امت‌سازی؛ مأموریت همگان در بیانیه گام دوم انقلاب
کد خبر: 3827764
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲

امت‌سازی؛ مأموریت همگان در بیانیه گام دوم انقلاب

گروه معارف - مسئول نهضت بین‌المللی نهج‌البلاغه‌خوانی گفت: حکم مأموریت همه آحاد جامعه در بیانیه «گام دوم انقلاب» امت‌سازی است، چرا که هر چه شمار اذهان همراه با رهبری افزایش یابد، جریانِ تحقق اراداه ولی‌فقیه در جامعه واقعی‌تر و عملی‌تر خواهد شد.

امت‌سازی؛ مأموریت همگان در بیانیه گام دوم انقلاب

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمیدرضا مهدوی‌ارفع، مسئول نهضت بین‌المللی نهج‌البلاغه‌خوانی، شب گذشته، 25 تیرماه، در سیزدهمین شب از سلسله جلسات بیست و ششمین دوره طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه‌زدایی دینی در مهدیه مصلی شهرکرد، با یادآوری اینکه «بیانیه گام دوم انقلاب» سومین بیانیه رهبری در چهل ساله انقلاب پس از دو بیانیه سال‌های ۶۸ و ۷۷ است، اظهار کرد: بیانیه بهمن‌ماه ۹۷ بیانیه مأموریت و رسالت است که نقشه راه چهل سال آینده را روشن می‌کند و بیانیه ولی‌فقیه زمان، حجت بر همگان محسوب می‌شود.
وی با انتقاد از نگاه متشتت برخی اهالی علم به این بیانیه، گفت: ولی‌فقیهِ حجت زمان از باب اشراف بر مسائل گذشته و حال در داخل و خارج کشور و نیز نگاه آینده‌نگرانه این بیانیه را نوشته‌‌اند و این خود حجت است و در پی حجت بودن برای آن، امری بیهوده است.
حجت‌الاسلام مهدوی‌ارفع با تأکید بر سنگین بودن متن بیانیه و فراوانی مفاهیم گفتمانی آن، بیان کرد: همین امر، تحلیل و پیاده‌سازی آن‌را دشوار می‌سازد اما در صورت اتخاذ نگاه راهبردی در قبال بیانیه می‌توان از ایجاد تردید و حیرت در برابر پیچیدگی آن جلوگیری کرد.
وی در تشریح نگاه راهبردی، گفت: در این نوع نگرش، تمام واژه‌ها و مفاهیم گفتمانی در کنار هم وزن شده و پایه و دال مرکزی متن که چونان نخ تسبیح تمام مفاهیم را به هم پیوند می‌دهد، هویدا می‌شود که با دقت و تمرکز می‌توان نقش هر کدام از گفتمان‌ها را در رابطه با مفهوم پایه‌ای درک کرد.
حجت‌الاسلام مهدوی‌ارفع با اشاره به نقطه ثقل و تمرکز بیانیه، گفت: گفتمان پایه‌ای این بیانیه همانا «جامعه‌پردازی» است که در کنار خودسازی راه را برای تحقق تمدن نوین اسلامی تا قرار گرفتن عالم زیر نگاه واحد توحیدی، یعنی ظهور امام عصر(عج)، هموار می‌کند.

جامعه‌پردازی؛ قطب بیانیه گام دوم انقلاب
وی جامعه‌پردازی را قطب بیانیه گام دوم خواند و تصریح کرد: در نگاه راهبردی برای عرضه تمدن اسلامی به جامعه بشریت، نخست باید توانسته باشیم ادعای خود را در جامعه نمونه پیاده کنیم که یک جامعه‌ در گوشه‌ای از زمین توانسته با همین نسخه دنیا و آخرت خود را آباد کند پس جامعه‌پردازی رکن رکین است و نقش و جایگاهی مقدم بر تمدن‌سازی دارد.
حجت‌الاسلام مهدوی‌ارفع با اشاره به اینکه خودسازی هم بدون جامعه‌پردازی جهت اجتماعی ندارد، افزود: خودسازی بدون جامعه‌سازی، سکولار است چرا که جامعه اسلامی افقی را ترسیم می‌کند که اسلام بدون سیاست در آن بی‌معناست.
وی «امت‌سازی» را تعبیر اسلامی جامعه‌پردازی خواند و بیان کرد: در منطق قرآن، جامعه بر دو محور امام و امت استوار است و در همین راستا امیر مؤمنان(ع) در خطبه ۲۱۶ نهج‌البلاغه، حقوق امام بر امت و حقوق امت بر امام را بر می‌شمارد.
وی در خصوص عوامل لازم برای توفیق در جامعه‌پردازی و به دنبال آن‌، معرفی اسلام به دنیا، گفت: دستیابی به دانش، بینش و نرم‌افزار جامعه‌پردازی، بهره‌مندی از هدایت امام و نیز امتی که بتواند تحت هدایت امام، بسترهای تحقق این دانش و بینش را ایجاد کند سه شرط توفیق در این امر هستند.
وی با استناد به تاریخ حیات پربار امام علی(ع)، یادآوری کرد: در عصر آن امام بزرگوار، دو شرط نخست یعنی امام و دانش و بینش در جامعه اسلامی مهیا بود اما ایشان یار و امت نداشتند و لذا به گواه تاریخ، پس از چهارده قرن هنوز هم امت علی(ع) تمثیلی از روسیاهی و نامردی هستند.
حجت‌الاسلام مهدوی‌ارفع با بیان اینکه جامعه اسلامی در آن روزگار جمعیت داشت اما جماعت نداشت، افزود: حکومت این امام بزرگوار نمونه واضح و روشنی است برای اثبات اینکه جامعه اسلامی بدون امت‌سازی به نابودی کشیده می‌شود.
وی با استناد به خطبه ۲۷ نهج‌البلاغه، گفت: از این خطبه، که به ماجرای دستور نبرد مسلمانان با شامیان و امتناع امت از عمل به دستور امام اختصاص دارد، می‌توان دریافت که اگر امت خیر و شر مورد تشخیص امام را خیر و شر خودش نداند، محکوم به ذلت و حقارت است همچنان‌که امت ایشان در شهر خودشان مورد هجوم شامیان و فراتر از آن، مورد لعن و نفرین امشان قرار گرفتند.
حجت‌الاسلام مهدوی‌ارفع با استناد به آیه ۱۴ سوره مبارکه حجرات و آیه ۵۲ سوره مبارکه آل‌عمران، تأکید کرد: امت اسلامی با محوریت امام دارای سه لایه «بصیرت»، «اطاعت» و «تسلیم» است و هر که از این سه لایه خارج باشد امت نیست ولو در بیت امام زندگی کند.
وی در تشریح لایه بصیرت، گفت: برخی افراد در جامعه اسلامی به ترازی از فهم و آینده‌نگری می‌رسند که همه وجود خود را وقف امام می‌کنند که در زمان امام علی(ع) این افراد انگشت‌شمار بودند و در عصر امروز می‌توان نمونه‌هایی را برشمرد که همواره یار و یاور رهبری هستند و شب و روز دغدغه یاری دارند.
وی با بر شمردن نام‌هایی چون قاسم سلیمانی، صیاد شیرازی، احمدی‌روشن، آوینی، تهرانی‌مقدم، ادامه داد: اینان دو ویژگی ممتاز دارند نخست آنکه تمام هستی خود را وقف امام خود می‌کنند و توجه رهبری نیز معطوف شخص اینهاست و دوم آنکه این دست افراد در تاریخ و فرهنگ شیعه در صورت غیبت ولی زمان خودشان، جایگزین ایشان می‌شوند.
حجت‌الاسلام مهدوی‌ارفع با اشاره به لایه اطاعت و ایمان که پر جمعیت‌ترند، تصریح کرد: اینان کسانی هستند که دغدغه یاری رهبری را ندارند، باری از دوش ایشان بر نمی‌دارند اما تابع تمام و کمال امر یا نهی ایشان هستند.
وی لایه تسلیم را لایه اکثریت خواند و بیان کرد: این افراد معاند، مخالف یا معارض نیستند اما گاهاً گوش به فرمان رهبری هم نیستند و تشخیص خودشان معیار است یعنی در جایی که خواسته رهبری مطابق میل خودشان نباشد، از اطاعت سرباز می‌زنند.
حجت‌الاسلام مهدوی‌ارفع با ارائه تبیین دیگری از جامعه‌سازی، گفت: جامعه‌سازی یعنی ساختن امتی از سنخ لایه نخست به گونه‌ای که تعدد افراد با بصیرت افراد لایه تسلیم را در خود هضم کند، خطر بزرگ جامعه آنجاست که اکثریت افراد جامعه لایه تسلیم باشند چرا که دشمن با حربه جنگ نرم به راحتی در ذهن آنان رسوخ و آنان را به لایه سیاه معاند تبدیل می‌کند که امروز در این قصه ضعیف عمل کرده‌ایم.

بیانیه گام دوم انقلاب را حکم مأموریت همگان
وی با تأکید بر اینکه جنگ امروز جنگ گفتمان‌هاست، بیان کرد: باید فضا را برای متدین متعهد انقلابی فراهم کرد تا بتواند ذهن خاکستری افراد لایه تسلیم را به اطاعت و حتی نصرت سوق دهد تا شاهد شکل‌گیری امت زمان امام خمینی(ره) باشیم، که به تعبیر ایشان، حتی امت رسول‌الله(ص) نیز به خوبی آن امت نبود.
حجت‌الاسلام مهدوی‌ارفع تحقق اراده امام(ره) و اطمینان خاطر از جانب امت را مهم‌ترین خصوصیت حکومت اسلامی عصر ایشان دانست و اضافه کرد: مصداق‌های بارز این خصوصیات بسیارند و در جایی که امام دستوری صادر می‌کردند یاران ایشان با جان و دل برای تحقق آن تلاش می‌کردند و مطیع ایشان بودند.
وی بیانیه گام دوم انقلاب را حکم مأموریت همگان دانست و خاطرنشان کرد: امروز امت‌سازی تکلیف همه افراد جامعه در هر صنف و با هر سطح معلومات است چرا که هر چه شمار اذهانِ همراه با رهبری افزایش یابد، جریان اراداه ولی در جامعه واقعی‌تر و عملی‌تر خواهد شد.
انتهای پیام

captcha