محمد(ص) به دنبال کرامت انسانی است
کد خبر: 3664225
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰
فرازی از سخن امام موسی صدر؛

محمد(ص) به دنبال کرامت انسانی است

گروه شبکه اجتماعی: امام موسی صدر در سخنانی هدف انقلاب حضرت محمد(ص) را ساختن انسانی شریف و بزرگ دانست؛ انسانی که به خود احترام بگذارد و به سرنوشت خود بیندیشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، انقلاب محمد(ص)  به دنبال چه هدفی بود؟ و چرا پیامبر خدایان مختلف را نفی می‌کرد، این‌ها سؤالاتی است که امام موسی صدر در سخنانی که در کلاس‌های درس‌ اعضای ارشد جنبش امل در دهه ۷۰ میلادی بیان شده، در پاسخ به آنها می‌گوید: پایه این انقلاب در درجه نخست انسان است؛ به دنبال ساختن انسانی شریف و بزرگ بود؛ انسانی که به خود احترام بگذارد؛ به سرنوشت خود بیندیشد؛ به آنچه می‌گوید احترام بگذارد؛ به آنچه می‌شنود احترام بگذارد؛ به آنچه انجام می‌دهد احترام بگذارد؛ به آنچه می‌بیند احترام بگذارد؛ به همه چیز احترام بگذارد. 
اما انسانی که به خود احترام نمی‌گذارد، خود را یک موجود می‌پندارد، یکی از پدیده‌های جهان هستی و عددی در میان موجودات. مشکل جاهلیت و جامعه قبل از محمد(ص) چه بود؟ بت‌پرستی؟ بت‌پرستی یعنی چه؟ بت‌پرستی یعنی اینکه انسان بزرگ، خود را بسیار کوچک بشمارد، به طوری که در برابر مار یا سنگ یا چوب یا تکه‌ای خمیر خشک شده سر فرو آورد...
وقتی به جامعه می‌نگریم، انسان‌هایی می‌بینیم که خانواده خود را می‌پرستند. برخی نیز پول می‌پرستند و برخی دیگر، جاه و مقام. اینطور نیست؟ این انسانی که هنوز...
بگذارید درباره مسائلی صحبت کنیم که خودمان به آن گرفتاریم. یک نفر از عشیره من کشته می‌شود. من احساس می‌کنم که کرامت عشیره‌ام جریحه‌دار شده است. پس می‌روم و از بی‌گناهی انتقام می‌گیرم. یک نفر از عشیره قاتل را که هیچ ارتباطی با ماجرا نداشته است، می‌کشم. این پدیده یعنی چه؟ یعنی من وارد آتش می‌شوم؛ یعنی دست به ستم و تباهی می‌زنم؛ یعنی خودم را به زندان می‌اندازم و در معرض مرگ قرار می‌دهم. یعنی چه؟ یعنی من مرگ و زندگی خود، دنیا و آخرت خود، معنویات و مادیات خود، همه را در راه چیزی خیالی به نام خانواده و عشیره نابود می‌کنم. و به این ترتیب، من خانواده را پرستیده‌ام. 

captcha