آغاز حفظ قرآن از سن چهار سالگی/ ذهن حافظ دچار فراموشی نمی‌شود
کد خبر: 3530561
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴

آغاز حفظ قرآن از سن چهار سالگی/ ذهن حافظ دچار فراموشی نمی‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: حافظ بین‌المللی قرآن، سن مناسب برای حفظ کلام وحی را حدود سن 3 و نیم تا 4 سال دانست و ادامه داد: شاید حفظ کردن در ابتدا کمی سخت باشد اما به مرور به دلیل خواندن قرآن و تقویت شدن حافظه، کار بسیار ساده می‌شود به طوری که فرد دیگر دچار فراموشی و آلزایمر نخواهند شد.

مهدی حسنی، حافظ بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در مورد اولویت دادن به حفظ قرآن قبل از فراگیری قرائت و یا برعکس آن، ابراز کرد: حفظ قرآن مقدمه قرائت است و لذا باید فرد حافظ، قاری قرآن باشد و قاری نیز حافظ کلام وحی باشد.
وی که برای آموزش حفظ قرآن روش خاصی را تدریس می‌کند و کتاب «مبانی کاربردی حفظ قرآن کریم» را جهت ارائه روش‌های صحیح حفظ قرآن به چاپ رسانده است، افزود: در کشورهای دیگر از جمله مصر، ابتدا افراد حفظ قرآن را از کودکی شروع کرده و سپس به سراغ قرائت می‌روند.
ضرورت آغاز حفظ از دوران کودکی
حسنی با بیان اینکه برای حفظ قرآن، فراگیری روخوانی، روانخوانی و تجوید در حد معمول کفایت می‌کند، اظهار کرد: اگر حفظ قرآن از کودکی آغاز شود، فرد فرصت کافی در اختیار داشته و در این سن مشکلات و دغدغه‌های بزرگسالی و کمبود زمان هم وجود ندارد.
این حافظ بین‌المللی قرآن کریم تصریح کرد: برخلاف عده‌ای که فکر می‌کنند، حفظ قرآن باید از کودکی شروع شود و بهترین زمان، این دوران است، باید گفت برای حفظ کلام وحی هیچ‌گاه دیر نیست.
وی با بیان اینکه حفظ قرآن باید از سنی شروع شود که گویش کودک نسبتاً کامل شده و توان بیان بیشتر حروف را داشته باشد، عنوان کرد: این شرایط در سنین سه و نیم تا چهار سال محقق می‌شود البته به وضعیت و شرایط خود کودک هم بستگی دارد.
این حافظ کلام وحی با اشاره به اینکه یکی از شاگردانم از سن 60 سالگی شروع به حفظ قرآن کرد، ادامه داد: برای حفظ قرآن نیازی به حافظه بسیار بالایی نیست، بلکه با یک حافظه معمولی هم می‌توان اقدام به حفظ کل قرآن کریم کرد.
حفظ قرآن؛ مانعی برای فراموشی
حسنی با بیان اینکه شاید حفظ کردن در ابتدا کمی سخت باشد اما به مرور به دلیل خواندن قرآن و تقویت شدن حافظه، کار بسیار ساده می‌شود، عنوان کرد: با خواندن قرآن و حفظ آن هیچ‌گاه افراد در پیری دچار فراموشی و آلزایمر نخواهند شد.
حافظان کلام وحی نباید کتاب قرآن خود را تغییر دهند
حسنی در ادامه با اعلام اینکه کسانی که می‌خواهند اقدام به حفظ قرآن کنند، باید تنها از روی یک کتاب قرآن این کار را انجام دهند و مدام کتاب قرآن خود را تغییر ندهند، قرآن عثمان طه را بهترین قرآن برای حفظ معرفی کرد و گفت: مهم‌تر از حفظ قرآن، یادآوری و مرور اندوخته‌ها و محفوظات است.
وی با بیان اینکه هرچند حفظ اولیه با چند بار تکرار انجام می‌شود اما تمرین‌های بعد از آن نیز بسیار مهم است، گفت: باید هر هفته آیاتی که حفظ می‌شود، به همراه آیات جدید، مرور و تکرار شود.
اهمیت مرور محفوظات در فرایند حفظ قرآن
این حافظ بین‌المللی رمز موفقیت در حفظ قرآن را به مرور مستمر محفوظات دانست و اظهار کرد: در هنگام حفظ قرآن باید معنی آن هم خوانده شود تا حافظ بتواند ارتباط بیشتری با قرآن برقرار کند.
وی با اشاره به حضور اساتید قرآنی بسیار در سطح استان و حتی کشور، بر استفاده از توانایی‌های آن‌ها توسط مردم تأکید کرد و افزود: بدون شک استادی که شاگرد نداشته باشد، همانند مکانیکی است که وسیله و ابزار ندارد.
حسنی با تأکید بر اینکه مردم با حضور در محافل قرآنی باید از اطلاعات و معلوماتی که اساتید در جهت آموزش‌های قرآنی ارائه می‌دهند به خوبی استفاده کنند، بیان کرد: قرآن کتاب زندگی، اخلاق و معرفت است که در صورت استفاده و بهره‌مندی از آن، در زندگی افراد بسیار تأثیر‌گذار است.
نبود حمایت از اساتید قرآن برای جمع‌آوری و مستندسازی آثارشان
این استاد حفظ قرآن کریم در ادامه با اظهار تأسف از اینکه از قاریان و حافظان قرآن هیچ‌گونه حمایتی در جهت جمع‌آوری و مستندسازی آثارشان و نگهداری آن‌ها صورت نمی‌گیرد، بیان کرد: اساتید قرآن برای گردآوری آثار خود باید هزینه‌های بسیاری را متقبل شوند که بعضا در توانشان نیست.
وی با بیان اینکه وقتی به فکر گرد‌آوری آثار اساتید قرآن می‌افتیم که این افراد پیر و سالخورده شده‌اند و آن موقع هم نمی‌شود اثری از این افراد تولید کرد، از مسئولان خواست، جهت جمع‌آوری آثار قاریان قرآن، اعتباراتی را به این امر اختصاص دهند.
حسنی با تأکید بر اینکه باید در جهت گرد‌آوری آثار اساتیدی که خود را با زحمت به این مرحله رساندند، تلاش کرد، گفت: امیدواریم به زودی انتشارات و استودیوهای ویژه‌ای برای جمع‌آوری آثار اساتید قاریان کریم در سراسر کشور راه‌اندازی شود تا به راحتی آثار این افراد در قالب نرم‌افزار، کتاب و ... در دسترس عموم افراد جامعه قرار گیرد.
این حافظ کل قرآن کریم با اعلام اینکه قرآن برای سلامت جسم، روح و سعادت دنیا و آخرت انسان است، اضافه کرد: بدون شک هرچه از آموزه‌های قرآن دور شویم، مشکلات در زندگی بیشتر می‌شود.
وی با اشاره به اینکه اصل روح ما متعلق به خداوند متعال است و افرادی که به سمت خالق خود حرکت می‌کنند، در واقع به اصل خود نزدیک‌تر می‌شوند، گفت: هیچ مکانی ما را به اندازه‌ای که در آغوش خداوند متعال قرار گیریم، آرام نمی‌کند.
این استاد حفظ با بیان اینکه تنها ثروت، تحصیلات و زندگی‌های همراه با رفاه، آرامش را برای انسان به همراه ندارد، تصریح کرد: قرآن نور است، وقتی وارد قلب می‌شود انسان به درستی می‌تواند راه مستقیم را انتخاب کند لذا حفظ قرآن به تنهایی ارزشی ندارد، بلکه باید دستورات آن را در زندگی پیاده کرد.
معرفی فعالان قرآنی با استفاده از رخداد مشهد 2017
وی با اشاره به رخداد مشهد 2017 که در چند ماه آینده شاهد آن خواهیم بود، عنوان کرد: با توجه به شرایط کنونی حاکم بر جهان اسلام و مشکلاتی که تکفیری‌ها ایجاد کردند، این رخداد در شهر قرآنی مشهد می‌تواند فرصت مناسبی در راستای وحدت بیشتر میان مسلمانان باشد.
حسنی ادامه داد: به جهت اهمیت بسیار بالایی که وحدت میان شیعیان و اهل سنت در جهان اسلام و یکپارچگی امت اسلام دارد، دشمنان برای ایجاد تفرقه به ویژه در خارج از کشور تلاش‌ بسیاری می‌کنند، لذا باید میزبانی مشهد در سال 2017 را در این راستا غنیمت شمرد.
مشهد می‌تواند قطب قرآنی دنیا شود
وی با بیان اینکه نباید فرصت مشهد 2017 را برای شناساندن و معرفی فعالان قرآنی از دست داد، افزود: بدون شک مشهد مقدس با وجود مراکزی همچون آستان قدس رضوی و ... می‌تواند به قطب قرآنی در دنیا تبدیل شود.
captcha