بررسی اعتبارسنجی روایات طبی و آسیب‌شناسی جریان‌های موسوم به طب اسلامی
کد خبر: 3591487
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱
در حاشیه همایش نظام سلامت در اسلام صورت گرفت؛

بررسی اعتبارسنجی روایات طبی و آسیب‌شناسی جریان‌های موسوم به طب اسلامی

گروه اجتماعی: پانل اعتبارسنجی روایات طبی با محوریت رساله ذهبیه و طب‌الائمه(ع) و آسیب‌شناسی جریان‌های موسوم به طب اسلامی در حاشیه اولین روز همایش نظام سلامت در اسلام با تأکید بر آموزه‌های رضوی در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، پانل اعتبارسنجی روایات طبی با محوریت رساله ذهبیه و طب‌الائمه(ع) و آسیب‌شناسی جریان‌های موسوم به طب اسلامی، عصر روز گذشته، 30 فروردین‌ماه در حاشیه اولین روز همایش نظام سلامت در اسلام با تاکید برآموزه‌های رضوی در تالار ابن سینای مشهد برگزار شد.
حجت‌الاسلام رضا رجب‌نژاد، مدیرگروه تاریخ پزشکی دانشگاه پزشکی تهران، در این پانل، گفت: در مجموع می‌توان گفت چهار روش طبی مرسوم دارید که طب رایج، طب مکمل، طب سنتی و طب اسلامی از آن جمله است.
وی با بیان اینکه متاسفانه به اشتباه طب دوره تمدن اسلامی با طب اسلامی در نظر عموم یکی است، ابراز کرد: این موضوع را می‌توان حتی در کتاب‌های طب نبی(ص) و طب‌الصادق(ع) نیز مشاهده کرد که بعد از روایات ائمه معصومین(ع) به سرعت جمله‌ای از بقراط بیان شده است.
رجب‌نژاد با اشاره به اینکه اصول و مبانی طب اسلامی با طب رایج متفاوت است، عنوان کرد: طب اسلامی وحیانی است البته سه طب مکمل، سنتی و اسلامی در اصول و مبانی شباهت‌هایی با یکدیگر دارند.
وی اظهار کرد: مبنای اسلام بر هدایت انسان استوار شده، بنابراین برای هدایت، بهترین راه، مدد گرفتن از کلام وحی برای داشتن زندگی سالم است.
پس از آن محقق‌زاده، عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی شیراز گفت: برای معرفی هر چه بهتر طب اسلامی نیاز به گفتمان‌های متعدد داریم تا با نیازسنجی بهتر بتوانیم موارد موردنیاز طب را از بین اسناد روایی معتبر استخراج کنیم.
همچنین هادی نصیری، عضو هیئت علمی علوم ومعارف دانشکده اوقاف قم عنوان کرد: در خصوص رساله ذهبیه دو فرض در نظر گرفته می‌شود که در فرض اول امام، بر اساس علم لدنی خویش به این نکات دست یافتند و بر اساس فرض دوم که در کتب یونانی مطرح شده، امام رضا(ع) بر اساس تجربه و آزمایش به این نکات دست یافتند.
وی عنوان کرد: برای هرکدام این فرض‌ها نکاتی را باید در نظر گرفت، اما در مجموع می‌توان گفت رساله ذهبیه یکی از اسناد در ادامه این پانل محمدهادی یدالله‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: اگر ما در حوزه علوم آنچه را که به دین نسبت می‌دهیم، بدون توجه به اسناد مورد بررسی قرار دهیم، بی‌تردید آسیب‌های زیادی را به دین وارد کرده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه باید دین‌باوری را از اصول طب اسلامی خلع سلاح کنیم، عنوان کرد: دانشمندان عمدتا به روایات طبی در حوزه حدیث به عنوان روایاتی که به سند آن توجه شده، دقت نکردند و روایات طبی بسیاری داریم که سند معتبری ندارند، بنابراین نمی‌توان روایات طبی را به ائمه معصومین(ع) نسبت دهیم زیرا در صورت نادرست بودن آن ضربه بدی به دین وارد کرده‌ایم.
یدالله‌پور با تأکید بر اینکه باید به صحت روایات طبی توجه زیادی کرد، گفت: باید روایات طبی را تقسیم‌بندی کنیم و روایاتی که در حوزه پیشگیری، تغذیه، درمان و اخلاق است، به تفکیک مورد بررسی قرار گیرد.
همچنین محمد خدادوست، مدیرکل دفتر طب سنتی ایرانی ـ اسلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این پانل عنوان کرد: بحث اسلامی بودن یا نبودن یک علم برمی‌گردد به فلسفه و جهان‌بینی آن علم، که از این منظر می‌توان گفت تمام علوم ما دینی هستند.
وی اظهار کرد: ما می‌خواهیم ببنیم از ظرفیت اسلام چه کمکی می‌توانیم در سلامت افراد جامعه بگیریم، بنابراین به دنبال سلامت معنوی هستیم و رهبری نیز در سخنانشان تاکید دارند که به دنبال معرفی طب سنتی ـ ایرانی باشید، این جمله رهبری نشان می‌دهد که این بزرگوار نیز قائل به این موضوع نیستند که بتوان برای طب اسلامی حوزه جدایی را در نظر گرفت.  
یادآور می‌شود، در ادامه، کارگاه آموزشی بایسته‌های حدیث‌پژوهی در برداشت از روایات طبی با حضور حمید باقری، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران و دکتر میرحسینی، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه میبد یزد به صورت کاملا تخصصی برگزار شد.
captcha