راهکارهای جهاد دانشگاهی برای محیط زیست/ 5 محور آبی 8 محور تصفیه
کد خبر: 3736945
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
عابدین‌زاده عنوان کرد:

راهکارهای جهاد دانشگاهی برای محیط زیست/ 5 محور آبی 8 محور تصفیه

گروه جامعه ــ سرپرست معاونت آموزشی ـ پژوهشی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی با اشاره به طرح‌های این پژوهشکده برای محیط زیست کشور، از اجرای هشت طرح برای تصفیه پسماند و پنج محور کار در حوزه آب خبر داد.

نیلوفر عابدین‌زاده، سرپرست معاونت آموزشی ـ پژوهشی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ به تشریح اهم اقداماتی پرداخت که این پژوهشکده در حوزه محیط زیست بحران زده کشور انجام می‌دهد و گفت: پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی در اردیبهشت ماه سال 82 تاسیس و در حال حاضر سه گروه پژوهشی قطعی شامل گروه محیط زیست طبیعی، گروه مهندسی محیط زیست، گروه فرآوری پسماند و یک گروه دارای موافقت اصولی (گروه پایش منابع آب) در این مرکز تحقیقاتی فعالیت می‌کنند. از دیگر واحدهای فعال در پژوهشکده محیط زیست، آزمایشگاه معتمد محیط زیست در زمینه آب و فاضلاب و انتشارات به نام پژوهشکده محیط زیست است.

تغییرات اقلیمی و تغییرات کاربری اراضی 2 چالش عمده محیط زیست جهانی

وی در خصوص فعالیت گروه محیط زیست طبیعی که قدیمی‌ترین گروه پژوهشی پژوهشکده محیط زیست است، گفت: مطالعات سیستمی زیست بوم‌های طبیعی با توجه به دو چالش عمده محیط زیست جهانی یعنی تغییرات اقلیمی و تغییرات کاربری اراضی که تاثیرات آن در ارائه خدمات و کالاهای اکوسیستمی نمود پیدا می‌کند و نیز رویکردهای نوین آمایش سرزمین با تاکید بر تغییرات اقلیمی از جمله اقدامات این گروه است.

حداقل 20 درصد تالاب‌های بحرانی و در معرض تهدید کشور باید احیا شود

عابدین‌زاده ادامه داد: در ماده 48 فصل محیط زیست برنامه ششم توسعه کشور بر اجرای برنامه عمل حفاظت، احیا و مدیریت و بهره‌‌برداری مناسب از تالاب‌های کشور تاکید شده است که بر اساس این قانون باید حداقل 20 درصد تالاب‌های بحرانی و در معرض تهدید کشور احیا شود. به موجب این ضرورت و همگام با محورهای شبکه برنامه، انجام طرح‌های مطالعاتی کارفرمایی در استان گیلان «طرح مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی»، «بررسی پوشش گیاهی»، «طرح بررسی فیتوپلانکتون و زئوپلانکتون تالاب انزلی»، «مطالعات ارزیابی زیست محیطی تالاب غرب، سرخانکل و تالاب انزلی» در دستورکار فعالیت‌های این گروه قرار گرفته است. از اهداف آتی این گروه نقش آفرینی و مشارکت در انجام پروژه‌های مطالعاتی در سطح ملی از جمله طرح  ارزیابی زیست محیطی راهبردی سواحل مکران جهت توسعه صنعتی است.

وی ادامه داد: عمده فعالیت‌های گروه پژوهشی مهندسی محیط زیست بر بهینه سازی فرایندهای تصفیه آب و پساب متمرکز است. از پروژه‌های شاخص گروه مهندسی محیط زیست دستیابی به دانش فنی روش بهینه تصفیه آب همراه چاه‌های نفت و گاز جهت تخلیه به محیط و استفاده مجدد از پساب خروجی آن در صنعت است. ساخت پایلوت نیمه صنعتی این روش تصفیه ترکیبی آلاینده‌های هیدروکربنی موجود در آب همراه  چاه‌های نفت و گاز که با حمایت وزارت، صنعت، معدن و تجارت انجام گرفته و در مراحل انتهایی خود قراردارد.

سرپرست معاونت آموزشی ـ پژوهشی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی ادامه داد: یکی از مشکلات محل‌های دفن پسماند و کارخانجات کمپوست در کشور علی‌الخصوص در استان گیلان به دلیل بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی، عدم تصفیه مناسب شیرابه تولیدی و تخلیه آن به محیط و آبهای پذیرنده است. شیرابه کمپوست حاوی بار آلی بالا، فلزات سنگین، حجم زیادی مواد جامد معلق و محلول است که گروه مهندسی محیط زیست برای اولین بار در کشور توانست شیرابه تولیدی کارخانه کود آلی بندرانزلی را با استفاده از روش‌های  تصفیه  ترکیبی انعقاد، اکسیداسیون شیمیایی پیشرفته و روش تصفیه بیولوژیکی تصفیه و میزان COD آن را به حد مجاز برساند.

آماده هستیم برای تمامی محل‌های دفن پسماند و کارخانجات کمپوست تصفیه خانه شیرابه طراحی و اجرا کنیم

وی همچنین گفت: نقشه‌های اجرایی این تصفیه خانه شیرابه کمپوست براساس نتایج بهینه به دست آمده در فاز آزمایشگاهی برای ظرفیت 20 مترمکعب در روز طراحی و در حال حاضر در مرحله اجرا توسط پیمانکار است و پژوهشکده محیط زیست این آمادگی را دارد که برای تمامی محل‌های دفن پسماند و کارخانجات کمپوست تصفیه خانه شیرابه طراحی و اجرا کند.

عابدین‌زاده به وضعیت وخیم تولید زباله در کشور نیز اشاره و در خصوص فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در این زمینه گفت:

  • بازنگری طرح جامع پسماندهای شهری
  • تعیین جانمایی و طراحی سیستم‌های ذخیره‌سازی و جمع‌آوری پسماندهای شهری
  • مکان‌یابی محل مناسب جهت دفن مهندسی - بهداشتی پسماندهای شهری
  • بهسازی محل‌های دفن غیر بهداشتی پسماند شهری
  • اجرای طرح‌های مربوط به مدیریت پسماندهای ویژه و صنعتی شامل مکان‌یابی جایگاه دفن این پسماندها، محاسبه آسیب‌پذیری منابع آب سطحی و زیرزمینی در محدوده جایگاه‌های دفن و بی‌خطرسازی پسماندهای ویژه
  • امکان سنجی کاربرد هاضم‌های بی‌هوازی جهت مدیریت مواد‌آلی و استحصال انرژی از پسماند پسماندهای تولیدی
  • توسعه دانش فنی در زمینه تکنولوژی‌های بازیافت مواد و استحصال انرژی
  • تثبیت و بی‌خطرسازی پسماندهای ویژه و رفع آلودگی خاک‌های آلوده

 از جمله اقدامات ما در این حوزه است.

وی در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته در خصوص «آب» نیز گفت: گروه پایش منابع آب اخیرا از معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی واحد گیلان به پژوهشکده محیط زیست منتقل شده است و در مرحله اخذ موافقت قطعی قرار دارد و باتوجه به بحرانی بودن وضعیت منابع آب در کشور، خشکسالی و همگام با اهداف کلان بخش آب و محیط زیست که قرار است در برنامه ششم توسعه اجرایی شود، مدیریت یکپارچه منابع آب، بررسی ردپای آب و مدیریت آب مجازی در تعادل بخشی منابع آب و شناخت چالش‌های موجود در جریانات زیست محیطی و حقابه رودخانه و تالاب‌ها را محور زمینه فعالیت تخصصی خود قرارداده‌ایم.

عابدین‌زاده در پایان گفت: در همین راستا طرح مطالعاتی «تعیین نیاز آبی – زیست محیطی تالاب انزلی، تالاب امیرکلایه و تالاب بوجاق» که از اولویت‌ها و سیاست‌های چهارسال پیشروی سازمان حفاظت محیط زیست است، در این گروه در دست اجرا است.

انتهای پیام

captcha