مردم؛ فاتحان واقعی خرمشهر
کد خبر: 3813862
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۹

مردم؛ فاتحان واقعی خرمشهر

گروه اجتماعی ــ رزمنده دوران دفاع مقدس و پاسدار بازنشسته در چهارمحال و بختیاری گفت: اگر مردم به ندای امام(ره) لبیک نمی‌گفت و به صحنه جنگ نمی‌آمد توان مقابله و پیروزی برابر دشمن وجود نمی‌داشت.

عملیات آزادسازی خرمشهر یکی از مهمترین اتفاقات هشت سال جنگ تحمیلی ایران و عراق بوده است که در سوم خرداد سال ۱۳۶۱ به دست جوانان دلیر ایرانی محقق شد. فتح خرمشهر در واقع نقطه عطفی در تاریخ معاصر بود که تحقق آن با هیچ یک از معیارهای نظامی و راهکارهای اتاق جنگ قابل محاسبه نیست. غیورمردان ارتش، سپاه و بسیج با توکل بر خدا و وحدت و با فرماندهی به رهبری امام خمینی(ره)، یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های دفاع مقدس را انجام دادند. به همین بهانه مصاحبه‌ای با سرهنگ رضا اسماعیل‌زاده، رزمنده دفاع مقدس و پاسدار بازنشسته در چهارمحال و بختیاری انجام شده که در ادامه می‌خوانید.
سرهنگ رضا اسماعیل‌زاده، رزمنده دفاع مقدس در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، با اشاره به سخن امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه «خرمشهر را خدا آزاد کرد»، اظهار کرد: مهم‌ترین مصداق این سخن را باید در توان نظامی دشمن جُست که با پشتیبانی غرب و شرق و مرتجعین عرب منطقه و با آمادگی کامل نظامی به ایران حمله کرد.
وی هدف این تجاوز دشمن بعثی را سرنگونی انقلاب نوپای اسلامی عنوان و تصریح کرد: در آن زمان انقلاب که چند صباحی بیشتر از عمرش نمی‌گذشت توان رزمی و عملیاتی لازم را برای مقابله با سپاه تا بُن دندان مسلح دشمن را نداشت اما توانست با همین امکانات اندک و با امدادهای غیبی، بر سپاه کفر پیروز شود.
اسماعیل‌زاده درخصوص جایگاه مردم در این سخن تاریخی امام(ره)، بیان کرد: اگر مردم به ندای امام لبیک نمی‌گفتند و به صحنه جنگ نمی‌آمدند، توان مقابله و پیروزی برابر دشمن وجود نداشت و همین مردم با توکل و ایمان راسخ به خدا و با جانفشانی توانستند دشمن را از مرزهای کشور بیرون برانند.
این رزمنده دوران دفاع مقدس به عملیات بیت‌المقدس اشاره کرد و افزود: این عملیات که بزرگ‌ترین عملیات‌های زرهی زمینی به شمار می‌رود، از 10 اردیبهشت‌ماه تا سوم خردادماه در چهار مرحله و در هر مرحله با کسب پیروزی‌ و بازپس‌گیری مساحتی بالغ بر 5600 کیلومتر مربع اجرا شد که در نهایت به فتح خرمشهر انجامید.

مراحل جنگ
وی با تقسیم‌بندی جنگ به سه مرحله، گفت: در مرحله نخست که از 31 شهریور 59 آغاز می‌شود، ایران توانست ماشین جنگی عراق را متوقف و راه او را برای پیشروی سد کند و در مرحله دوم که فتح خرمشهر نیز در همین مرحله قرار دارد، ایران عملیات‌های مهمی نظیر ثامن‌الأئمه، طریق‌القدس، فتح‌المبین و بیت‌المقدس را با موفقیت اجرا کرد و مناطق اشغال شده زیادی را در غرب کشور، از لوث وجود دشمن بعثی پاک کرد.
اسماعیل‌زاده در تشریح مرحله سوم، بیان کرد: در این مرحله، تعقیب و تنبیه دشمن سرلوحه کار ایران بود که تلاش کرد با انجام مذاکرات بین‌المللی و مطرح کردن مسائل در سازمان ملل و مجامع بین‌المللی، حقوق تضییع شده را از دشمن متجاوز باز پس گیرد و حقانیت خود را به اثبات برساند که اینگونه هم شد.

عراق پس از فتح خرمشهر دست از تجاوز بر نداشت
وی با اشاره به شبهه مطرح شده در ایام پس از پایان جنگ مبنی بر لزوم پایان دادن به جنگ از سوی ایران پس از فتح خرمشهر، یادآور شد: در زمان فتح خرمشهر هنوز هیچ اجماع بین‌المللی مبنی بر متجاوز خواندن عراق وجود نداشت و نیز، اختیار عمل در دست عراقی‌ها بود که حتی علی‌رغم پایان دادن به جنگ، مترصد حمله و تجاوز بودند همچنان‌که در سال 67 و پس از اعلان پایان جنگ، این اتفاق افتاد که این حمله ناجوانمردانه با بسیج مردمی دفع شد.
این پاسدار بازنشسته در استان در این خصوص ادامه داد: در آن ایام هیچ گروهی برای واسطه‌گری اعلام آمادگی نکرد و هیچ کشور یا گروهی حقوق ایران را به رسمیت نشناخت چرا که مجامع بین‌المللی خودشان حامیانِ رژیم بعثی بودند و از اعلام این کشور به عنوان متجاوز خودداری می‌کردند.
اسماعیل‌زاده خاطرنشان کرد: با این توضیحات می‌توان پی برد که ایران ناچار بود برای بیرون راندن دشمن متجاوز و حصول فرصتی برای به رسمیت شناساندن حقوق و حقانیت خود در مجامع بین‌المللی به دفاع ادامه بدهد.
انتهای پیام

captcha