امیدوارم شیوه سه مرحله‌ای مسابقات قرآن احیا شود
کد خبر: 3593054
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵
معتز آقایی:

امیدوارم شیوه سه مرحله‌ای مسابقات قرآن احیا شود

گروه مسابقات: معتز آقایی، از اعضای هیئت داوران سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ضمن وارد کردن نقد به شیوه دو مرحله‌ای بودن مسابقات این شیوه را به دور از عدالت بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در حالی سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در مصلای امام خمینی(ره) و با حضور نمایندگان 83 کشور در رشته‌های مختلف برگزار شد که به نظر می‌رسد مسابقات به لحاظ کمی و کیفی نسبت به ادوار قبل تفاوت‌هایی داشته است.
معتز آقایی، حافظ بین‌المللی کل قرآن که یکی از اعضای هیئت داوران این دوره از مسابقات است در گفت‌وگو با ایکنا به ارائه توضیحاتی در مورد فضای کلی مسابقات پرداخت و بیان کرد: احساس می‌کنم دوره قبل حداقل در رشته حفظ شرکت‌کنندگان قوی‌تری حضور داشتند و در این دوره متسابقان ضعیف‌تر هستند.
وی در ادامه افزود: در ادوار گذشته چندین نفر را داشتیم که در بخش حُسن حفظ نمره کامل بخش حُسن حفظ یعنی 100 را کسب می‌کردند و رقابت آنها در بخش‌های دیگر مانند تجوید و ... بود اما در این دوره حدوداً دو نفر بوده‌اند که حُسن حفظشان کامل بوده است و البته دلیل این اتفاق نیز مشخص نیست و از آن اطلاعی ندارم، در بخش در قرائت هم، قاری ایرانی خوب بود و از بقیه شرکت‌کنندگان چیزی ندیدم و اگر بخواهم خوش‌بینانه بگویم سطح کیفی مسابقات مانند پارسال است اما اگر دقیق‌تر بخواهیم تحلیل کنیم امسال ضعیف‌تر بوده است.
آقایی در مورد دو مرحله‌ای شدن مسابقات در این دوره تصریح کرد: احساس می‌کنم تصمیم بر دو مرحله‌ای شدن مسابقات توسط مسئولان از روی اضطرار بوده در حالی که در حالت سه مرحله‌ای هم ارزیابی قاری و حافظ را بالا می‌رود و حساسیت و زیبایی و هیجان مسابقات هم در برگزاری فینال است که در بخش حفظ سه سؤال می‌پرسیدیم اما امسال یک حافظ باید دو سؤال را جواب دهد، به نظر می‌رسد مسئولان هم راضی نبودند، چون مسابقات به صورت گسترده برگزار می‌شود و مسئولان قصد داشتند در مدت زمان کوتاهی مسابقات را به اتمام برسانند این اتفاق افتاده است.
حافظ بین‌المللی قرآن تصریح کرد: علت پایین آمدن کیفیت این دوره می‌تواند این باشد که تعداد شرکت‌کنندگان بالا است و البته می‌توان مسابقات روشندلان را با بزرگسالان تجمیع کرد، چنان که در سال‌های قبل هم این را دیدیده‌ایم اما در نظر داشتند که امسال به روشندلان به صورت جداگانه عنایت شود.
وی در ادامه افزود: ممکن است سال بعد مجدداً مسابقات سه مرحله‌ای شود، امسال هم اولین تجربه است و در اولین تجربه هم این اشکالات طبیعی است، امیدوارم ستاد عالی مسابقات تشکیل جلسه دهند و سیستم سه مرحله‌ای را احیا کنند چرا که جذابیت کار بالاتر می‌رود.
آقایی در‌ خصوص اجرای بیشتر عدالت در روش سه مرحله ای نیز گفت: در شیوه سه مرحله‌ای در  فینال همه شرکت‌کنندگان یک قرعه مشترک را می‌خواندند و با وجود این که سهولت و صعوبت سؤالات نسبی است اما به هر حال سؤالات در این شیوه یکسان نیست و ممکن است سبب اعتراض شود، وقتی شرایط قرنطینه فراهم باشد همه در فضای یکسانی قرار گیرند اعتراض هم نخواهد بود ضمن این که در بخش قرائت نیز همین طور است.
captcha