آیه 58 سوره یونس؛ بشارتی برای حافظان قرآن
کد خبر: 3837208
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵
حافظ قرآن بروجنی:

آیه 58 سوره یونس؛ بشارتی برای حافظان قرآن

گرو فعالیت‌های قرآنی ـ حافظ کل قرآن کریم در چهارمحال و بختیاری گفت: پیام آیه ۵۸ سوره مبارکه یونس این است که به فضل و رحمت خدا بايد خوشحال شد و امیدوار بود. بر اساس تفاسیر معروف، مضمون آیه به «حفظ قرآن کریم» اشاره دارد و مراد آن است که خداوند به سبب قرآنی که حافظان این کتاب الهی در سینه دارند، شادمانشان می‌کند و این قرآن برای آنان از هر چیز دیگری بهتر است. تأمل بر روی این آیه آرامش‌بخش و بهجت‌آور است.

محمدامین مسلمی حافظ کل قرآن کریم در شهر بروجن استان چهارمحال و بختیاری است که علاوه بر نقش مهم پدر و مادرش در جهت جذب به فعالیت‌های قرآنی و انس با این کتاب الهی نقش اساتیدش را در راهنمایی برای پیمودن این مسیر نورانی مهم می‌داند. در ادامه گفت‌وگوی ایکنا از چهارمحال و بختیاری را با این حافظ قرآن کریم می‌خوانید.

ایکنا؛ لطفاً خودتان را معرفی کنید.

محمد امین مسلمی ۲۱ ساله از شهر بروجن هستم که در دانشگاه علوم قضایی در رشته حقوق تحصیل می‌کنم. حدود 6 سال است که به توفیق حفظ کل قرآن کریم نائل شده‌ام.

ایکنا؛ حفظ قرآن را از چه سالی آغاز کردید و مشوق‌هایتان در این امر چه کسانی بودند؟

بنده در چهارده سالگی با تشویق و همراهی پدر و مادر و نیز راهنمایی اساتیدم در بروجن حفظ قرآن را آغاز کردم و پس از سه سال تلاش، توانستم کل قرآن را حفظ کنم.

ایکنا؛ روشتان را برای حفظ قرآن بگویید.

بنده ابتدا ترجمه هر آیه را در یک صفحه می‌خواندم و ترتیل آیات آن صفحه را با صدای استاد منشاوی گوش می‌کردم. سپس هر آیه را جداگانه سه مرتبه با چشم، سه مرتبه با گوش و سه مرتبه با زمزمه با استاد منشاوی همراهی می‌کردم. در مرحله آخر، آیات را در کنار هم و به صورت یکجا از حفظ تلاوت می‌کردم.

ایکنا؛ چه عامل یا عواملی را در انس شما با قرآن کریم مؤثر می‌دانید؟

علاوه بر محیط قرآنی خانه و نقش مهم پدر و مادر در جهت جذب بنده به فعالیت‌های قرآنی باید بگویم که توفیق حفظ قرآن نعمتی از جانب خدواند است و اگر کشش معنوی به سمت قرآن در انسان ایجاد نشود، هیچ کوششی مؤثر نخواهد بود لذا توفیق الهی بیش و پیش از هر عامل دیگری در این خصوص مهم است.

ایکنا؛ در چه مسابقاتی شرکت و چه مقام‌هایی کسب کرده‌اید؟

از حدود ۱۵ سالگی هر ساله در اکثر مسابقات حفظ اعم از مسابقات قرآن اداره اوقاف، مُدهامتان، مسابقات قرآن کارکنان قوه قضائیه، مسابقات بسیج دانش‌آموزی و سپس دانشجویی و ... شرکت کرده‌ام و در اغلب مسابقات به عنوان برگزیده استانی به مرحله کشوری راه یافته‌ام که در سال ۹۷ نیز مقام سوم کشوری را در مسابقات قرآن کارکنان قوه قضائیه در شهر مقدس قم کسب کردم.

انس با قرآن مایه طمأنینه است/ایجاد جذابیت در آموزش قرآن برای کودکان و نوجوانان مهم است

ایکنا؛ به نظر شما زیباترین آموزه قرآن را در کدام آیه می‌توان یافت؟

قرآن کتاب زندگی و هدایت است و به بسیاری از موضوعات مبتلابه بشر اشاره دارد بنابراین انتخاب یک آیه از میان انبوه آیات شریفه کار دشواری است. با این حال به آیه شریفه ۱۰۵ سوره توبه اشاره می‌کنم که خداوند می‌فرماید: «وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ ۖ وَسَتُرَدُّونَ إِلَىٰ عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»، و بگو که هر عمل کنید خدا آن عمل را می‌بیند و هم رسول و مؤمنان بر آن آگاه می‌شوند، آن گاه به سوی خدایی که دانای عوالم غیب و شهود است، بازگردانیده شوید و او شما را به کردارتان واقف سازد.

حفظ قرآن کریم چه تأثیرات محسوسی در زندگی شما داشته است؟

انس با این کتاب آسمانی مایه طمأنینه و آرامش است چرا که از دغدغه‌های دنیایی می‌کاهد و توجه انسان را به افق معنویت جلب می‌کند. ضمن اینکه به برکت فعالیت در عرصه قرآنی، دوستان زیادی پیدا کرده‌ام که همگی در مسیر نورانی قرآن گام بر می‌دارند و شرکت در محافل، مجالس و مسابقات قرآن، همواره گستره دوستان قرآنی‌ام را وسیع‌تر می‌کند.

ایکنا؛ تلاوت کدام آیه شما را به طمأنینه مورد اشاره‌تان نزدیک می‌کند؟

خداوند در آیه ۵۸ سوره مبارکه یونس می‌فرماید: «قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُون»َ بگو به فضل و رحمت خدا بايد خوشحال شوند كه از آنچه گردآورى كرده‌‏اند بهتر است. بر اساس تفاسیر معروف، مضمون آیه به «حفظ قرآن کریم» اشاره دارد و مراد آن است که خداوند به سبب قرآنی که حافظان این کتاب الهی در سینه دارند، شادمانشان می‌کند و این قرآن برای آنان از هر چیز دیگری بهتر است. تأمل بر روی این آیه آرامش‌بخش و بهجت‌آور است.

ایکنا؛ به عنوان یک جوان نخبه و فعال قرآنی موفق در استان، نظرتان را در خصوص نحوه عملیاتی کردن توصیه مقام معظم معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ در کشور، بگویید.

در وهله نخست دغدغه فراگیری و حفظ قرآن کریم فرزندان باید در خانواده وجود داشته باشد، یعنی همانطور که برای ریاضی و زبان فرزندانشان دغدغه‌مند هستند برای دین آنان نیز اهمیت قائل باشند. امر آموزش نیز باید به افراد متعهد و متخصص در زمینه قرآن سپرده شود تا افراد را جذب کلاس‌ها کنند.

ایکنا؛ به نظر شما محیط آموزشی قرآن در جهت جذب و نگه داشتن قرآن‌آموز در کلاس، چه نقشی دارد؟

ایجاد جذابیت در آموزش قرآن برای کودکان و نوجوانان بسیار مهم است تا علاوه بر آموزش کودکان به مبحث تربیتی آنان نیز توجه شود. نمونه بارز ارائه آموزش جذاب به قرآن‌آموزان، طرح تابستانه «شور و شیرین» است که از ۳ سال گذشته برای نونهالان بروجنی اجرا می‌شود. در این کلاس‌های سه ساعته، نونهالان ساعتی را به فراگیری قرآن در رشته‌های صوت و لحن، قرائت، مفاهیم و ... سپری می‌کنند و دو ساعت دیگر را در زمینه‌هایی چون رشته‌های ورزشی و هنری اعم از شنا، فوتسال، خطاطی و ... آموزش می‌بینند که این طرح بسیار موفق است و افراد زیادی را تحت پوشش دارد.

انتهای پیام

captcha