فعالیت نویسندگان قرآنی کمرنگ است/ نبود شناخت نیازهای مخاطبان؛ عامل عدم جذابیت رسانه‌های دینی
کد خبر: 2797123
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۶
عین‌القضاتی:

فعالیت نویسندگان قرآنی کمرنگ است/ نبود شناخت نیازهای مخاطبان؛ عامل عدم جذابیت رسانه‌های دینی

گروه فعالیت‌های قرآنی: عین‌القضاتی از کمرنگ بودن فعالیت نویسندگان، خبرنگاران و تحلیل‌گران قرآنی ابراز نارضایتی کرد و گفت: یکی از دلایل عدم جذاب بودن رسانه‌های دینی، نبود شناخت نیازهای جامعه است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، پیمان عین‌القضاتی، مدیر مؤسسه فرهنگی - قرآنی اصحاب‌الثقلین اراک عصر روز گذشته، 12 بهمن در نشست صمیمانه با اعضای کارگروه سبک زندگی ضمن گرامیداشت فرا‌رسیدن سی و ششمین بهار انقلاب اسلامی و نکوداشت نام و یاد شهدای گرانسنگ انقلاب و هشت سال دفاع مقدس، گفت: امروز به برکت پیروزی انقلاب شاهد ثبت شدن دستاوردهای نظام در عرصه‌های بین‌المللی هستیم.

وی هدف از برگزاری نشست کارگروه سبک زندگی را محتوا بخشیدن به سایت تخصصی قرآنی استان با نام akeefon.ir عنوان کرد و گفت: در جلساتی به‌منظور فعالیت کارگروه قرآن و نهج‌البلاغه صورت گرفت خواسته‌ها و مطالبات این مؤسسه بیان شده است.

عین‌القضاتی با بیان اینکه این کارگروه در قالب سبک زندگی، شیعه‌شناسی و نقد فرق ضاله فعالیت خود را به‌طور رسمی آغاز می‌کند، اضافه کرد: خوشبختانه با راه‌اندازی کارگروه قرآن و نهج‌البلاغه فعالیت قابل توجهی صورت گرفته و خدمات ارزنده‌ای نیز ارائه شده است.

وی در ادامه ضمن اشاره به گسترش ارتباط جمعی به وسیله فضای مجازی و گسترش شبکه‌های اجتماعی، اعلام کرد: امروز جهان بشری در عصری زندگی می‌کند که نمی‌تواند فضای مجازی و توسعه این ابزار رسانه‌ای را نادیده گرفت.

مدیر مؤسسه قرآنی اصحاب‌الثقلین اراک ضمن تأکید بر لزوم استفاده هرچه بیشتر و بهتر از فضاهای مجازی در راستای اجرای برنامه‌های فرهنگی - قرآنی، اظهار کرد: بدون تردید اگر قرار است پیام‌های فرهنگی، دینی و مذهبی را به درستی به مردم منتقل کنیم یکی از بهترین راهکارها استفاده بهینه و درست از ابزارهای رسانه‌ای است و در این راستا فضای مجازی یکی از مهم‌ترین ابزارهای رسانه‌ای است که جلوه‌گری کرده است.

وی باابراز تأسف از عدم اقبال برنامه‌های فرهنگی، قرآنی و مذهبی در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی و اجتماعی، اضافه کرد: بی‌شک عدم جذابیت سایت‌ها و رسانه‌های دینی، فرهنگی و قرآنی که از محتوای انسان‌ساز و نجات‌بخش برخوردارند و بر مبنای درست و اسلامی طرح می‌زنند باید مورد آسیب‌شناسی قرار گرفته و طرح‌های جامع برای جذب مخاطب اتخاذ شود.

عین‌القضاتی در ادامه یکی از دلایل عدم جذاب بودن رسانه‌های دینی را عدم شناخت نیازهای جامعه بیان کرد و گفت: به طور قطع مخاطب با رسانه‌ای که در درون آن به نیازهای جامعه پاسخ داده نشود ارتباط برقرار نخواهد کرد؛ ازاین رو ما با تشکیل این کارگروه قصد داریم تا نیازهای روز جامعه مورد بحث و بررسی قرار گیرد و به سؤالات مخاطبان در این راستا پاسخ داده شود.

وی در بخشی از سخنان خویش داشتن تکنیک لازم را از جمله عوامل مؤثر برای راه‌اندازی کارگروه با اعضای تعریف شده دانست و اضافه کرد: بدون تردید رسانه‌ای از اقبال و فرایند خوبی برخوردارست که عقبه آن را کارشناسان با مهارت لازم ساماندهی می‌کنند؛ ازاین رو این مؤسسه برای آشنایی هرچه بیشتر اعضا دوره آموزشی کوتاه مدت برگزار می‌کند تا اعضا با نحوه درست چینش محتوا کنار هم و نگارش درست آشنا خواهند شد.

عین‌القضاتی با بیان این مطلب که اعضای کارگروه‌ها باید برای تمامی برنامه‌ها طرح زده و راهکارهای درست را اتخاذ کنند، اضافه کرد: سایت تخصصی که توسط این مؤسسه قرآنی راه‌اندازی شده است باید از مزیت رقابتی با سایر سایت‌های دینی و مذهبی برخوردار باشد و از موازی‌کاری بپرهیزد.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه اعضا کارگروه‌ها باید به محتواهای پیشنهادی خویش بیش از پیش فکر کرده و طرح‌هایی ارائه دهند که مخاطب را جذب کند، اظهار کرد: این مهم باید در قالب دو عنصر مهم شکل و ساختار سایت و دیگری محتوای مورد نیاز جوانان و خانواده‌ها تعریف می‌شود.

عین‌القضاتی ضمن تأکید بر دید درست اعضای کارگروه نسبت به مسائل و مباحث اجتماعی، مطرح کرد: یکی از بهترین راهکارها برای جذب مخاطب و هدایت آنان در مسیر درست اسلامی این است که مشکلات اجتماعی به درستی تبیین و با استفاده از آیات نورانی قرآنی کریم به این مباحث پاسخ داده شود.

وی همچنین به تشریح فعالیت کارگروه سبک زندگی پرداخت و اظهار کرد: این نوع سبک زندگی ابعاد و زوایا گسترده‌ای دارد و ما از طریق آموزش درست و صحیح خواهیم توانست سبک زندگی ایرانی - اسلامی را در جامعه نهادینه و از گسترش سبک زندگی غرب پرهیز کنیم.

عین‌القضاتی در بخشی از سخنان خویش از کمرنگ بودن فعالیت نویسندگان قرآنی، خبرنگاران و تحلیل‌گران قرآنی ابراز نارضایتی کرد و گفت: این مؤسسه برای تقویت اعضاهای کارگروه‌ها سرمایه‌گذاری کرده و آنان را در بخش‌هایی که ابراز علاقه‌مندی کنند آموزش خواهد داد.

وی در بخش دیگر از سخنان خویش قدرت نرم را تعریف شده در رسانه‌ها عنوان کرد و افزود: باید توجه داشت با گام نهادن در این مسیر به جایگاه قدرت نرم قدم گذاشته و با استفاده از این ابزار خواهیم توانست در متحول کردن جامعه به سمت حرکت در مسیر اسلامی شدن مثمرثمر باشیم.

مدیر مؤسسه قرآنی اصحاب‌الثقلین اراک در پایان، یادآور شد: رسانه این قدرت را دارد که بر نظرها، اندیشه‌ها و تفکرات انسانی تأثیرگذار باشد؛ ازاین رو برای حرکت در این مسیر باید از تمامی دانسته‌ها و داشته‌های خود استفاده کرده و جامعه را به سمت صحیح و گسترش مباحث دینی و مذهبی هدایت کنیم.

captcha