حکایت 40 ساله زندگی کاظم گرامی در فضایی قرآنی/ عشق به حفظ کلام وحی که با یک سخنرانی آغاز شد
کد خبر: 3471444
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷

حکایت 40 ساله زندگی کاظم گرامی در فضایی قرآنی/ عشق به حفظ کلام وحی که با یک سخنرانی آغاز شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: استاد کاظم بافتی گرامی، حافظ بین‌المللی قرآن کریم از اوان کودکی در فضای قرآنی یک مکتب‌خانه در منطقه نوغان مشهد متولد شده و پس از سه سال فراگیری اصول مقدماتی قرائت نزد مادر، برای تحصیل تجوید و صوت و لحن محضر استادان اوحدی و هروی را درک کرد و با سخنرانی آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی به حفظ قرآن کریم روی آورد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، استاد کاظم بافتی‌گرامی، حافظ بین‌المللی قرآن کریم از اوان کودکی در فضای قرآنی یک مکتب‌خانه در مشهد متولد شده و پس از سه سال فراگیری اصول مقدماتی قرائت نزد مادر، برای تحصیل تجوید و صوت و لحن، محضر استادان اوحدی و هروی را درک کرد و با سخنرانی آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی به حفظ قرآن کریم روی آورد.

او فرزند غلامحسین بافتی‌گرامی و فاطمه یوسفی متولد سال 1340 در منطقه نوغان مشهد است، پدرش به کسب رزق حلال از حرفه آهن‌فروشی اشتغال داشته و مادر نیز در کنار انجام وظایف مادرانه، در منزل به تربیت نسلی قرآنی می‌پرداخت.
گرامی
به بهانه تجلیل از استاد بافتی‌گرامی به عنوان چهره قرآنی در رشته حفظ مراسم تکریم از چهره‌های قرآنی که 28 بهمن‌ماه امسال در سالن حج و زیارت تهران برگزار خواهد شد، در شبی از شب‌های سرد زمستان، مهمان خانه گرم استاد شدیم، در این شب به همراه سه نفر از فرزندانشان، شنونده تلاوت دلنشین آیاتی از سوره مبارکه قصص توسط ایشان بودیم و سپس پای نقل این مسیر پر پیچ و خم 40 ساله قرآن‌آموزی نشستیم:

استاد گرامی حکایت زندگی در فضای معنوی و قرآنی را این‌گونه وصف می‌کند: در مکتب‌خانه خانگی از همان دقایق آغازین حیات، قرآن با پوست و گوشتم عجین شد، در حقیقت در فضای یک مدرسه قرآنی، متولد شده و آیات را تنفس ‌کردم و قد ‌کشیدم تا اینکه در سن 9 سالگی رسماً سر کلاس نشسته و زیر نظر ملاباجی مهربان آن یعنی مادرم قرآن را فرا گرفتم.
گرامی
وی پس از فراغت از مقدمات و مبانی قرآن‌آموزی، از معاشرت با مدرسان نامی‌ مشهدی‌ گفت: همراه 20، 30 نفر از بچه‌های هم محله‌ای، روخوانی و روانخوانی قرآن را به شیوه تفکیکی طی سه سال ‌آموختم، در گام بعدی به مدت 10 سال، اصول و قواعد تجوید را در مسجد فقیه سبزواری در خدمت مرحوم استاد حاج احمد هروی فراگرفتم و همزمان محضر استاد مرحوم محمدعلی اوحدی را نیز برای فراگیری صوت و لحن درک کردم.

استاد بافتی‌گرامی همچنین از جلسه قرآن مسجد گوهرشاد استاد اوحدی به همراه دیگر شاگردان آن زمان ایشان از جمله اساتید روغنی، محمدزاده و مسگری بهره‌ها برد تا اینکه با ورود به دانشگاه، درک منبر یک استاد او را دگرگون ساخت، در سن 22 سالگی در حالی که مشغول تحصیل در رشته علوم قرآن، حدیث و فقه در دانشگاه علوم اسلامی رضوی بود، تحت تأثیر استاد فرزانه‌اش، مرحوم آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی به حفظ قرآن کریم روی آورد.

سر آغاز عشق از یک سخنرانی

وی درباره دلبستگی‌اش به رشته حفظ کل قرآن کریم نیز این‌گونه گفت: در سال 1362 آیت‌الله خزعلی برای سخنرانی به دانشگاه علوم اسلامی رضوی می‌آمد و در ضمن سخنانش، آیات قرآن را از حفظ می‌خواند، این‌ بود که من نیز عاشق حفظ کردن قرآن شدم.
گرامی
بافتی‌گرامی با بیان اینکه در آن زمان به تلاوت قرآن در دانشگاه محل تحصیلش می‌پرداخت، افزود: بعد از آشنایی با استاد خزعلی و مشاهده علاقه‌ام، پس از سخنرانی‌ هفتگی‌اش در دانشگاه، یک ربع تا 20 دقیقه برایم به صورت اختصاصی جلسه حفظ قرآن می‌گذاشتند.

او از خصوصیات اخلاقی آیت‌الله خزعلی و تأثیر ایشان بر ادامه مسیر قرآنی‌اش نقل کرد: ایشان فرد عاملی به آموزه‌ها و محفوظات قرآنی‌ بود و من از محضرشان زندگی دینی را یاد گرفتم، به عنوان نمونه تأکید ایشان بر لقمه حلال و پاک و در نظر گرفتن حلال و حرام در همه امور حتی تا فنجان چایی که در دانشگاه علوم اسلامی رضوی به نیت تبرک میل می‌کرد، برایم آموزنده بود.

تحصیل توحید عملی با صبر، تجربه و کسب حلال
وی در ادامه، استاد هروی را خاکی و عاشق قرآن شناخت و از شکل‌گیری شخصیتش تحت تأثیراین استاد قرآنی واگویه کرد: روزانه پنج جلسه قرآن را اداره می‌کرد، حتی اگر یک نفر برای آموزش نزد ایشان می‌رفت، برایش وقت می‌گذاشت، عاشق درس دادن به بچه‌ها بود، از همین رو از صبر و شکیبایی‌اش بسیار آموختم.

استاد گرامی درباره کلاس درس زندگی دینی استاد اوحدی و آموزه‌های آن، این‌چنین تعریف می‌کند: من همچون بسیاری از قاریان مشهد مدیون ایشان هستم، استادی با تجربه، دنیا‌دیده و دارای شخصیتی چند بعدی که هم از مفاهیم و مباحث کلاسی و هم از تجارب قرآنی‌اش در سفر به دیگر کشورها درس می‌گرفتیم.
گرامی
این حافظ بین‌المللی قرآن کریم از دلیل ادامه تحصیلش در رشته علوم قرآن و حدیث و فقه در دانشگاه گفت: از آنجایی که این رشته ارتباط مستقیم با فعالیت‌های قرآنی من تا آن زمان داشت و چون آن‌ها را مکمل یکدیگر می‌دیدم، پس تا اتمام دوره تحصیلات تکمیلی در مقطع کارشناسی ارشد، هر دو کار را دنبال می‌کردم.

او با ذکر این مطلب که کار حفظ حرفه‌ای را از سال 1363 آغاز کرده و با برنامه‌ریزی دقیق در مدت سه سال حافظ کل قرآن کریم شده است، بیان کرد: سالانه 10 جزء حفظ می‌کردم تا اینکه در سال 1366 حفظ را تمام کردم و از همین تاریخ نیز در مسابقات قرآن اوقاف شرکت کردم.

کسب عناوین 9 دوره رقابت قرآنی

این استاد پیشکسوت قرآن با شرکت متوالی در 9 دوره مسابقات حفظ کل قرآن کریم در بازه سال‌های 65 تا 73، صاحب عناوین بسیاری شده که برخی از آن‌ها را بدین گونه تشریح کرد: سه سال نفر نخست مسابقات کشوری اوقاف، سه بار مقام دوم مسابقات کشوری حفظ اوقاف و دو دوره رتبه‌ سوم مسابقات کشوری اوقاف را به دست آوردم.

وی ادامه داد: در سه دوره رقابت بین‌المللی قرآن تهران نیز در سال 1368 مقام دوم، سال 1370 رتبه اول و سال 1373 نیز عنوان دومی را به خود اختصاص دادم؛ همچنین در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور سوریه که در سال 1368 برگزار شد، حائز رتبه دوم شدم.
گرامی
وی شیوه‌های حفظ را متنوع ارزیابی کرد و سه شیوه مرسوم حفظ از گذشته تاکنون را این‌گونه تشریح کرد: قدیمی‌ترین روش حفظ با عنوان «کتابت» متعلق به حدود 50 سال پیش در کشور مصر است و طی آن فراگیران آیات مورد نظر را روی تخته می‌نوشتند و بعد تکرار می‌کردند.

تکرار و تمرین؛ بهترین روش حفظ قرآن

استاد گرامی بهترین شیوه حفظ قرآن در کشورهای فعال این حوزه را روش «تکرار و تمرین» دانست و ادامه داد: در این روش، یک آیه را لغت به لغت سه بار از اول تا آخر حفظ و تکرار می‌کنیم و در صورت حفظ نشدن این عمل را پنج، هفت، تا 10 بار نیز تکرار می‌کنیم که امروزه بیشتر این شیوه رواج دارد.

وی سومین شیوه را «سمعی و بصری» خواند و گفت: قرآن‌آموز در این روش، آیات قرآنی را از نرم‌افزارهای صوتی و تصویری می‌شنود و تکرار می‌کند، البته این روش را مطلوب نمی‌دانیم به دلیل آن‌که فرد نمی‌تواند از نظر صوتی و لحنی خودش را با صدا تطبیق دهد.

چهره برگزیده قرآن کشور با اظهار پشیمانی از دنبال نکردن بحث قرائت حرفه‌ای، ابراز کرد: شاید یکی از اشتباهات عمر قرآنی‌ام آن است که ضمن پرداختن جدی به بحث حفظ، موضوع قرائت را پیگیری نکردم ولی در آینده نزدیک قصد جبران آن را دارم.

او در دانشگاه‌های علوم اسلامی رضوی و آزاد اسلامی تدریس داشته‌ است، همچنین در اداره علوم قرآن و حدیث و نیز اداره امور زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی، جلسه آموزش قرآن به زبان‌های عربی و انگلیسی را برگزار می کند.

گرامی با بیان ضرورت زبان‌آموزی اساتید قرآن، از کیفیت آموزش زبان خود گفت: در سفری که در سال 1371 به انگلستان داشتم، حاضران از مفاهیم آیات سؤالاتی می‌پرسیدند که با وجود مترجم، پی به اهمیت تسلط به زبان‌های خارجی بردم، پس بر آن شدم تا به این ابزار ضروری در حد رفع نیاز مسلح شوم بنابراین زبان عربی را در سطح مکالمه در دانشگاه رضوی فرا گرفتم و در دوره‌های آزاد زبان انگلیسی نیز شرکت کرده و آن را آموختم.  

تحویل نسلی از حافظان قرآن

گرامی
وی از 20 سال تدریس قرآنش گفت و ادامه داد: مدت هفت سال در دانشگاه‌ها، سپس چند سال در آستان قدس رضوی و چندین سال نیز دوره‌های قرائت عمومی قرآن را در جای جای مشهد، شهرستان‌ها و حتی برخی کشورها مانند کویت و امارات بر عهده داشته‌ام.

مدرس دانشگاه علوم اسلامی رضوی از حاصل یک عمر تلاش قرآنی و تربیت و تحویل نسلی از اساتید برجسته قرآن به کشور نقل کرد: طی سال‌ها برگزاری مجالس و محافل حفظ و تلاوت قرآن در دارالتحفیظ حرم منور رضوی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مسجد حجت المهدی در منطقه راه آهن، مسجد‌الرضا در منطقه طبرسی مشهد و ... جمعی از اساتید از جمله مهدی حسنی، رضا عابدین‌زاده، مهدی رجبی به جامعه ملی و بین‌المللی قرآن تقدیم شده‌اند.

وی در سال‌های 67 و 72 با چاپ و انتشار دو کتاب تخصصی در زمینه حفظ قرآن، خدمتی دیگر را به جامعه قرآنی کشور ارایه داد که درباره این کتاب‌ها گفت: اولین کتابم با عنوان «روش حفظ قرآن»، چاپ انتشارات آستان قدس رضوی در سال 1367 است و «اصول و کیفیت حفظ قرآن کریم» چاپ شده به سال 1372 از سوی جامعه قاریان قرآن مشهد، دیگر اثر قرآنی من به شمار می‌رود.

استاد بافتی‌گرامی سفرهای متعددی به کشورهای آسیایی، آفریقایی و اروپایی داشته و از خاطره‌ شیرین سفری به قاره سیاه برایمان تعریف کرد: سال 1376 برای تلاوت قرآن، سفری به کنیا داشتم، بعد از قرائت، رایزن فرهنگی ایران از حضار خواست تا سؤالات‌شان را بپرسند تا من در جواب آیات مربوطه را از حفظ بخوانم، همین که پرسش اول را از حفظ پاسخ دادم، به ناگاه همه جمعیت از جا بلند شدند و دست زدند و هورا کشیدند، دلیل را که جویا شدم گفتند این ذوق و شوق به خاطر بی‌سابقه بودن این اتفاق بود.  
گرامی
او از علائق و دغدغه امروزش اینگونه روایت می‌کند: چند سالی است که در حال انجام مطالعات تفسیر ترتیبی هستم، بدین معنا که از ابتدای تفسیر قرآن به ترتیب می‌خوانم و خلاصه‌برداری می‌کنم، همچنین به ارائه مشاوره‌های قرآنی، داوری مسابقات قرآن مجید و شرکت در مراسم مختلف برای ترتیل‌خوانی مشغول هستم.   

برکت محشور بودن با کلام وحیانی

این داور مسابقات قرآن کریم با ذکر این مطلب که در بسیاری از تلاوت‌هایم شاهد اشک ریختن، تدبر و تحول در مردم بوده‌ام، از برنامه سال 1395 خودش گفت: به دنبال آن هستم تا طی سال آینده سفری به چند کشور از جمله چین، روسیه و ... داشته و به تلاوت قرآن کریم در این کشورها بپردازم.

وی افزود: معمولاً برای هر مسافرتی اول از تعداد مسلمانان و رشد اسلام در کشور مقصد تحقیق می‌کنم، سپس خودم پیگیر تهیه بلیط و ویزا شده و با ائمه جماعات آن کشورها هماهنگ می‌کنم و می‌روم ولی با این وجود امیدوارم سازمان ملی نخبگان برای حمایت از این حرکت فرهنگی، دست اساتید قرآنی را بگیرد.

وی با شکر نعمت تربیت یک دختر و چهار پسر مأنوس با قرآن، درباره تأثیر این کتاب روشنگر در زندگی فردی و خانوادگی بشر اظهار کرد: چون قرآن کتاب نور و هدایت است، زندگی فردی و خانوادگی را به صورت طبیعی به سوی سلامت و سعادت رهنمون می‌کند، من تربیت پنج فرزند صالح را از برکات محشور بودن با قرآن و تأثیرش بر آن‌ها می‌دانم.
گرامی
گرامی در خاتمه آموزش قرآن را به جوانان توصیه کرد و افزود: ما در زندگی نیاز به راهنما داریم تا در تمام ابعاد برایمان الگو باشد، نیاز به کتابی برای زندگی اصولی داریم که بهترین کتاب‌ها برای سوق به زندگی حقیقی، قرآن است، پس باید برای الگوبرداری از آن معنا و مفهومش را درک کنیم.

این چهره قرآنی سال 95 این گونه به صحبت‌های گرم خود در شب سرد زمستانی پایان داد که زمانی جوانان و نوجوانان از تلاوت لذت کامل می‌برند که با مفاهیم آیات آشنا شوند زیرا در آن درباره سیر و سفر، طبیعت، زندگی، سلامتی، پایه‌گذاری و حفظ بنیان خانواده و ... حرف برای گفتن دارد از این رو اگر کسی برای هر بُعدی از زندگی‌اش به سراغ قرآن برود، بهتر عمل می‌کند.
سارا صالحی
captcha