افزایش سه برابری اعتبارات مالی جذب شده توسط کمیسیون توسعه آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت
کد خبر: 2929905
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۹
هاشمی اعلام کرد:

افزایش سه برابری اعتبارات مالی جذب شده توسط کمیسیون توسعه آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت

گروه سلامت: وزیر بهداشت در جریان برگزاری ششمین جلسه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت با تأکید بر نقش پررنگ وزارت تحت سرپرستی خود در زمینه نشر معارف قرآنی اعلام کرد: به اعتبارات مالی جذب شده توسط کمیسون سه برابر از سوی وزارت بهداشت اضافه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ششمین جلسه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی که عصر دیروز، 13 اسفند‌ماه در وزارت بهداشت برگزار شد با تأکید بر تسری پیدا کردن احکام قرآن در بخش سلامت عنوان کرد: هدف وزارت بهداشت در امر آموزش عالی و پژوهش قرآنی تسری پیدا کردن احکام نورانی قرآن در سلامت جامعه است و در این زمینه به اعتبارات جذب شده توسط کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی سه برابر می‌افزاید.
وی افزود: ما امیدواریم با تلاش و بهره‌گیری از نخبگانی که در پزشکی و قرآن پژوهی به طور همزمان فعالیت دارند، بتوانیم نقش پررنگی در حوزه قرآن‌پژوهی و آموزش عالی آن در نظام سلامت ایفا کنیم.
وی همچنین با بیان نقش مؤثر بخش خصوصی در حوزه قرآن‌پژوهی گفت: در این کمیسیون نهادهای خصوصی عرصه سلامت مانند سازمان نظام پزشکی هم که می‌توانند نقش مؤثری ایفا کنند باید حضور داشته باشد.
وزیر بهداشت یادآور شد: سخنان مهم باید از زبان آدم‌های بزرگ و دارای جایگاه علمی بیان شود سخن این افراد چون مرجع بوده و دارای اعتبار هستند قابلیت نفوذ بیشتری در جامعه دارد، لذا در این زمینه باید تلاش کنیم افرادی که دارای مقبولیت عام هستند را وارد فعالیت‌های پژوهشی و آموزش عالی قرآن در حوزه سلامت کنیم.

سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه سلامت اجتماعی و معنوی باید مد نظر قرار گیرد

در ادامه این نشست که با حضور محمدرضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فن‌آوری وزارت بهداشت، حجت‌الاسلام حمید محمدی قائم مقام شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مهدی فیض معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و صابر فرزام مدیرعامل سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد،  محمدرضا فراهانی معاون فرهنگی‌، دانشجویی وزارت بهداشت و نائب رئیس و دبیر کمیسیون پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت  به ارائه گزارشی از سابقه تشکیل کمیسیون یاد شده پرداخت و عنوان کرد:  بر اساس سیاست‌های کلان نظام سلامت که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده‌اند علاوه بر توجه به سلامت جسم، حوزه‌های سلامت معنوی و اجتماعی نیز باید مد نظر قرار گیرند.
وی در ادامه با بیان دو وجهی بودن بحث قرآن و طب گفت: باید با ایجاد رشته‌های آموزش عالی قرآنی و سلامت، به تربیت نیروهایی که  در حوزه طب و قرآن تخصص دارند، اقدام شود و با شناسایی افراد متخصص در هر دو حوزه و پوشش فعالیت‌های مراکز پژوهشی به گسترش این مبحث میان‌رشته‌ای کمک کرد.
فراهانی با تأکید بر کمبود منابع انسانی در زمینه قرآن‌پژوهی و طب اظهار کرد: مشکل مشکل منابع مالی وجود ندارد، ۱۸۰ میلیارد تومان بودجه به فعالیت‌های قرآنی اختصاص یافته است که 12 درصد برای پژوهش و 3 در صد نیز برای پژوهش در زمینه قرآن و سلامت در نظر گرفته شده است. در این زمینه مـتأسفانه مشکل کمبود منابع انسانی متخصص است که رخ می‌نمایاند.

تأکید بر نقش دانشجویان در گسترش فرهنگ‌سازی قرآنی

مصطفی عباسی‌مقدم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت و درمان نیز با ذکر جزئیاتی از جلسات پیشین، فعالیت‌ها و وظایف پیش‌روی کمیسیون را ارائه داد و عنوان کرد: بیش از ۱۰۰ نفر در این حوزه شناسایی شده‌اند که در زمینه پژوهش‌ها و طرح‌های آموزش عالی قرآنی می‌توانند همکاران بالقوه این کمیسیون باشند.
وی اضافه کرد: در استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به صورت تخمینی حدود ۴۰۰ نیروی آماده به کار وجود دارد. روی دانشجویان هم تأکید بسیار داریم که از طریق کانون‌ها و فعالان دانشجویی بتوانیم فرهنگ‌سازی کرده و پژوهش‌های قرآنی را در دانشگاه به جریان بیندازیم.

وی ادامه داد: به دنبال افراد و نهادهایی هستیم که پژوهش‌های ما را مدیریت و اجرا کنند. تاکنون ۱۵ نهاد از مراکز پژوهشی و پژوهشکده‌ها و گروه‌های آموزش عالی و تشکل‌های مردم‌نهادی که در زمینه قرآن و طب کار کرده‌‌اند شناسایی شده‌‌اند.

عباسی‌مقدم تصریح کرد: مرحله آخر ارزیابی و پایش برنامه‌هاست. برنامه‌ریزی کلان و خرد فرهنگ‌سازی را از دو ماه پیش آغاز کرده‌ایم و تا یکی دو ماه آینده این فعالیت‌ها را به اوج می‌رسانیم. انتظار می‌رود اعضای کمیسیون که یک نهاد و مجموعه فرابخشی و ملی است، آن را از خود بدانند و برای پیشبرد اهداف همکاری کنند.

شواهد علمی و روشمند افراد غیر معتقد به قرآن را نیز قانع می‌کند

در ادامه محمدرضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فن‌آوری وزارت بهداشت بر لزوم روش‌مند بودن فعالیت‌های قرآن‌پژوهی طب تأکید کرد و گفت: باید شواهد علمی در این زمینه تهیه شود تا افرادی را که معتقد به جنبه‌های علمی قرآن نیستند را قانع کرده و نتوانند این شواهد را رد کنند.
وی افزود: بحث‌هایی مانند تأثیر روزه بر سلامت انسان اکنون در محافل علمی دنیا نیز در حال بررسی است. باید پژوهش‌های کاملاً علمی انجام داده و آنها را در نشریات معتبر بین‌المللی منتشر کرد.
ملک‌زاده یادآور شد: موضوع دیگری که مطالعات علمی نشان داده‌اند این است که بیماران سرطانی دارای اعتقاد مذهبی از آرامش بیشتری برخوردار هستند. چنین موضوع‌هایی باید مورد تحقیق و پژوهش روش‌مند قرار گیرد و در سطح دنیا منتشر شود.

رسالت شفای قرآن تنها در حوزه ایمان محقق می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، قائم مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر پرچمدار بودن وزارت بهداشت در زمینه پژوهش‌های قرآنی و طب به ارائه گزارشی از وضعیت شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی پرداخت وعنوان کرد: یکی از رسالت‌های حساس و مهم قرآن شفا است که در سه حوزه عقلانی، جسمانی و روحانی مطرح می‌شود. رسالت شفای قرآن، رسالت تخلیه وجود از ناپاکی‌ و پالایش وجود از همه رذایل است. این رسالت تنها در حوزه ایمان محقق می‌شود. وزارت بهداشت یکی از پرچم‌داران اصلی برای تحقق رسالت شفای قرآن در کشور است، توسعه و تعمیق ایمان مردم به خاطر شفایی است که حاصل می‌شود.
وی با یادآوری نقش حکیم در تاریخ پزشکی ایران افزود: یکی از گروه‌های مرجع در کشور جامعه پزشکی است. چون در گذشته تحت عنوان حکیم، از زمان‌های دور مرجع مردم و دارای جامعیت بوده‌اند، این ذهنیت و سابقه تاریخی همچنان وجود دارد. بنابراین این کمیسیون می‌تواند تأثیر بسزایی در نشر مفاهیم قرآنی داشته باشد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: رهبری جریان آموزش عالی و پژوهش‌های قرآنی در حوزه سلامت در داخل و خارج کشور از اهداف کمیسیون است. لذا باید نسبت به تولید و انتقال محتوا به مجامع علمی و پزشکی به خصوص در جهان عرب اقدام شود.

ارائه نسخه نخست؛ نقشه راه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی

در جریان این نشست نسخه اول نقشه راه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت با تبیین وضعیت موجود نظام پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام‌های کشور، ترسیم وضع مطلوب در بحث‌های مبانی فکری و اعتقادی، ارزش‌های بنیادی، اسناد بالادستی، چشم‌انداز و اهداف کلان و اهداف جزیی و همچنین قلمروهای موضوعی کمیسیون شامل فلسفه سلامت و بیماری، سلامت معنوی قرآن و طب سنتی، اخلاق پزشکی، حکمت ایرانی اسلامی، سبک‌زندگی سلامت‌محور، علوم انسانی سلامت، اعجاز علمی قرآن در حیطه سلامت، جامعیت قرآن و عترت در سلامت و اصلاح فرهنگ سلامت جهت آگاهی حاضران در جلسه ارائه شد.

captcha