نمایش نخستین قرآن دست‌نویس ایران به خط ثلث در باکو
کد خبر: 3835722
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴

نمایش نخستین قرآن دست‌نویس ایران به خط ثلث در باکو

گروه بین‌الملل ــ نخستین قرآن كریم و صحیفه سجادیه کشورمان كه به صورت دستی و بدون استفاده از دستگاه‌های تحریر به خط ثلث كتابت شده است، طی نمایشگاهی در باکو در معرض دید عموم قرار گرفت.

نمایش نخستین قرآن دست‌نویس ایران به خط ثلث در باکوبه گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ در آستانه فرارسیدن عید غدیر خم، نمایشگاه آثار هنری و خوشنویسی «کتابت وحی» دیروز، 26 مردادماه به همت رایزنی فرهنگی ایران در باکو گشایش یافت.

این نمایشگاه با حضور اصغر فارسی، رایزن فرهنگی ایران در باکو و تعدادی از اصحاب هنر و فرهنگ جمهوری آذربایجان در محل خانه فرهنگ شهریار این نمایندگی فرهنگی برپا شد.

در این نمایشگاه، قرآن‌های دست‌نویس در اندازه و اشکال مختلف و همچنین، بیش از 50 اثر هنری و خوشنویسی علی عبدالحسین‌زاده، هنرمند برجسته کشورمان در معرض دید علاقه‌مندان و مشتاقان قرآن کریم و هنر خوشنویسی قرار گرفت. این هنرمند گرانقدر با خوشنویسی و كتابت آیات كلام وحی، آثار متمایز و اثرگذاری را خلق کرده است.

رایزن فرهنگی کشورمان در باکو در مراسم گشایش این نمایشگاه در سخنانی، با اشاره به نقش فرهنگ و هنر در بسط و گسترش روابط فرهنگی میان ایران و جمهوری آذربایجان، این نمایشگاه و برنامه‌های فرهنگی مشابه را همچون پلی در روابط فرهنگی دو کشور توصیف کرد.

وی هنر خوشنویسی را از اجزای تمدن غنی ایران زمین برشمرد و افزود: حضور جمعیت مشتاق در این نمایشگاه نشان‌دهنده علاقه ساکنین باکو به قرآن و فرهنگ و هنر ایرانی ـ اسلامی است.

آثار خوشنویسی علی عبدالحسین‌زاده تلفیقی از هنر، احادیث و قرآن است که به غیر از این آثار با ارزش، نخستین قرآن كریم و صحیفه سجادیه در کشور كه به صورت دستی و بدون استفاده از دستگاه‌های تحریر به خط ثلث كتابت شده است نیز در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

این اثر هنری گرانقدر شامل 9 سوره از قرآن کریم (سور مسبحات) در 90 صفحه است که تذهیب آن با دست و به آب طلا مزین و با خط ثلث نیز کتابت شده است، این اثر همچنین جلدی از جنس نقره و ملیله با ابعاد 50×35 سانتی متر دارد.

هنر خوشنویسی از دیرباز به دلیل تجسم کلام وحی در میان مسلمانان جایگاه خاصی داشته است بر همین اساس رایزنی فرهنگی کشورمان در باکو با هدف توسعه و ترویج فرهنگ و هنر ایرانی ـ اسلامی و با حمایت از هنر خوشنویسی این نمایشگاه را برگزار کرد.

عبدالحسین‌زاده دارای مدرک فوق ممتاز ثلث از انجمن خوشنویسان ایران است که از سال 1389 تا 1391 نیز به کتابت قرآن کریم به خط ثلث اقدام کرده و آن را به عنوان باقیات صالحات خود معرفی می‌کند.

انتهای پیام

captcha