ضعف در آمادگی سیستم‌های بهداشتی و درمانی در مقابله با تهدیدات
کد خبر: 3399346
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰
سردار جلالی عنوان کرد:

ضعف در آمادگی سیستم‌های بهداشتی و درمانی در مقابله با تهدیدات

گروه سلامت: فرمانده پدافند غیرعامل کشور در چهارمین همایش پدافندغیرعامل در نظام سلامت با انسان محور خواندن پدافند غیرعامل بر ضرورت توجه به ضعف‌های عمده کشور به ویژه در نظام سلامت برای مقابله با تهدیدهای آتی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سردار غلامرضا جلالی، فرمانده پدافند غیرعامل کشور در دومین روز از هفته پدافند و همایش پدافند ‌غیرعامل در نظام سلامت با بیان اینکه موضوع بدن از نگاه سیستمی یک کل محسوب می‌شود، اظهار کرد: در این مدل استراتژیک دشمنان با نگاه ویژه خود سعی می‌کنند استراتژی متفاوتی برای تسلط بر این کل در نظر ‌گیرند.

وی ادامه داد: در این سیستم 5 حلقه به نام مغز، خون، قلب، دست و پا وجود دارد که مهمترین آن مغز است با توجه به این نگاه مغز نقش فرماندهی در سیستم را بر عهده دارد بسیاری از این کشورها این سیستم را در ساختار مدیریتی خود منطبق کرده و براساس آن به تدوین استراتژی می‌پردازند.

نگاه مقام معظم رهبری به سیستم جامعه به مثابه بدن
وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری از پدافند غیرعامل به عنوان یک امر مصونیت بخش به کل جامعه نگاه می‌کند در واقع وی پدافند غیرعامل را مصونیت بخش بدن دانسته و با تشویق سیستم کشور به آن رهنمودهایی در این راستا ارائه کرده‌اند.از منظر ایشان این نگاه ما را از تهدیدات دور نگه می‌دارد.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان مصونیت‌سازی را برای کل پیکره کشور در نظر گرفته و کل دستگاه‌های اجرایی باید آن را پیاده سازی کنند.

مهمترین کار پدافند غیر عامل کاهش خسارت انسانی است
وی با بیان اینکه سرمایه‌های یک کشور شامل سرمایه‌های اقتصادی، فیزیکی، سایبری و معنوی است، عنوان کرد: اصلی‌ترین سرمایه هر کشور و جامعه سرمایه‌های انسانی آن هستند البته در بعضی از جاها سرمایه‌های انسانی خود را فدای سرمایه‌های معنوی می‌کنند. با توجه به اینکه سرمایه‌های فیزیکی ارزش آن در خدمت به انسانهاست می‌توانیم بگویم بالاترین سرمایه سرمایه انسانی است لذا پدافند غیرعامل انسان محور است.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در راستای توسعه پدافند غیرعامل در کشور عنوان کرد: تاکید معظم له این است که نخست تهدیدات را رصد و شناسایی کرده سپس ابعاد آنها را به صفر برسانیم و به گفته ایشان پدافند غیر عامل باید اصلی برای همیشه باشد.

سردار جلالی ادامه داد: اگر بتوانیم تهدیدات نظامی را کاهش دهیم مفهومش این نیست که حوزه‌های دیگر را به فراموشی بسپاریم زیرا که این امر مخالف سخنان رهبر معظم انقلاب است. موضوع تهدیدات همیشگی بوده و ما نیز باید برای مقابله با آنها باید آماده باشیم.

ضععف در موضوع پدافند غیر عامل در حوزه‌های بهداشتی و درمانی
وی در ادامه با دسته بندی پدافند غیر عامل در حوزه  پزشکی در سه بخش تروما، تهدیدات و جنگ‌های زیستی و بیولوژیکی و زیرساخت‌ها اظهار کرد: بسیاری از کشورها پدافند غیرعامل در نظام سلامت را در حوزه تروما به ویژه بحث‌های امداد و نجات، اقدامات اورژانس و چرخه درمان خلاصه کرده‌اند، در این حوزه ما ضعف‌های جدی داریم با توجه به تغییر نگاهی که در سطح جهان به بحث پزشک اورژانس وجود دارد، همچنین درگیر بودن پزشکان اورژانس در حوادث مختلف وجود دارد می‌طلبد که نظام سلامت کشور این بحث را جدی گرفته تا بتوانیم ضعف‌های خود را در این حوزه برطرف کنیم.

فرمانده پدافند غیر عامل با تاکید بر ساماندهی سامانه آمبولانس کشور بیان کرد: این سامانه نیاز به یک نظم و فرماندهی واحدی دارد. در حالی که ما هنوز این کار را انجام نداده و دیگر فرصتی برای مطالعه وجود ندارد. از سوی دیگر کشور هنوز آمادگی لازم برای اجرای دوره‌های پیش بیمارستانی ندارد و جوابگوی حجم وسیع مراجعه کننده در زمان بحران نیست و نیاز است که با توسعه زیرساخت‌ها و آموزش‌های لازم پرسنل این ضعف را نیز پوشش دهیم.

سردار جلالی با اشاره به بحث زیر ساخت‌ها در مقابله با تهدیدات شیمیایی و بیولوژیکی عنوان کرد: هنوز سیستم بهداشتی و درمانی کشور آمادگی لازم را برای مقابله با این تهدیدات ندارد و تنها نیروهای مسلح این امکان را در استعدادهای خود پرورش داده‌اند، الان تهدیدات شیمیایی در همه استان‌ها وجود دارد اما آمادگی برای مقابله با آن کم است در این راستا باید به صورت جدی کار شود.

وی اضافه کرد: در حوزه‌ تهدیدات هسته‌ای نیز ضعف آمادگی وجود دارد در حال حاضر با وجود 5 استان هسته‌ای کشور و فعالیت سه استان هنوز آمادگی لازم برای مدیریت حوادث پرتوی وجود ندارد.

فرمانده پدافند غیر عامل با اشاره به اقدامات پدافند غیرعامل در حوزه زیستی تصریح کرد: در این حوزه سه دسته حادثه طبیعی، زیستی وجود دارد که نخستین آن طبیعی بوده و انسان هیچ دخالتی در آن ندارد. در دسته حوزه بیوتروریسم استفاده گروه‌ها از ابزارهای موجود برای تحت خطر قرار دادن انسان یک تهدید فزآینده و باید برای پیشگیری از آن راهکارهای جدی در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه حوزه سوم تهدیدات عامدانه انسان‌ها بر علیه چرخه‌های زیستی است عنوان کرد: بخشی از آنها توسط دولت‌ها و ارتش‌ها انجام می‌شود که ما این مسئله را در مقام جنگ زیستی تعبیر می‌کنیم، استراتژی‌های مختلف براندازی در قالب این تهدیدات ارائه می‌شود دستکاری موجودات زنده امری نیست که بتوانیم آن را با دیده اغماض بنگریم بیماریهای مانند کرونا ویروس، ایبولا و ایدز بی‌شک از آزمایشگاه‌های ایالات متحده آمریکا برای اهداف سلطه گرانه خود بر ملت مختلف‌ بیرون آمده است.

سردار جلالی با تاکید بر نقش شناسایی و رصد عوامل تهدید‌زای زیستی و بیولوژیکی عنوان کرد: بسیاری از این تهدیدات عوامل مخفی و ناشناخته‌ای دارند تا زمانی که نتوانیم یک بانک اطلاعاتی جامع داشته باشیم نمی‌توانیم به منشأ این تهدیدات پی ببریم و با آن مقابله کنیم.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت فعال کردن کمیته‌های پدافند غیر عامل در دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهار کرد: یک رئیس دانشگاه باید همزمان یک فرمانده نیز باشد تا بتواند با قدرت تشخیص خود بلافاصله تصمیم گیری کند.

وی تاکید کرد: به صورت جدی ضعف درمان در حوزه تهدیدهای بیولوژیک وجود دارد در حالی که ظرفیت کشور پاسخگوی آن نیست انتظار در این حوزه این است که با سطح قابل قبولی آزمایشگاه‌های زیستی مناسب برای این حوزه راه‌اندازی شود.

وی یاد آورشد: مشکلات جاری همیشه در حوزه بهداشت وجود دارد با این بهانه نباید بحث توسعه زیر ساخت و اصول دفاعی در حوزه سلامت را فراموش کنیم.

captcha