حضرت خدیجه(س)؛ الگوی عملی زنان
کد خبر: 3811537
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۰

حضرت خدیجه(س)؛ الگوی عملی زنان

گروه معارف- عضو گروه مبلغان دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم و جامعه‌الزهرا گفت: امروزه بسیاری از زنان از استقلال مالی برخوردار هستند و چه خوب است که اگر درآمد خود را در کنار همسر، صرف امور خانواده می‌کنند این کار برای وفاق در خانواده و بی‌منت و جبهه‌گیری در مقابل همسر باشد.

در کتاب ارزشمند «الغدیر» به نقل از مدارک متعدد آمده که ابوطالب عموی پیامبر(ص)، در یکی از روزهای پایانی ماه رجب سال دهم بعثت از دنیا رفت و حضرت خدیجه(س)، همسر گرامی پیامبر(ص) 50 روز بعد از رحلت حضرت ابوطالب، وفات کرد. در این سال، چنان‌که در تاریخ آمده است: «وَردَ عَلَی رَسولِ الله أمْران شدیدانِ عَظیمانِ وَ جَزَعَ جَزَعاً شدیداً؛ دو امر بزرگ و سخت بر پیامبر وارد شد به گونه‌ای که فریاد و ناله شدید حضرت بلند شد».

با رحلت این دو یار باوفا، حزن شدیدی بر پیامبر(ص) عارض شد و ایشان، آن سال را «عام الحزن» (سال غم و اندوه) نامیدند.

به بهانه سالگرد وفات حضرت خدیجه(س) مصاحبه‌ای با نرگس حسینی، کارشناس مذهبی در چهارمحال و بختیاری و عضو گروه مبلغان دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم و جامعه‌الزهرا انجام شده که در ادامه می‌خوانید.
نرگس حسینی، کارشناس مذهبی در چهارمحال و بختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، با برشمردن فضایل حضرت خدیجه(س)، اظهار کرد: مهم‌ترین فضیلت بنت خویلد معروف به سیدة‌القریش و أم‌المؤمنین حضرت خدیجه کبری(س)، همانا همسر پیامبر(ص) و مادر فاطمه(س) بودن است.
وی با بیان اینکه این بانوی بزرگوار مادر کوثر قرآن و جده 11 معصوم و جده تمام سادات است، تصریح کرد: همین فضیلت برای ایشان بس که در زیارت‌نامه‌های امامان و ائمه اطهار(ع) خطاب می‌شود که «ألسَّلامُ عَلَی ابْنِ خَدیجَهَ‌الْکُبْری»، سلام بر پسر خدیجه کبری.

ثروت حضرت خدیجه(س)؛ ضامن ثبات اسلام
حسینی تأکید کرد: پیامبر اسلام با وفات همسر گرامی‌شان بسیار محزون و اندوهگین بودند که احترام زیادی برای آن بانوی بزرگوار و دوستان و محبانش قائل بودند و همواره می‌فرمودند خدیجه(س) در روزگار تنهایی به یاری من شتافت، پشت سر من به نماز ایستاد و هیچگاه مرا تنها نگذاشت.
این کارشناس مذهبی در استان با بیان اینکه خدیجه(س) تمام ثروت خود را بی‌منت و چشم‌داشت در راه اسلام صرف کرد، ادامه داد: همه بزرگان دین بر این نکته صحه گذاشته‌اند که دو چیز ثبات اسلام را تضمین کرد، شمشیر امام علی(ع) و ثروت حضرت خدیجه(س).
وی با تأکید قرار دادن شخصیت والای حضرت خدیجه(س)، بیان کرد: این بانوی بزرگوار علی‌رغم ثروت فراوان و مقام و منزلت در نزد قبیله قریش، دست رد به خواستگاری بزرگان قبیله داد و به دلیل شناخت عمیق از مقام معنوی رسول خدا(ص)، با این فرزند یتیم و بی مال و مکنت از قبیله بنی‌هاشم ازدواج کرد.
حسینی با اشاره به معرفت، لیاقت، و تدبیر شگرف این بانوی بزرگوار، گفت: بصیرت بالای او باعث شد تا علی‌رغم اختلاف سنی و طبقاتی با پیامبر(ص)، شیفته ایشان شود و برای نائل شدن به سعادت دنیا و آخرت، با ایشان ازدواج کند، اموالش را در راه رسالت نبوت صرف کند که اگر ثروت حضرت خدیجه(س) نبود، بسیاری از مسلمانان در صدر اسلام از فقر و نداری تلف و یا از همراهی با پیامبر(ص) منصرف می‌شدند.
وی این زن والامقام را از لحاظ ایثار و وفاق با همسر، الگوی خوبی برای زنان امروز جامعه اسلامی معرفی کرد و افزود: امروزه بسیاری از زنان از استقلال مالی برخوردار هستند و چه خوب است که اگر درآمد خود را در کنار همسر، صرف امور خانواده می‌کنند این کار بی‌منت و جبهه‌گیری در مقابل همسر باشد.
انتهای پیام

captcha