«خسی در میقات» در نشست ادبی «جای پای باران» بازخوانی می‌شود
کد خبر: 3443441
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱

«خسی در میقات» در نشست ادبی «جای پای باران» بازخوانی می‌شود

گروه ادب: «جای پای باران» عنوان نشست ادبی است که از سوی کتابخانه استاد حکیمی برگزار می‌شود و در این نشست کتاب «خسی در میقات» نوشته جلال آل‌احمد بازخوانی و نقد و بررسی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، روابط عمومی فرهنگسرای خاتم (ص) و مدیریت فرهنگی هنری منطقه 18، آشناسازی علاقه‌مندان با آثار شاخص ادبی و ایجاد زمینه های لازم در جهت جذب و پرورش استعدادهای مخاطبین علاقه‌مند به ادبیات از جمله اهداف برگزاری این نشست است.
بر اساس این گزارش در نشست ادبی «جای پای باران» پس قرائت بخش‌هایی از کتاب «خسی در میقات» و توضیح درباره ویژگی ها و موضوع اثر، با حضور معصومه قاسمی، کارشناس حوزه ادبی، نقد و بررسی کتاب با مشارکت مخاطبان برگزار می‌شود.
این گزارش می‌افزاید: در هر نشست از کانون ادبی «جای پای باران» فرهنگسرای خاتم (ص) علاوه بر نقد و بررسی یک کتاب، اعضای کانون و سایر علاقه‌مندان، علاوه بر قرائت اشعار خود به نقد و بررسی سروده‌های جدید می‌پردازد.
گفتنی است «خسی در میقات» یکی از معروفترین سفرنامه‌های معاصر حج است که جلال آل‌احمد در سال 1343 و در سن 41 سالگی طی سفر حج نوشته است. شاید اولین ویژگی «خسی در میقات» که به ذهن می‌رسد، موقعیت ویژه‌ای است که نویسنده در آن پا به چنین سفری گذاشته و به موجب آن این سفر می تواند فصل تازه‌ای از حیات نویسنده محسوب شود. به عبارت دیگر این سفر برای آل احمد یک سفر معمولی نیست. آل احمدی که به این سفر می‌رود، همان است که روزی پیوستن به حزب توده را تجربه کرده؛ آل احمدی که گریز از خانوادۀ مذهبی خود را و بی‌نمازی را و انتشار کتاب در اعتراض به سنت‌های دینی را تجربه کرده. علی شریعتی می‌گوید: «اگر کسی ادوار زندگی آل احمد را نداند و آل احمدِ خسی در میقات را با آل احمدِ سال‌های 24 و 25 -که توده‌ای شده بود- مقایسه کند، نمی‌تواند بپذیرد نویسندۀ سفرنامۀ حج، همو باشد.»
آل احمد در این سفرنامه در هر منزلی و موقفی قلم را در دست گرفته و آنقدر از جزییات و تفاصیل سفر خودش به طور بداهه برای ما نوشته که از خودمان می‌پرسیم چطور یک آدم در طول سفرش اینقدر فرصت نوشتن داشته است.
سفرنامه از فرودگاه جدّه آغاز می‌شود، محل آشنایی اولیۀ مسافران با یکدیگر. مسافرانی که از دهاتی‌ها و پیرزن‌ها تا نخبه‌هایی مثل جلال، همه به یک رنگ درآمده‌اند. دردسرها و سختی‌ها و کمبود امکانات در سفر، برای همه یکسان است.
نشست ادبی «جای پای باران» ویژه نقد و بررسی «خسی در میقات» روز پنجشنبه، 21 آبان‌ماه ساعت 11 ـ 12 در کتابخانه استاد حکیمی به نشانی یافت‌آباد، شهرک ولی‌عصر، انتهای حیدری جنوبی، خیابان پژاند، بوستان لواسانی میزبان علاقه‌مندان است و شهروندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره 66207068  تماس بگیرند.

captcha