گسست زنجیره نظام سلامت ناشی از حلقه مفقوده اخلاق و تعهد حرفه‌ای است
کد خبر: 3527798
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰
پیوندی:

گسست زنجیره نظام سلامت ناشی از حلقه مفقوده اخلاق و تعهد حرفه‌ای است

گروه سلامت: رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معتقد است که اخلاق و تعهد حرفه‌ای به یک حلقه مفقوده تبدیل شده و موجب عدم اتصال دیگر حلقه‌های نظام سلامت شده است.

علی اصغر پیوندی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اهمیت اخلاق پزشکی در نظام سلامت اظهار کرد: وقتی با یک مشکل جدی در عرصه سلامت مواجه می‌شویم باید مشکل را ریشه یابی کرده و زمینه آن را در گذشته پیدا کنیم.

وی ادامه داد: با ریشه یابی می‌توان آسیب را شناسایی و به حوزه‌هایی که بی توجهی شده، توجه نشان داد. اخلاق پزشکی و تعهد حرفه‌ای را که در گذشته بررسی کنیم می‌بینیم اخلاق و تعهد حرفه‌ای به یک حلقه مفقوده تبدیل شده و موجب عدم اتصال دیگر حلقه‌های نظام سلامت شده است.

پیوندی تأکید کرد: حلقه اخلاق پزشکی باید به دیگر حلقه‌ها متصل شده تا خدمت پزشکی که ارائه می‌شود با ارزش بوده و علاوه بر کسب رضایت بیمار، رضایت‌مندی جامعه پزشکی را نیز به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه ترویج اخلاق در میان جامعه پزشکی یا یک کنگره و کنفرانس حل نمی‌شود عنوان کرد: این یک بحث پایه‌ای بوده و باید از دوران دانشجویی بر روی آن کار کرد. دانشجو از همان سال‌های اول باید موارد اخلاق حرفه‌ای را فرا گرفته و همزمان با درس‌های عملی و تئوری در او تنیده شود به این طریق می‌توان اخلاق پزشکی را در این بین افرادی که در نظام سلامت خدمت ارائه می‌دهند نهادینه کرد.

پیوندی با تأکید بر نقش اساتید علوم پزشکی در نهادینه شدن اخلاق حرفه‌ای بیان کرد: وقتی می‌خواهیم اخلاق در بین این مجموعه نهادینه شود باید به نقش اساتیدی که الگوی دانشجویان هستند توجه کرد، آنها نخست باید متخلق به اخلاق اسلامی و انسانی باشند وقتی چنین شد بسیاری از دانشجویان نیز به این امر اعتقاد پیدا می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه اخلاق پزشکی علاوه بر اسلام در میان سایر ادیان نیز مورد توجه است، عنوان کرد: غیر از اینکه به عنوان یک مسلمان باید به اخلاق توجه نشان دهیم باید از لحاظ علمی نیز به آن بپردازدیم چرا که تعهد حرفه‌ای تنها منحصر به اسلام و کشور ما نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: وقتی به عنوان یک درس علمی و عملی به مسأله اخلاق پرداخته شد و تک تک دانشجویان قبول کردند که این جزئی از ارائه خدمت در نظام سلامت است می‌توان یک کار بسیار با کیفیت را انجام داد.

وی اذعان کرد: وقتی چالش‌های متعدد نظام سلامت مورد بررسی قرار می‌گیرند می‌بینیم نقص در تعهد حرفه‌ای ریشه این چالش‌ است و موجب شده خدمت به صورت دقیق و سالم ارائه نشود در این زمان هم خدمت دهنده و هم خدمت گیرنده دچار مشکل می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به مقوله زیر میزی به عنوان یکی از مهمترین چالش‌های اخلاق پزشکی یادآور شد: این یک کار خلاف است که کسی از آن نمی‌تواند دفاع کند از سوی دیگر باید به صورت قانونی و منطقی با آن بر خورد کرده و یک واکاوی منطقی در زمینه این مشکل با بررسی دیگر مشکلات و ساختارها صورت گیرد چرا که این مسأله در ساختار، روند آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها همچنین علایق جامعه ما ریشه دارد.

پیوندی خاطر نشان کرد: اگر خدمت دهنده احساس کرد که خدمتش دیده شده و حق و حقوقش رعایت می‌شود مطمئنا این بحث‌‌ها جایگاهی نخواهند داشت. از سوی دیگر دانشجوی ما در زمان دانشجویی باید در وضعی قرار گیرد که کمبودی نداشته باشند تا در آینده بتوانند هم‌پا با دیگر خدمات اجتماعی خدمت خود را ارائه دهند.

 

captcha