آمادگی پخش مستمر برنامه‌های قرآنی در شبکه جهانبین چهارمحال و بختیاری
کد خبر: 3812788
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹

آمادگی پخش مستمر برنامه‌های قرآنی در شبکه جهانبین چهارمحال و بختیاری

گروه فرهنگی ــ مدیرکل صداوسیمای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه محدودیت‌های اعتباری و فنی و کم بودن نیروهای متخصص سبب می‌شود تا نتوانیم در همه زمینه‌ها همزمان برنامه تولید کنیم، گفت: منعی برای پرداختن به فعالیت‌های تخصصی از جمله قرآن وجود نداشته و در صورت فراهم شدن شرایط آمادگی پخش مستمر برنامه‌های قرآنی در شبکه جهانبین استان را داریم.

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، یوسف افشارنیا، مدیرکل صداوسیمای چهارمحال و بختیاری، شب گذشته، 29 اردیبهشت‌ماه در بازدید از غرفه ایکنا که در نمایشگاه قرآن ‌در رابطه با ویژه‌برنامه‌های تلوزیونی در ماه مبارک رمضان بیان کرد: به طور مشخص در ماه مبارک رمضان که ماه نزول قرآن است در ادامه نهضت جزء خوانی قرآن که چند سالی است در شبکه‌های استانی و شبکه‌های سراسری فراگیر شده است تلاش کرده‌ایم تا با کیفیت مناسب و با بهره‌گیری از قاریان ممتاز استانی هر روز ترتیل و تفسر یک جزء قرآن از شبکه استانی را داشته باشیم که این برنامه روزانه از ساعت 18 در شبکه جهانبین پخش شود.

وی ادامه داد: امسال از این طرح استقبال خوبی شده که این اشتیاق هم در حضور مردم در این مراسم و هم در دنبال کردن این برنامه از طریق تلویزیون مشهود است.

افشارنیا با اشاره به اینکه برای به ثمر رسیدن این برنامه نیاز به انجام مقدماتی بود که در سنوات گذشته هماهنگی‌های زیادی با شورای عالی قرآن انجام شد، تصریح کرد: قطعاتی از صوت‌های قاریان استان به شورای عالی قرآن ارسال و قاریانی که تراز لازم برای تلاوت را داشتند مورد تأیید این شورا قرار گرفتند و با هماهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی و دارالقرآن استان طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده روزانه چهار قاری یک جزء را تلاوت می‌‌کنند.

پخش جزءخوانی قرآن در رادیو
مدیرکل صداوسیمای استان با اشاره به اینکه جزءخوانی سال گذشته نیز هر روز صبح بعد از برنامه سحر از شبکه جهانبین پخش می‌شود، اظهار کرد: جزء‌خوانی سال جاری نیز علاوه بر تلویزیون از رادیو استان نیز پخش می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این برنامه‌ها، محافل انس با قرآن و جزء‌خوانی‌های دیگر در سطح استان با حضور قاریان ممتاز بین‌المللی که از سوی اداره‌کل تبلیغات اسلامی و اداره‌کل اوقاف و امور خیریه و دیگر نهادهای قرآنی هماهنگ شده‌ ضبط و پخش می‌شود.

مدیرکل صداوسیمای استان از پیشنهاد خبرنگار ایکنا استقبال کرد و گفت: دعوت روزانه از قاریان ممتاز و تراز استانی در ماه مبارک رمضان و ضبط گفت‌وگوی قرآنی با این افراد پیشنهاد خوبی است که حتماً روی آن تأمل خواهیم کرد و اگر از قاریان استانی قبلاً مستندی ساخته نشده و یا در برنامه‌ای حضور پیدا نکرده باشند بر روی آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم و در برنامه‌های ویژه افطار بخشی را به این برنامه اختصاص خواهیم داد زیراکه در جذب جوانان به سمت قرآن و معرفی چهراه‌های قرآنی ممتاز استانی موثر است.

ماه رمضان؛ بهترین زمان ‌پخش برنامه‌های قرآنی
مدیرکل صداوسیمای استان در رابطه با استمرار برنامه‌های قرآنی در طول سال بیان کرد: شبکه استانی یک شبکه عام است که باید بتواند همه مناسبت‌ها و رویدادهای استان را پوشش دهد و یک شبکه اختصاصی به یک موضوع خاص نیست. لذا علاقه‌مندان برای دنبال کردن برنامه‌های خاص قرآنی باید به شبکه‌های مرتبط از جمله شبکه معارف و شبکه قرآن مراجعه کنند. اما بهترین زمان برای پخش برنامه‌های قرآنی را در ماه رمضان می‌دانیم و در حال حاضر در برنامه‌های ویژه سحر شبکه جهانبین آموزش تجوید و روخوانی قرآن پخش می‌کنیم و در صورت وجود ظرفیت و قابلیت‌های استانی برنامه‌های قرآنی را در طول سال نیز پخش خواهیم کرد.

افشارنیا گفت: محدودیت‌های اعتباری، محدودیت‌های فنی و کم بودن نیروهای متخصص سبب می‌شود تا نتوانیم در همه زمینه‌ها همزمان برنامه تولید کنیم. قطعاً موضوعاتی مانند عفاف و حجاب، امربه معروف و نهی‌ازمنکر، نماز و قرآن موضوعاتی هستند که هرچقدر برایشان کار کنیم بازهم جای کار دارند اما محدودیت‌ها سبب می‌شود تا برنامه‌ها را مناسبتی تولید کنیم و برای هر موضوع در دهه‌ها،‌ هفته‌ها و روزهایی که برای مناسبت‌ها نام‌گذاری شده بیشتر تمرکز کنیم و منعی برای پرداختن به فعالیت‌های تخصصی از جمله قرآن نداریم که در صورت فراهم شدن شرایط این وظیفه را نیز انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه بخشی از فعالیت‌های که باید به صورت تخصصی انجام شود از جمله ضبط و پخش تلاوت قرآن کریم از دایره فعالیت‌های صداوسیما خارج است، گفت: طبق مقرراتی که شورای عالی قرآن تصویب کرده است هرگونه ضبط تلاوت قرآن از قاریان و پخش از شبکه‌های استانی توسط خود شورا انجام می‌گیرد و استان‌ها مجوز ضبط و یا پخش زنده تلاوت‌های قرآن، اذان‌ها و ادعیه‌ها  را ندارند.

‌افشارنیا گفت: صدا و سیمای استان آمادگی ضبط نمازهای جماعتی که تراز قابل قبولی برای پخش داشته باشد یعنی مواردی از جمله حضور نمازگزاران و امام جماعتی که تلاوت صحیح نماز را داشته باشد و آراستگی محل نماز در آن‌ها رعایت شده باشد را در طول سال دارد و در پخش نمازهای روزانه در شبکه اولویت با نمازهای استان و شهرستان‌ها است.

مدیرکل صداوسیمای استان بیان کرد: در نمایشگاه قرآن غرفه‌های با محوریت فعالیت‌های جنبی دیگری نیز وجود دارند که نمایشگاه را از حالت تخصصی بودن خارج کرده که البته بد هم نیست و در کل نمایشگاه خوبی را برای بازدیدکنندگان عام علوم قرآنی فراهم کرده البته جای کار بیشتری بخصوص برای فعالیت‌های قرآنی در حوزه فضای مجازی وجود دارد.

وی در پایان در رابطه با عدم حضور صدا و سیما به صورت مستمر در نمایشگاه قرآن، افزود: صداو سیمای استان آمادگی حضور کامل در نمایشگاه برای ضبط برنامه‌های تلوزیونی و رادیویی را داشت حتی قصد داشتیم روزانه یک برنامه مشارکتی با نمایشگاه و یا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیمای استان داشته باشیم اما به دلیل محدودیت‌هایی که وجود داشت ارتباط خوبی از سوی برگزار کنندگان نمایشگاه با صداوسیمای استان برقرار نشد اما در فرصت‌های بعدی از این ظرفیت استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام

 

 

captcha