دلسوزی و بی‌قراری؛ از ریشه‌های امر به معروف و نهی از منکر
کد خبر: 3829607
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹

دلسوزی و بی‌قراری؛ از ریشه‌های امر به معروف و نهی از منکر

گروه معارف ــ مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا به ریشه‌های امر به معروف و نهی اشاره کرد و گفت: دلسوزی و بی‌قراری، ایمان(ایمان به سه غیبت که قرآن اشاره شده است؛ خدای بالاسر، قیامت پیش‌رو و شیطان درکمین)، امت‌سازی، خانواده‌سازی و حاکمان پنج ریشه امر به معروف و نهی از منکر است.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی ماندگاری، مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا، عصر روز گذشته یکم مردادماه در دوره آموزشی تخصصی «نقش امر به معروف و نهی از منکر در جامعه‌سازی» که در سالن بلاغ اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری برگذار شد، با بیان اینکه چرا مهمترین وظیفه، فراموش شده‌ترین فریضه شده است؟ بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر از مهم‌ترین و مظلوم‌تریم مباحث روز است تا حدی که مقام معظم رهبری از این فریضه به تعبیر« واجب فراموش شده» یاد کرده‌اند و حتی در روایتی از امام آمده«هرکس تفاوت یم(دریا) و نم( قطره) را درک کند تفاوت امر به معروف و تمام معارف دین را نیز درک خواهد کرد) این عبارت یعنی تمام معارف دین در حکم قطره و امر به و معروف و نهی از منکر در حکم دریا است و اگر امربه معروف احیا شود تمام معروف‌های دین نیز احیا می‌شود.

از خدا بخواهیم فریضه امر به معروف را از مظلومیت نجات دهد
وی در رابطه با دلسوزی وارده شده بر امر به معروف و نهی از منکر، تصریح کرد: ریشه امر به معروف و نهی از منکر دلسوزی است که متأسفانه در جامعه ما از آن به فوضولی تعبیر می‌شود، آتشنشان آتش مال را خاموش می‌کند و به مأمور دلسوز معروف می‌شود و همه از او تشکر می‌کنند اما آمر به معروف که آتش آخرت را خاموش می‌کند فوضولی کرده است و در خیابان چاقو می‌خورد، باید از خداوند بخواهیم این فریضه را از مظلومیت نجات دهد.

‌ماندگاری با بیان اینکه نقش امر به معروف و نهی از منکر در ساختن خانواده و جامعه ما کجا است؟ اظهار کرد: در تربیت دینی چهار هدف اولویت‌بندی شده‌اند که برای رسیدن به مقصد باید به صورت پلکانی طی شوند. خودسازی، تربیت خانواده، اصلاح جامعه که دو محور تشکیل دولت اسلامی و جامعه اسلامی را به دنبال دارد و تمدن سازی چهار هدف تربیت دینی هستند.

مشکلات امروز ما به خاطر انتخابمان است
مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا با بیان اینکه مشکلات جامعه امروزی ما جدی و بسیار هستند، بیان کرد: مشکلات جامعه امروزی ما به علت انقلاب و اسلام نیست بلکه به دلیل انتخاب ما است زیرا که قوه مجریه، قوه مقننه و شوراها که سه گروه اساسی حکومت هستند را مردم انتخاب می‌کنند و متأسفانه امروز که چهل سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد هنوز نتوانستیم قوه مجریه، قوه مقننه و شوراهای تراز انقلاب اسلامی را تشکیل دهیم، دولت تراز انقلاب اسلامی تشکیل نشده  و به تبع آن جامعه خوبی هم ساخته نشده است.

وی ادامه داد: البته جامعه قطعات خوبی مانند اربعین، ماه رمضان، اعتکاف، یادواره‌های شهدا و ... دارد اما قطعات بازار، ازدواج، مراسم‌ عروسی‌ها، ادارات و مدیریت‌ها در جامعه زیبا نیست که اگر دولت و جامعه‌ای تراز اسلام شود الگویی برای دولت‌های دیگر خواهد شد.

پنچ ریشه امر به معروف و نهی از منکر
‌ماندگاری به ریشه‌های امر به معروف و نهی اشاره و اظهار کرد : دلسوزی و بی‌قراری، ایمان(ایمان به سه غیبت که قرآن اشاره شده است؛ خدای بالاسر، قیامت پیش‌رو و شیطان درکمین)، امت سازی، خانواده‌سازی و حاکمان پنج ریشه امر به معروف و نهی از منکر است.

مدیر موسسه روایت سیره شهدا به حدیثی از پیامبر اسلام(ص) اشاره کرد و گفت: نبی خدا می‌فرماید: (خداوند شما را دوست دارد پس روی شما غیرت دارد و چون غیرت دارد امر به معروف و نهی از منکر را واجب کرده است.) این فریضه واجب برای تربیت خود است و سه نتیجه مشارطه(برنامه‌ریزی)، مراقبه و محاسبه در اعمال را به همراه دارد، که اگر برای کارهایمان برنامه‌ریزی نداشته باشیم و از خود مراقبت نکنیم و اعمال را محاسبه نکنیم یعنی خود را دوست نداریم.

اصلی‌ترین ریشه منکرات
این کارشناس مذهبی در ادامه به ریشه منکرات اشاره کرد و افزود: کم گذاشتن در تکالیف اصلی‌ترین ریشه منکرات است که اگر مسئولان در سمت‌های خود کم نگذارند بسیاری از منکرات اتفاق نمی‌افتد، که اگر ایمان به سه غیبی (خدا، قیامت، شیطان) که خداوند در قرآن به آن نیز اشاره شده است را در نظر بگیریم هیچ کدام از این منکرات به وجود نمی‎آیند.

ماندگاری گفت: امام سجاد(ع) با نامه‌نگاری امر به معروف و نهی از منکر مکتوب را به ما آموزش داده‌اند اگر در جامعه مسئولی کار نادرستی انجام داد و صد نفر به او نامه بدهند امر به معروف و نهی از منکر مکتوب انجام شده و این عمل نادرست نیز اصلاح می‌شود.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر یعنی «تنها خوری» ممنوع، بیان کرد: معروف همچون عطر خوشی است که اگر آن را انتشار دهیم خود نیز از این رایحه خوش لذت می‌بریم و معروف همچون بوی بدی است که خود ما را نیز آزار می‌دهد.

‌ماندگاری در پایان گفت: برای فراگیر شدن امر به معروف و نهی از منکر سه نکته آداب، عمل و حمایت لازم است، امر به معروف آدابی دارد که باید بدانیم و کسی که آمر به معروف است ابتدا خودش باید عامل به معروف نیز باشد و در جامعه نیز باید از این فریضه حمایت شود.
انتهای پیام

captcha