اهمیت تلاوت و حفظ قرآن در جمع برای کسب اعتماد به نفس/ تجربه‌‌ای موفق برای برای تسلط در حفظ قرآن
کد خبر: 3543310
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۱
خورشیدی بیان کرد:

اهمیت تلاوت و حفظ قرآن در جمع برای کسب اعتماد به نفس/ تجربه‌‌ای موفق برای برای تسلط در حفظ قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: حافظ بین المللی قرآن بر اهمیت تلاوت و حفظ قرآن کریم در جمع برای کسب اعتماد به نفس تاکید نمود و با بیان تجربه عملی خود در دوران خدمت سربازی در سپاه پاسداران و تلاوت قرآن به مدت یکسال در جلوی 500 صندلی خالی این کار را زمینه ساز تسلط فوق‌العاده خود در زمینه حفظ قرآن دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، سومین کارگاه تخصصی حفظ روز گذشته 13 آبان‌ماه با حضور استاد عیسی خورشیدی، حافظ بین المللی قرآن و جمعی از حافظان کل قرآن در اداره امور امور قرآنی استان برگزار شد.
استاد خورشیدی در این کارگاه بر اهمیت تلاوت و حفظ قرآن کریم در جمع برای کسب اعتماد به نفس تاکید نمود و گفت: تا آنجا که می شود جلوی کسی به تلاوت بپردازید زیرا شخص خودش تنها بهتر می خواند ولی اگر چند نفر باشند احساس فشار می کند و صدایش بسته می شود و نگاه هایی که به شما می کنند متفاوت است و بعضی از این نگاه¬ها به شما استرس می دهد لذا محفل¬ها و مسابقات بهترین محل برای تلاوت قرآن است و هر چه بیشتر حضور پیدا کنید تسلط شما بیشتر می شود و این که بعضی ها می گویند ما به دنبال ریا نیستیم، بهانه است چون آنقدر تعداد حافظین قرآن ما کم است که دیگر آین مسائل مهم نیست و باید حافظین قرآن را مسلط¬تر کنیم.
وی با بیان نمونه تجربه عملی خود در دوران  خدمت سربازی در سپاه پاسداران و تلاوت قرآن در جلوی 500 صندلی خالی در سالن اجتماعات محل خدمت به صورت تمرینی به مدت یک سال، این کار را زمینه ساز تسلط فوق‌العاده خود در زمینه حفظ قرآن و عامل کاهش اضطراب و افزایش اعتماد به نفس برای تلاوت در جمع بیان کرد.
حافظ بین المللی قرآن افزود: در ناخودآگاه هر شخصی(از جمله حافظان قرآن) این گونه است که هر چیزی می¬خوانید به شما تلقین شده که مسلط بر آن نمی شوید و دست خودتان هم نیست و ته دل خودتان فکر می کنید هیچ وقت حافظ مسلطی نمی¬شوید که اشتباه است و باید این حس و افکار منفی را با افزایش اعتماد به نفس و کاهش استرس در طول حفظ بیرون بیاورید.
خورشیدی در مورد روش حفظ و خواندن و برنامه¬ریزی گفت: روش تند خوانی و هر روزخوانی بهترین روش است و از همه¬ لحظات باید استفاده کرد حتی در مسیر و ... با خود مرور کنید و افزود: هر روز بین دو تا سه ساعت به مرور و خواندن قرآن بپردازند که تقریباً روزی چهار جز از قرآن می شود و این که همیشه قرآنی همراه خود داشته باشید و به همان اندازه که حفظ هستید مشخص کنید و با روش خود سوالی به حفظ و مرور قرآن بپردازید(30 دقیقه در روز) که این کار یکی از موثرترین راه ها برای حفظ قرآن است.
استاد حفظ قرآن ادامه داد: از روی قرآن خواندن ارزش خیلی کمتری نسبت به از حفظ مرور کردن دارد و مرور باید از حفظ باشد.
 وی اضافه کرد: یک حافظ قرآن باید تلاشش نسبت به یک شخص عادی دو برابر باشد و آدم باید بر طبق شرایط پیش برود؛ نه این شرایط مسیر او را مشخص کند و برای همین از سن 10 تا 20 سالگی سن طلایی برای حفظ است و در سن های بالاتر احتمال موفقیت پایین¬تر است.
استاد خورشیدی در مورد کسانی که می گویند وقت کافی برای حفط قرآن ندارند گفت: اگر برنامه روزانه خود را بنویسید متوجه می شوید که حداقل سه الی چهار ساعت وقت اضافی دارد و می توانید در این اوقات به حفظ قرآن بپردازید.
وی در مورد نحوه دوره کردن قرآن برای حافظان قرآن عنوان کرد: کسانی که آن¬چنان مسلط نیستند باید ختم های قرآن نزدیک به هم داشته باشند مثلاً هفته ای یک بار( روزی چهار جزء) و بعد از شش ماه هر دو هفته یک بار و هر چه مسلط¬تر شدند این بازه زمانی افزایش میابد.
حافظ بین المللی قرآن ادامه داد: معمولا حافظان اجزاء یک تا چهار را مسلط¬ترند چون اکثر اوقات از جزء یک شروع به مرور می کنند و وقتی به جزء سه و چهار می رسند خسته می¬شوند و دیگر ادامه نمی¬دهند.
وی افزود: بهتر است مرور را از آخر بگذارید و اجزایی که مسلط نیستید بیشتر مرور کنید و حفاظ معمولا از جایی که مسلط نیستند بیشتر می ترسند و به طرف آن نمی¬روند و باید هر چه سریع تر به سمت آن¬ها بروید هر چند وقت¬گیر باشند مثلاً روزی چهار بار بخوانیدش تا جایی که دفعات آخر اشکالات کمتر شده باشد و هرچه دیرتر اقدام کنید مشکل تر می شود.
استاد خورشیدی در پایان بر ضرورت تقویت  و یادگیری صوت و لحن برای حافظان قرآن بیان کرد: این منطقه معمولاً صدا¬های خوبی دارند چون شرایط طبیعی بهتر و آب ¬و¬ هوای پاکی دارد و طبق روایتی، قرآن با اندوه نازل شده و شما هم باید با اندوه آن را بخوانید و یا پیغمبر فرموده¬اند: از ما نیست کسی که قرآن را با صوت نخواند و افزود: قرآن را باید با ترتیل بخوانید.
یادآوری می شود در سومین کارگاه تخصصی ویژه حافظان قرآن، پنج نفر از حافظان استان، شرکت نمودند.

captcha