اجرای طرح ملی «حُسنا» ویژه مادران باردار در چهارمحال و بختیاری
کد خبر: 3816819
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸

اجرای طرح ملی «حُسنا» ویژه مادران باردار در چهارمحال و بختیاری

گروه اجتماعی ــ مسئول اجرای طرح «حسنا» در چهارمحال و بختیاری از اجرای طرح ملی حُسنا ویژه مادران باردار همزمان با هشت استان کشور در چهارمحال و بختیاری خبر داد.

سمیه گنجی، مسئول اجرای طرح «حسنا» در  چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اینکه بنیاد کرامت امام رضا(ع) با هدف خدمت به مادران باردار در اواخر سال 95 بعد از انتصاب تولیت جدید آستان قدس رضوی، تأسیس شد، اظهار کرد: پس از مدتی تحقیق و پژوهش تلاش برای برپایی نهضت محرومان در دستور کار بنیاد کرامت قرار گرفت.

حوزه خدمت بنیاد کرامت امام رضا(ع)
وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین و محوری‌ترین اصول نهضت محرومان حل مشکلات آنها به دست مردم و خود محرومان است، افزود: بنیاد برای ورود به عرضه خدمت از بین مسائل موجود در حوزه محرومیت، مسائلی از قبیل سلامت و بهداشت، اطعام به نیازمندان، جهیزیه خانواده، آموزش و تربیت و کارآفرینی اجتماعی را در دستو کار خود قرار داده که حوزه سلامت و بهداشت مهمترین حوزه خدمت‌رسانی انتخاب شده است. 

گنجی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری که فرمودند: (سلامت، محور همه چیز حتی عروج انسان است و هر انسانی حتی اگر در عرصه معنویت بخواهد رشد کند باید فرد سالمی باشد)، تصریح کرد: عرضه سلامت، در جهان امروز همپای بسیاری از دیگر حوزه‌های اجتماعی، صنعتی و فرهنگی از حوزه‌های مهم و استراتژیک کشورهاست لذا یکی از معیارهای مهم توسعه یک کشور میزان بهره‌مندی آن از سلامت است.

زیست سالم بشر بر اساس نگاه دینی و بینش توحیدی چگونه تعریف می‌شود؟
مسئول گروه جهادی هیئت محبان حضرت زینب(س) در ادامه سوالی مبنی بر اینکه زیست سالم بشر بر اساس نگاه دینی و بینش توحیدی چگونه تعریف می‌شود؟ را مطرح و در پاسخ به این سوال گفت: حیات طیبه‌ اسلامی، زندگی است که در آن راه رسیدن به معنویت و اهداف و سرمنزل‌های نهایی این راه، از زندگی دنیایی مردم عبور می‌کند. اسلام دنیای مردم را آباد می‌کند، منتها آبادی دنیا هدف نهایی نیست بلکه برخورداری انسان‌ها در زندگی دنیوی از معیشت شایسته و مناسب، از آسودگی و امنیت خاطر از آزادی فکر و اندیشه و از این طریق به سمت تعالی و فتوح معنوی حرکت کنند.

وی اظهار کرد: متأسفانه نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که امروزه در حوزه سلامت، با چالش‌هایی مواجه هستیم لذا تلاش این نهاد برآن است که در حوزه سلامت در دو بعد جسمانی و روانی به منظور پیشگیری، مقابله با بیماری‌ها و حفظ سلامت مادران امیدوار و مددجویان در حد مقدور تلاش کند.

مسئول اجرای طرح حسنا در استان در رابطه با نحوه فعالیت این بنیاد، تصریح کرد: یکی از مهمترین موضوعات مورد نیاز برای فعالیت مستمر و مؤثر در دنیای امروز موضوع هویت‌سازی است. بنابراین پیش از اقدام به هر کاری در ابتدای امر باید با افراد طرح مسئله شده و ذهن آن‌ها را آماده اقدام خود کنیم، که اگر حس مخاطب برانگیخته شود و ضرورت‌های اجرای طرح در ذهن او نهادینه شود همکاری بیشتری در اجرای طرح اتفاق می‌افتد در نتیجه ضریب موفقیت و  فراگیری به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.

گنجی گفت: مخاطبین نهاد سلامت این بنیاد از بین مادران باردار به عنوان اعضای تشکیل دهنده هسته‌های اجتماعی و کنشگران مردمی به عنوان فعالان حوزه اجتماعی انتخاب شدند. از بین اقشار مختلف محرومین، مادران باردار به عنوان آسیب پذیرترین قشر و تأثیرگذارترین عنصر خانواده که از این پس«امیدوار» خطاب شده، انتخاب می‌شوند. توانمندسازی اعضا و فعالان از طریق آموزش و ارتقا در سطوح مختلف و ثبت و مدیریت همه این اقدامات در بستر آی‌تی با هدف هدایت، حمایت و کنترل حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه توانمندسازی محرومان، کنشگران مردمی و جامعه متخصصین در حوزه سلامت از جمله اهداف این بنباد است، افزود: آموزش‌هایی در دو سطح عمومی و اختصاصی در مباحث مبانی فعالیت‌های تشکیلاتی، سبک زندگی اسلامی و سلامت برای رسیدن به این هدف ضروری به نظر می‌رسد.

طرح ترنم با هدف پایش سلامت مادران امیدوار
وی با بیان اینکه مجموعه اقداماتی که با عنوان هویت سازی اجرا می‌شود نیاز به مشاوره متخصصین این حوزه دارد، چند طرحی که در عرصه تجربه‌های موفق و پیشرو جهانی در حوزه سلامت عملیاتی شده را نام برد و گفت: طرح «ترنم» با هدف پایش سلامت عمومی مادران امیدوار توسط گروه‌های جهادی در مناطق محروم  طراحی شد. طرح «تمیم» نیز با هدف توانمندسازی فردی و اجتماعی با تأکید بر جنبه‌های روحی و روانی فردی و اجتماعی توسط گروه‌های جهادی در مناطق محروم اجرا شد.

مسئول طرح حسنا در استان، طرح «تبسم» با هدف بهداشت دندان کودکان و کاهش 80 درصدی هزینه‌های مربوط به دندانپزشکی یک فرد در طول زندگی را از جمله طرح‌های اجرا شده دانست و افزود: طرح «تبرک» نیز به منظور جلوگیری از سوء تغذیه اقشار آسیب‌پذیر که خود منشأ بسیاری از مشکلات جسمی است، عملیاتی شد.

اهداف اجرای طرح «تبرک»
گنجی با اشاره به اینکه غذا یک موضوع راهبردی است که تحت تأثیر عوامل مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فن‌آوری و بین‌المللی است و وضعیت سلامت افراد میزان بهره‌مندی از غذا را نشان می‌دهد، اهداف اجرای طرح «تبرک» را اینگونه بیان کرد: انتشار سبد غذایی مطلوب، کاهش سوء تغذیه در کودکان، کاهش شیوع بیماری‌های ناشی از تغذیه، افزایش میانگین دریافت اقلام اصلی سبد غذایی و ریزمغذی‌ها، افزایش سواد تغذیه‌ای و اجرای خدمات مشاوره و تغذیه‌ای از جمله اهداف این طرح است که سعی داریم سبد کالاهای تأمین و همراه شده با مشورت‌های متخصصین عرصه تغذیه را به دست مادران امیدوار برسانیم.

وی با بیان اینکه این طرح از سوی بنیاد کرامت رضوی برگزار شده و مسئول اجرایی این طرح در هشت استان‌، برگزار کنندگان گروه‌های جهادی هستند، ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای بین مدیرعامل بنیاد کرامت و وزارت بهداشت به منظور اطلاع و تأیید این طرح امضاء شد. لذا وزارت بهداشت در امر اجرایی ورود پیدا نمی‌کند و تنها به عنوان مطلع و یک همکار در کنار طرح با این بنیاد همکاری دارد.

مسئول اجراکننده طرح حسنا در استان با بیان اینکه این طرح در دو شهرستان شهرکرد و بن به اجرا درآمده است، تصریح کرد: نزدیک به یک ماه است که طرح حسنا با حضور 110 نفر از مادران امیدواری که از طریق مرکز بهداشت استان به گروه جهادی هیئت محبان حضرت زینب(س) معرفی شدند و با حضور مسئولان استانی و ماماها و کارشناسان تغذیه شهرستان شهرکرد و بن افتتاح و آغاز به کار کرد.

انتهای پیام

captcha