امید، مجاهدت و پرهیز از ترس؛ شرط‌های تحقق بیانیه گام دوم
کد خبر: 3829600
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷

امید، مجاهدت و پرهیز از ترس؛ شرط‌های تحقق بیانیه گام دوم

گروه معارف ــ مدیر مؤسسه تفحص سیره شهدا گفت: سه مؤلفه مهم پرهیز از ترس، امید داشتن و مجاهدت، عوامل اصلی تحقق بیانیه گام دوم هستند.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی ماندگاری، مدیر مؤسسه تفحص سیره شهدا، شب گذشته اول مردادماه در بیست‌وششمین دوره طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه‌زدایی دینی با یادآوری سه انقلاب در تاریخ، اظهار کرد: برای نصرت در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب مروری بر گام نخست و دوم در سه انقلاب پیامبر اسلام(ص)، امام حسین(ع) و انقلاب مشروطه می‌تواند روشنگر باشد.

وی قیام پیامبر(ص) در گام نخست را موفقیت‌آمیز خواند و بیان  کرد: این انقلاب از ابتدا رشدی سریع و وسیع داشت و مردم در مدینه فوج فوج به اسلام گرویدند پس پیامبر(ص) درصدد دعوت سایر ملل به اسلام شدند.

‌ماندگاری با استناد به آیه ۵۴ سوره مبارکه مائده، گفت: اما این انقلاب در گام دوم منحرف شد و شکست خورد و خداوند پیامبرش را آگاه ساخت که پس از تو همگان از جانشینت روی بر خواهند گرداند.

وی در تشریح قیام امام حسین(ع) هر دو گام آن‌را موفقیت‌آمیز خواند و بیان کرد: گام نخست که تا عصر عاشورا ادامه داشت، پیروزی خون بر شمشیر بود و نبرد در راه حق عینِ پیروزی است.

‌ماندگاری افزود: گام دوم نیز دوران افشاگری و خطابه حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) را شامل می‌شود که لرزه بر اندام ظلم و جور یزیدیان انداخت و به تعبیر آن بانوی بزرگوار خطاب به امام شهید(ع)، انقلاب به ثمر نشست، شام فتح شد و رقیه(س) سفیر شام شد.

وی با یادآوری قیام مشروطه، گام نخست آن‌را پیروزمندانه برشمرد و تأکید کرد: در این مرحله سلطنت مشروطه بر مبنای قانون شکل گرفت اما در گام دوم سر شیخ فضل‌الله نوری بالای دار رفت و مشروطه مشروعه پا نگرفت.

ماندگاری با اشاره به آغاز گام دوم انقلاب اسلامی، گفت: اهداف انقلاب در گام نخست محقق شد، یعنی سقوط رژیم پهلوی و تشکیل حکومت اسلامی به خوبی به تحقق پیوست.

وی دچار بودن انقلاب اسلامی به ویروس خارجی جنگ و تحریم و ویروس داخلی نفاق و تخریب را یادآور شد و اضافه کرد: انقلاب چهل سال توانست مقاومت کند و روند رشدش نیز متوقف نشد همچنان‌که امروز در ده‌ها حوزه جزو ده قدرت برتر جهان است.

اتحادی که در اقتدار ‌ایران خللی وارد نمی‌کند
ماندگاری فروپاشی ابرقدرت‌هایی نظیر اتحاد جماهیر شوروی را حاصل اتحاد آمریکا و اروپا خواند و تأکید کرد: امروز اما اتحادی بزرگتر میان آمریکا، اروپا، آل سعود و شیخ‌نشینان عرب نتوانسته در اقتدار انقلاب اسلامی ایران خللی وارد نکرده و بلکه در منطقه و جهان مقتدر است.

وی با تأکید بر اینکه وجود مشکلات طبیعی است، ادامه داد: کدام کشور وابسته به آمریکا می‌تواند روی پای خود بایستد حال آنکه نیروهای جهاد اسلامی و حزب‌الله که از این انقلاب تأسی می‌گیرند در جنگ‌های ۳۳ روزه یا ۲۲ روزه ‌مقابل آمریکا و متحدانش مقتدرانه می‌ایستند.

‌ماندگاری با اشاره به جهانی بودن انقلاب اسلامی ایران، بیان کرد: حضرت نوح در ۹۵۰ سال عمر خود توانست ۸۷ نفر را هدایت کند و انقلاب اسلامی میلیون‌ها انسان را در سراسر جهان بیدار کرد.

مؤلفه‌های اصلی تحقق بیانیه گام دوم
وی با استناد به آیه ۵۴ سوره مائده و با تأکید بر لزوم توجه به علل شکست یا پیروزی انقلاب‌های تاریخ در گام دوم، گفت: در یک جمع‌بندی می‌توان سه مؤلفه مهمِ پرهیز از ترس، امید داشتن و مجاهدت را عوامل اصلی تحقق بیانیه گام دوم دانست.

وی در تشریح ترس به عنوان عامل بازدارنده پیروزی در گام دوم، بیان کرد: ترس در سه محور مطرح است که ترس از کمی تعداد، ترس از تهدیدات دشمن و ترس از مشکلات را شامل می‌شود.

‌ماندگاری شگرد دشمن را ترس و ارعاب خواند و افزود‌: بر اساس آیه ۱۷۴ سوره مبارکه آل‌عمران، شیطان مجسم امروز یعنی آمریکا و مزدورانش ترس را در وجود ما می‌اندازند و این قاعده دشمن است.

وی با یادآوری پیروزی‌های بزرگ تاریخ علی‌رغم عده قلیل مسلمانان، بیان کرد: پیروزی پیامبر(ص) و یاران اندکشان در مباهله با نصارای نجرانی، پیروزی کاروان کم‌شمار اهل بیت امام حسین(ع) بر یزیدیان، پیروزی‌های پرشمار ایرانیان در جنگ تحمیلی علیه لشگر عراق که تحت حمایت ابرقدرت‌ها بود یادآور این نکته‌اند که عده قلیل به علاوه خدا ‌برابر عده پرشمار منهای خدا پیروز است و نباید ترسید.

‌ماندگاری ادامه داد: در آیه ۲ سوره مبارکه محمد خداوند تأکید دارد که اگر ایمان بیاورید کم و زیاد شما را اصلاح و اعمال دشمنانتان را خراب می‌کنم پس ‌برابر دشمن فقط الله‌اکبر باید گفت.

وی با اشاره به ماجرای شکست آمریکا در صحرای طبس آن‌را نمونه‌ای از قدرت خدواند دانست و افزود: این نمونه‌ای از امداد غیبی خداست و کسی که در راه خدا و مکتب شهادت گام بردارد اگر بکشد یا کشته شود، پیروز است.

پیروز میدان هستیم
‌ماندگاری همگان را به هراس نداشتن از مشکلات دعوت کرد و گفت: پیشرفت امروز ایران در موشکی و ماهواره مرهون مشکل بزرگی چون جنگ بود و توانستیم محدودیت را به فرصت تبدیل کنیم؛ پس تا زمانی‌که مردم و مسئولان نترسند، پیروز میدان هستیم.
وی در تشریح امیدواری، تصریح کرد: این مؤلفه نیز بر سه محور استوار است نخست امید داشتن به ظهور امت واحد از عده قلیل چنان‌که امام خمینی(ره) خطاب به آمریکا فرمود برای تسلط بر انقلاب اسلامی باید ۳۶ میلیون ایرانی را بکشید.

مدیر مؤسسه تفحص در سیره شهدا ادامه داد: امیدواری به نصرت محور دوم است که بر اساس آیه ۷ سوره مبارکه محمد، اگر در پای دین خدا ایستادگی شود نصرت قطعی است.

وی با نقل ۶ آیه شریفه در توصیف خداوند، گفت: خداوند همانا «لله خزائن السموات و الارض»، «لله جنود السموات و الأرض»، «لله غیب السموات و الأرض»، «لله ملک السموات و الأرض» و «لله مقالید السموات و الأرض» است.

ماندگاری امیدواری به صبر تا تحقق ظفر را نیز یادآور شد و افزود: حضرت زینب(س) صبر پیشه کرد و امیدوار روزی بود که همگان ندای «لبیک یا حسین» سر بدهند که چنین شد.

وی با تأکید بر جهاد به عنوان مؤلفه سوم برای تحقق گام دوم، یادآوری کرد: مجاهدت نباید محدود به عده‌ای خاص باشد بلکه همگان باید اهل مجاهدت باشند و هر فردی در هر کسوتی کار و تلاش کند.

مقاومت؛ شرط تحقق مجاهدت
ماندگاری با اشاره به اینکه ۶۰۰ آیه قرآن به مجاهدت اختصاص دارد، گفت: مجاهدت حتی به سن و سال نیست و وجود ۳۶ هزار دانش‌آموز شهید و ۵ هزار شهید زیر ۱۵ سال، گواه آن است.

وی شرط تحقق مجاهدت را مقاومت دانست و بیان کرد: این مقاومت خستگی هم به دنبال دارد و باید استقامت کرد همچنان‌که این امت همواره وفادارترین، نترس‌ترین، امیدوارترین و جهادگرترین امت بوده‌اند.

انتهای پیام

captcha