مراسم به‌خوبی برگزار شود.

صداقتی گفت: استفاده از ظرفیت موجود جلسات قرآنی و خانه‌های قرآنی در ماه محرم و صفر باید مورد توجه قرار گیرد و باید به این نکته نیز اشاره کرد که در مجموع 200 جلسه قرآنی و 30 خانه قرآنی در سطح منطقه داریم. از 30 خانه قرآنی، 5 خانه در خلیل‌آباد 25 خانه در کاشمر و از 200 جلسه قرآنی 140 جلسه مربوط به شهرستان کاشمر و 60 جلسه در شهرستان خلیل‌آباد فعالیت دارند.

انتهای پیام

captcha