جایگزینی قداست حکما با نظام ارشدیت پزشکی/ آیا بومی‌گزینی چاره کار است؟
کد خبر: 3494023
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸
علامه هشدار داد:

جایگزینی قداست حکما با نظام ارشدیت پزشکی/ آیا بومی‌گزینی چاره کار است؟

گروه سلامت: مدیر کل فرهنگی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به قداست کار حکیم در فرهنگ ایرانی ـ اسلامی، از جایگزینی این فرهنگ با نظام ارشدیت که بیشتر شبیه محیط‌های نظامی است انتقاد کرد.

حسام الدین علامه، مدیر کل فرهنگی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این سؤال که برای غنا بخشیدن به وجدان کاری پزشکان چه اقداماتی می‌توان در دوران دانشجویی برای آنها انجام داد؟ گفت: از قدیم قداستی به عنوان حکیم برای صاحبان حرفه‌ پزشکی در نظر گرفته می‌شد برای اینکه دوباره به آن فرهنگ و جایگاه شایسته برسیم باید از دوران دانشجویی مقدمات و تمهیدات حفظ کرامت دانشجوی پزشکی را تهیه کنیم.

جایگزینی رابطه شاگرد و استادی با نظام ارشدیت

وی به تأکید بیش از حد بر ارشدیت در نظام پزشکی که آن را شبیه حتی محیط‌های نظامی می‌کند، نیز اشاره کرد و گفت: تأکید بیش از حد بر این فضا موجب معکوس شدن ارزش آن می‌‌شود. اکنون یک تحکم و فضای ارشدیت را در محیط‌های دانشگاهی پزشکی شاهد هستیم اما می‌بینیم که ادب و احترام و رابطه مرید و مرادی و شاگرد و استادی بسیار کم شده و نظام ارشدیدت نیز بی‌‌روح شده است.

علامه به وضعیت مالی و آرامشی که از نظر خوابگاهی مورد نیاز دانشجویان پزشکی است اشاره و اظهار کرد: در حوزه پزشکی به غیر از بخشی از دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های خودگردان بخش وسیعی از دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی تحصیل می‌کنند.

بومی‌گزینی دانشجویان پزشکی راه‌کار کاهش آسیب‌های فرهنگی

وی ادامه داد: تمهیدی که برای این مسئله دیده شده ایجاد دانشکده‌های کوچک در استان‌ها و به خصوص در نقاط محروم است تا به بومی‌گزینی دانشجویان کمک شود. وقتی دانشجویان بومی‌گزینی شوند، مشکلات اسکان، زندگی و مشکلات فرهنگی ناشی از عدم بومی‌گزینی کاهش پیدا می‌کند.

لزوم کمک خیرین در بحث پژوهش و آموزش پزشکی

مدیر کل فرهنگی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت از فراهم شدن امکان اشتغال محدود برای دانشجویان رشته پزشکی و پرستاری نیز سخن گفت و عنوان کرد: به دلیل کمبودی که در حوزه پرستاری داریم دانشجویان می‌توانند به صورت قانونی در این زمینه فعال باشند، کار دانشجویی نیز هر چند یک آب باریکه است اما به وضعیت مالی دانشجویان کمک می‌کند، همچنین صندوق رفاه دانشجویی وام‌هایی را به دانشجویان اختصاص می‌دهد اما باید از کمک خیرین سلامت هم در بحث پژوهش و هم در بخش آموزش استفاده کرد.

وی با تأکید بر اهمیت مشارکت‌های خیرین در امر سلامت، گفت: بر اساس همین اهمیت سمت قائم مقام وزیر در امور مشارکت­های اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد و خیریه­های حوزه سلامت کشور (که اکنون سیدمحمد هادی ایازی مسئولیت آن را بر عهده دارند) به جایگاه معاونت وزیر ارتقا پیدا کرده است و با ایجاد معاونت اجتماعی امید است که خیرین سلامت در این بخش هم فعال شوند.

captcha