بهانه‌جویی‌های مسئولان سازمان بورس و سرپوش‌ گذاشتن بر ضعف‌های مدیریتی
کد خبر: 3295241
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸
انتقادهای تند جعفرزاده؛

بهانه‌جویی‌های مسئولان سازمان بورس و سرپوش‌ گذاشتن بر ضعف‌های مدیریتی

گروه اقتصاد: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: مهم‌ترین دلیل مشکلات کنونی بازار سرمایه ایران ضعف مدیریتی است و مسئولان سازمان بورس به دنبال بهانه‌جویی برای سرپوش گذاشتند بر ضعف خود هستند.

غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره تلاش برخی نمایندگان مجلس برای کلید زدن «طرح تحقیق و تفحص از سازمان بورس» اظهار کرد: به نظر من این تحقیق و تفحص لازم است. البته همان موقع هم که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار منصوب شد، بنده اعلام کردم که ایشان صلاحیت فنی این کار را ندارند.

عمده مشکلات بورس ناشی از ضعف مدیریت است

وی ادامه داد: دلیل این دیدگاه بنده، این بود که ایشان علم کافی برای احاطه بر سازمان بورس و اوراق بهادار را ندارند و طبیعتا سازمان بورس دچار مشکل می‌شود و بعدها اخبار نگران‌کننده‌ای از رانت‌ها در بورس شنیده شد که اطلاعاتی از آنجا بیرون زده می‌شد که این اطلاعات در اختیار افراد خاصی قرار می‌گرفت و این امر باعث می‌شد تا این افراد صاحب بیشترین امتیازات شوند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: این موضوعات باعث شد از سلامت بورس ما کم شود و متأسفانه برخی مسئولان اقتصادی، این موضوع را فقط به مسائل اقتصادی ربط می‌دادند اما عمده مشکلات بورس ناشی از ضعف مدیریتی است.

وزارت اقتصاد فضای سالمی در بورس ایجاد کند

جعفرزاده تأکید کرد: بنابراین لازم است وزارت امور اقتصادی و دارایی به این موضوع ورود پیدا کرده و قبل از موضوعاتی از قبیل تحقیق و تفحص، فضای سالمی را در آنجا  ایجاد کند تا مردمی که پول خود را به بازار سرمایه می‌آورند دچار خسارت نشوند.

نماینده رشت در خانه ملت افزود: لازم است وزارت اقتصاد با انجام اقدامات لازم راه رانت در بورس را ببندد و این وظیفه وزیر اقتصاد است. نباید  اطلاعات در بورس نشتی داشته باشد. کشف قیمت‌ها باید واقعی باشد و همه افراد به صورت شفاف و در یک شرایط مساوی بتوانند از بورس استفاده  کنند؛ چیزی که  در شرایط کنونی کمتر شاهد آن هستیم.

وجود بازار بورس ضروری است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا قبل از روی کار آمدن آقای فطانت، این رانت‌ها در بازار بورس وجود نداشت؟ تصریح کرد: نمی‌توان گفت قبلا چنین مشکلات و رانت‌هایی وجود نداشت اما مدتی است که به دلیل سوءمدیریت، مشکلاتی از قبیل رانت‌خواری تشدید شده است و این امر برای هیچ کس خوب نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه بسیاری از اقتصاددانان بر لزوم تقویت بازار بورس تأکید می‌کنند، ادامه چنین وضعیتی چه عواقبی برای اقتصاد کشور در پی دارد؟ عنوان کرد: ما بورس را محل مناسبی برای توزیع ثروت می‌دانیم. همچنین در رابطه با کوچک‌سازی دولت که الان در مرحله گذار به آن هستیم، بورس را محل مناسبی می‌دانیم؛ بنابراین وجود بازار بورس فی‌النفسه اشکالی ندارد و وجود آن ضروری است تا مردم از ثروت این کشور استفاده کرده و از سرمایه مردم هم در راه توسعه اقتصادی کشور هم استفاده کنیم.

فساد در بورس باعث سلب اعتماد مردم می‌شود

جعفرزاده ادامه داد: در بازار بورس، بهره‌برداری دوطرفه است و هم مردم هم حاکمیت سود می‌برند اما این محل اگر این محل تبدیل به مکانی برای زیاده‌خواهی و زیاده‌طلبی عده‌ای شود که به دنبال اطلاعات بیرونی هستند تا بتوانند همه قوانین بورس را دور بزنند، بسیار خطرناک است.

وی افزود:  این وضعیت خطرناک باعث می‌شود اعتماد عمومی سلب شود، در حالی‌که در بسیاری از اقتصاددهای دنیا توانسته‌اند آنقدر ضریب اطمینان بورس خود را بالا ببرند که هرکس با هر سطحی از رفاه و از هر طبقه اجتماعی، به بورس اعتماد کرده و سرمایه خود را به آن سمت سوق می‌دهد.

وجود رانت اطلاعاتی در بازار بورس

منتخب مردم رشت در خانه ملت تأکید کرد: اما در ایران وضعیت به گونه‌ای است که خود بنده به عنوان یک نماینده مجلس گرچه تاکنون وارد بورس نشده‌ام اما اگر روزی سرمایه‌ای داشته باشم جرأت سرمایه‌گذاری در بورس را ندارم؛ چراکه نمی‌دانم سهامی که بر من عرضه می‌شود خالص و پاک است یا همه میوه‌های خوب را برداشته‌اند و کِرم‌زده‌ها را برای من گذاشته‌اند. اینها موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: علاوه براین موارد، برخی از خبرهایی که از بورس شنیده می‌شود اصلا مثبت نیست؛ مثلا وقتی سهام مربوط به خوراک پتروشیمی‌ها ظرف دو ساعت به فروش می‌رسد نشان‌دهنده این است که اطلاعات قبلا از جایی لو رفته است که همگی برای این امر آماده بوده‌اند.

مسئولان سازمان بورس به دنبال بهانه‌جویی هستند

جعفرزاده در پاسخ به پرسشی درباره سخنان محمد فطانت در مورد سیاست‌های پولی بانک مرکزی و مخصوصا معضلات مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز برای بازار سرمایه تأکید کرد: بنده گمان می‌کنم این سخنان بهانه است. ما نمی‌توانیم بگوئیم این عوامل بی‌تأثیر است اما اگر بخواهیم دلایل وضعیت کنونی بورس را بررسی کنیم ممکن است صد عامل برای این وضعیت پیدا کنیم اما بنده معتقدم مهمترین عامل وضعیت کنونی، سوءمدیریت است.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه اکثر مدیران سازمان بورس، سودهای کلان بانکی را عامل رکود در بازار سرمایه می‌دانند، شما سود بانکی را تا چه اندازه در این وضعیت مؤثر می‌دانید؟ اظهار کرد: مگر همین بورسی‌ها نمی‌گفتند سودها بالاست و بانک‌ها همه پول‌های مردم را جمع می‌کنند، حال که سودها پائین آمده است شما عرضه داشته باشید و پول‌های مردم را جمع کنید. به همین دلیل است که بنده معتقدم سخنان آنها با هم در تضاد است و صرفا به دنبال بهانه‌جویی هستند.

captcha